Berlingske Media

Mellemklasseanalysen 2013

En moderne mellemklassebil er ren fornuft.

Kia Ceed slår alle på totaløkonomi. Syv års garanti giver lavt værditab. Der er stadig tre år tilbage efter den beregnede ejerperiode på fire år. Kia Ceed slår alle på totaløkonomi. Syv års garanti giver lavt værditab. Der er stadig tre år tilbage efter den beregnede ejerperiode på fire år.

Af Hans Uffe Christensen Berlingske Media

Kia Ceed vinder på totaløkonomi
Mange bilister drømmer om en økonomisk bil med komfortabel plads til hele familien og et bagagerum, der rummer mere end fem toilettasker. Kort sagt en mellemklassebil.

I de gode gamle dage var det danskernes foretrukne biltype. Men i dag er klassen hårdt klemt af de billige småbiler, der koster langt mindre i afgift, end »voksne« køretøjer. Det påvirker afskrivningen og dermed totaløkonomien. Hvor billigste mikrobil Seat Mii målt efter totaløkonomi koster 1,24 kr. pr. kørt kilometer over en fireårig periode med 20.000 km. om året, er det tilsvarende beløb for billigste mellemklassebil, Kia Ceed ,1,4 diesel, 2,29 kr.

Men forskellen i købspris er større end forskellen i totaløkonomi. Hvor Seat Mii over de fire år og 80.000 kilometer belaster kontoen med 24 pct. mere end sin købspris, koster Ceed 1,4 diesel 13 pct. kr. mindre end sin købspris. Stadig over fire år.

Vurdér gratis din bil på Bilpriser.dk

Dieselbilernes revir
Mellemklassen er dieselbilernes revir, viser en analyse, som Bilpriser.dk har foretaget for B.T./Berlingske Media. De fire øverst placerede på listen er alle selvtændere. Billigste benzinbil målt efter totaløkonomi er Skoda Octavia 1,2 ltr. TSI. Med en kilometerpris på 2,35 kr. er den kun seks øre/km dyrere end analysens diesel-vinder Kia Ceed. Octavias benzinmotor er så nøjsom, at bilens lave ejerafgift næsten neutraliserer dieselbilernes forspring på forbrug og brændstofpris.

At der er to koreanske biler blandt de tre bedste siger noget om, hvor stærk en position Kia og Hyundai har indtaget med hensyn til værditab. Tidligere haltede de langt efter de bedste europæiske biler på dette felt.

"Efter analyseperiodens fire år kan vi sælge en Kia med tre års restgaranti. Et år mere, end de europæiske biler tilbyder fra ny. Selvfølgelig påvirker det brugtprisen positivt", siger adm. direktør Mogens Lyngsø fra Kia Import Danmark.

Besøg forsikringsoversigten her!

To franskmænd i top-fire
Perioden omfatter 80.000 kørte kilometer, og hos Kia er der fortsat 70.000 kilometer med fuld garanti. Det overtrumfes af Hyundai, der har fri kilometer i hele garanti perioden på fem år. Til gengæld er der kun et års garanti tilbage, når den fire år gamle i30 skal sælges.

Måske lidt overraskende sniger to franskmænd sig ind i top-fire. Citroen C4 1,6 diesel er ca. 10.000 kr. billigere end de koreanske modeller i toppen. Det giver et lidt lavere værditab, som kompenserer for den franske dielselbils knap så gode brændstoføkonomi. Overraskende når Renault Megane helt op på en fjerdeplads. Franskmandens er nemlig hele 32.000 kr. dyrere end Citroen C4 og 22.000 kr. dyrere end de to top-koreanere. Forklaringen er fremragende brændstoføkonomi med 5.000 – 6.000 kr. sparet over hele perioden i forhold til de tre andre i top fire.

Garantiforhold er formentlig forklaringen på, at det tredie koreanske bilmærke, Chevrolet, ikke følger de øvrige koreanere til tops. Chevrolet har tre års garanti, og dermed er der intet tilbage efter analyseperioden. Bedste Chevrolet Cruze er placeret i den dårligste trediedel af de analyserede biler.

Søg brugte biler på Bilpriser.dk

Kompakt-klassen
Den lille mellemklasse kaldes undertiden kompakt-klassen eller Golf-klassen. Og hvor er VW Golf så i dette billede? Desværre ret langt nede på listen. VW Golf 1,6 diesel ligger med en totaløkonomi på 2,62 kr. pr. kilometer i den dårligste halvdel trods bilens fremragende brændstoføkonomi. Forklaringen er høj pris, der ikke modsvares af en tilsvarende høj værdifasthed. Med et beregnet værditab på 121.511 kr. klarer Golfen sig dårligere end 26 ud af de 38 biler i analysen på dette punkt.

I skemaet ses mellemregningerne og totalprisen pr. kilometer for de 38 mellemklassebiler. Forsikringsudgiften, der varierer fra person til person, er ikke medtaget.
Der regnes med fuld finansiering til seks pct. Benzin- og dieselpriser er sat til 11,00 og 12,00 kr. pr. liter. Kampagnepriser er ikke medregnet.

Download Mellemklasseanalysen 2013

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.