bilpriser.dk

Vinterbilsanalyse (4x4)

Mange budgetvenlige vinterbiler med firhjulstræk.

Dacia Duster og Suzuki Vitara er gode bud på en økonomisk vinterbil med 4x4, viser analyse fra bilpriser.dk. Dacia Duster og Suzuki Vitara er gode bud på en økonomisk vinterbil med 4x4, viser analyse fra bilpriser.dk.

bilpriser.dk

Dacia, Suzuki, Ssang Young, Opel, Renault, Škoda, Nissan - du kan få mange budgetvenlige vinterbiler med firhjulstræk, viser analyse fra bilpriser.dk  

Så er der godt nyt til 4x4-fans samt bilister, der bor på landet og frygter for snestorme, som lukker vejene helt eller delvist: Biler med firhjulstræk eller 4x4-biler, som de også kaldes, er efterhånden til at komme i nærheden af uden at blive flået. Der findes faktisk adskillige budgetvenlige firhjulstrækkere, du kan kæmpe dig gennem sneen med, viser en frostfrisk analyse fra bilpriser.dk.

Forklaringen ligger i, at bilfabrikkerne har set et marked i at forsyne de lidt mindre modeller med brændstoføkonomiske motorer med 4x4. Det holder priserne nede. Den almindelige konkurrence gør også sit.

Så er man klar til at ofre mellem 4.241 og 6.494 kroner om måneden plus en slat ekstra til forsikring og service, så kan man frit vælge mellem 4x4-bilerne Dacia Duster 1.5 dCi Ambiance med 109 hk, Suzuki Vitara 1.6 med 120 hk, Ssang Young LUVI 1.6 ISG med 115 hk, Opel Mokka 1.6 CDTi Cosmo med 136 hk, Renault Kadjar 1.5 dCi med 130 hk, Škoda Yeti 2.0 TDI med 110 hk eller Nissan Quashqai 1.6 dCi med 130 hk og få træk på alle fire poter.
Udgiften skal ses over fire år og 80.000 km.

Oversigt før køb
Der er ikke tale om en kåring af den bedste eller billigste firhjulstrækker.
- Analysen skal ses som en god oversigt, der kan hjælpe en til at træffe det rigtige valg, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Danmarks mest benyttede bilvurderingstjeneste bilpriser.dk.

At de mindste 4x4-biler i analysen "kun" har 109 til 130 hk, bekymrer ham ikke:
- Det er overhovedet ikke noget problem, og der er da heller ingen motorjournalist, der har anført det som et problem. 109 hk er rigeligt til at få Dacia'en fremad på motorvejen, også i modvind. En Škoda Yeti med 110 hk har lige så mange hestekræfter som den første Passat, og den 1,5-motor, der ligger i blandt andet Renault Kadjar trækker også en stor firmabil som Renault Laguna, påpeger han.

En 4x4-bil er kendt for at være dyrere at vedligeholde end en forhjulstrukket bil. Men det er faktisk op til ejeren selv, om det skal forholde sig sådan:
- Vælter man rundt i pløre, rammer sten på marken og i skoven og overbelaster kron- og spidshjul med for hårde træk, så vil det blive dyrt. Kører man almindeligt og fornuftigt kan man få stor glæde af firhjulstræk uden at det kommer til at kunne mærkes synderligt på servicekontoen, siger Niels Grøftehauge.

De dyre som firmabil
Der kan selvfølgelig også vælges langt større og dyrere firhjulstrækkere med spandevis af plads og kræfter, for eksempel en Mercedes-Benz GLK 2.2 med 170 hk. Den lander på 14.105 kroner om måneden og er den mest omkostningstunge i testen. Det skyldes især et værditab på 475.000 kroner på fire år!

- Det vil typisk være virksomhedsejere, der kan give sig selv en firmabil, som vælger den løsning. Når de begynder at banke op i 8.000 kr. om måneden, vil det typisk være mere økonomisk fordelagtigt at betale skat af firmabil frem for selv at købe, vurderer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk.

Vil man dykke ned i det, er Firmabilsanalysen 2017, udarbejdet af bilpriser.dk og Bilmagasinet til dagbladet Børsen, den rigtige analyse at studere. Den kan finde her!

Læs hele analysen her!

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.