Berlingske

Spar 50.000 kr. på leasing

Hvilke af de mest populære biler skal leases eller købes?

En klar tendens i analysen er, at jo dyrere bilen er i indkøb, des bedre kan det betale sig at lease fremfor at købe. En klar tendens i analysen er, at jo dyrere bilen er i indkøb, des bedre kan det betale sig at lease fremfor at købe.

Henrik Dreboldt | henrik@bilen.dk

Leasing eller køb? Det er spørgsmålet, de fleste bilister bør stille sig selv. For leasing er på fremmarch og ud af Danmarks 10 mest populære biler lige nu kan det kun betale sig at købe to.

Deleøkonomien er over os. Airbnb, Über og delebilstjenester vinder frem på bekostning af traditionelle ejerformer. Belejlighed og økonomi er de to helt store bevægegrunde. Vi vil have så lidt bøvl som muligt, og vi vil have tjenester og ydelser så billigt, som det kan lade sig gøre.
Den tendens er også slået igennem i bilbranchen. Danmarks mest populære bil lige nu hedder Peugeot 208, og af de små 1.500 nye 208’ere, der har ramt asfalten siden nytår, er cirka en tredjedel leaset.

Det koster 2.195 kr. om måneden i de 36 måneder, du har bilen. Du har en førstegangsydelse for at oprette leasingaftalen på 4.995 kr., så alt i alt koster det dig i perioden 84.015 kr. at køre Peugeot 208 1,6 HDi 100 hk – inklusiv service på bilen. Derudover skal du selv betale for forsikring, grøn ejerafgift og dækforbrug, men det skal du også, hvis du køber bilen.

Billigere at lease
Men som køber løber dine omkostninger op i 97.904 kr. over samme 36 måneders periode, når finansieringsomkostninger og værditab bliver indregnet.
Det er altså 13.889 kr. billigere at lease Danmarks mest populære bil lige nu, end det er at købe den.

Det viser tal i en helt ny analyse, som BT har fået vurderingsportalen bilpriser.dk til at lave. Vi kiggede på Danmarks ti mest solgte biler i årets første to måneder, og spurgte os selv, hvilke biler det bedst kunne betale sig at eje, og hvilke det bedst kunne betale sig at lease. Bilpriser.dk tyggede sig derefter igennem data, og svaret var klart. Ud af de 10 biler kunne det kun i to af tilfældene betale sig at købe.
De seks var klart billigst som leasingbiler, mens de sidste to ikke udbydes som leasingbiler af producenterne.

Tante Odas aktier

Den kritiske læser vil måske bemærke, at i købsudregningen er købene fuldt finansieret med en årlig rente på seks pct. Men hvad nu hvis tante Oda har alle pengene liggende i madrassen og ikke behøver finansiering? Så kunne de penge været investeret i aktier, og afkastet ville givetvis være på niveau med, hvad finansieringen koster, og så ville tante Oda stadigvæk være bedre tjent totaløkonomisk ved at lease og investere, end ved at sætte sine spareskillinger i en bil. Kun for dem, der med sikkerhed vil beholde bilen i over seks år, eller indtil den er skrotmoden, vil et køb stensikkert slå leasing i omkostninger. Men til alle, der sætter pris på driftsikkerheden og den ro i sindet, der følger med en ny bil, er leasing lige nu den økonomisk set billigste løsning i de fleste tilfælde.

En klar tendens i analysen er, at jo dyrere bilen er i indkøb, des bedre kan det betale sig at lease fremfor at købe. De tre dyreste biler på listen over Danmarks mest solgte biler er Peugeot 308, Toyota Yaris og Volkswagen Polo. Ifølge Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk er der en god afgiftsteknisk forklaring på den tendens:
»Jo dyrere bilerne er, des større afgift skal der afregnes af dem. Og det er bl.a. afgiftsbeløbet som leasingselskaberne kan se en god forretning i. Derfor er de helt billige biler også uinteressante, da der kun er minimumsafgiften på 20.000 kr. at arbejde med«.

En klasse over de andre
Peugeoten er den eneste fra det såkaldte C-segment i feltet og er derfor en klasse over de andre, og på den sparer du hele 46.432 kr. i perioden. Det er 1.290 kr. hver måned efter skat. På Toyota Yaris Hybrid sparer du 16.771 kr. over hele perioden og 466 kr. om måneden. I tilfældet Volkswagen Polo er de tilsvarende tal 13.987 kr. og 389 kr.
Det er kun Peugeot 108 og Volkswagen Up, der er billigere at købe end at lease fra nye. Men det er kun marginaler, der afgør det. Over hele perioden er det kun cirka 5.000 kr. billigere at eje end at lease. Det er under 150 kr. om måneden.
Læg dertil, at du ved køb selv står for alle uforudsete reparationer de sidste 12 af de 36 måneder, vi har taget udgangspunkt  i, da både Volkswagen og Peugeot kun har 24 måneders garanti. Så er vi tilbage ved det bekvemme og den økonomiske ro i sindet.

Flest vælger at købe

Nu handler bilkøb om andet end økonomi, og det er nok også forklaringen på, at de fleste trods alt stadig vælger at købe fremfor at lease.
Men tendensen viser, at du i hvert fald skal tage begge muligheder alvorligt, når du står over for at skifte bil.

Se hele analysen her!

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.