Handelsguide - Bilpriser.dk

Hvordan reparerer jeg gennemtæring af bilens karosseri med glasfiber?

Af ask-alex.dk
Større rusthuller, også kaldet gennemtæringer, behøver ikke at betyde, at din bils levetid er forbi. Meget kan klares med glasfiber, selvom svejsning dog er at foretrække.

Du skal bruge:

  • Hammer
  • Stålbørste
  • Vinkelsliber
  • Groft sandpapir
  • Rustomdanner
  • Silikonefjerner eller fortynder
  • Pensel
  • Glasfiberreparationssæt med fint og groft glasfibervæv, plastmasse og hærder
  • Fint og groft sandpapir eller smergellærred
  • Evt. rystepudser
  • Slibeklods
  • Spartelmasse
  • Spartel
  • Rustbeskyttelse
  • Pensel
  • Grundfarve
  • Originalfarve
  • Et stykke pap
  • Fortynder
1. Forberedelse:
Da rust har en ubehagelig tendens til at sprede sig, uden at man lige kan se det, bør du undersøge din bil meget nøje, inden du går i gang. Du kan godt komme i en situation, hvor en tilsyneladende mindre gennemtæring bliver til en omfattende renovering af en stor del af bilen. Dermed opstår den nødvendige overvejelse, om det kan betale sig at redde bilen eller ej.

2. Reparation af gennemtæringer med glasfiber bør kun bruges til mindre gennemtæringer og aldrig ved gennemtæringer i de bærende dele. Her skal du uden undtagelse svejse ny plade i. Et enkelt stykke væv er desuden ikke holdbar bund for lakken ¿ brug derfor altid to lag.


3. Rens rustskaden omhyggeligt. Slib al løs rust væk med en stålbørste eller endnu bedre: med en vinkelsliber. Brug groft sandpapir, og slib et par cm rundt om skaden, så vævet kan binde ordentligt.






4. Efter slibningen banker du hulkanterne i pladen let ind med en hammer, så der ikke senere rager noget udenfor. Gør der det, får du problemer med at få reparationen glat og så lidt synlig som muligt.






5. Rens derefter området grundigt med silikonefjerner eller fortynder. Klip både det grove og det fine glasfibervæv til. Vævstykkerne skal gå 2-3 cm ud over selve hullet, men de må ikke gå ud over det slebne område. Hvert lag skal være en lille smule større end det underliggende.

6. Bland plastmassen og hærderen efter brugsanvisningen. Som regel skal hærderen udgøre 2-3 % af plastmassen. Blandingen skal bruges straks, så lad være med at blande mere, end du kan bruge omgående. Jo varmere omgivelserne er, jo hurtigere tørrer blandingen.


7. Påfør blandingen på hullets kanter med en almindelig pensel. Læg det udklippede, grove glasfibervæv på, og dup et dækkende lag plastmasse udenpå. Er det muligt, skal du også duppe plastmasse på vævets inderside.





8. Gennemvæd det næste stykke groft væv med plastmasse. Hvis du kan komme til, er det bedst at anbringe dette stykke på indersiden af det første stykke væv.

9. Derefter gennemvæder du det fine stykke væv med plastmasse. Dette stykke sættes udefra oven på det grove væv. Lad væv og plastmasse tørre i ca. en halv time alt afhængig af rumtemperaturen. Derefter kan du gå i gang med spartling, slibning og lakering.

10. Bland spartelmassen efter anvisningen på emballagen. De fleste spartelmasser skal blandes af selve fyldmassen og en hærder. Vær opmærksom på, at massen hurtigt bliver hård efter blandingen. Halvt størknet masse kan ikke bruges.


11. Påfør den færdigblandede spartelmasse med en bøjelig spartel, og opgiv alle forsøg på at opnå en perfekt overflade ved første påføring; der skal altid slibes. Spartl groft, og lad det tørre helt ind. Slib overskydende spartelmasse væk. De resterende ujævnheder vil nu træde frem.



12. Gentag påføringen og slibningen, indtil overfladen er helt glat. Ved de sidste slibninger anvendes allerfineste sandpapir eller vådslibepapir med kornstørrelse 500. Selv de mindste ujævnheder i det spartlede område vil kunne ses efter lakeringen.

13. Påfør rustbeskyttelse med en pensel eller med spray, og lad det tørre. Slib evt. forsigtigt med fint sandpapir for at udjævne overgangen mellem skaden og den omgivende lak. Påfør derefter grundmaling, og lad det tørre. Slib igen, og fjern slibestøvet.

14. Ved større skader sprayes lakken på. For at begrænse laktågen kan du skære en skabelon i pap eller avispapir. Skær skabelonen i form som det område, der skal lakeres, men lidt større.


15. Ryst spraydåsen grundigt i et minuts tid. Hold skabelonen ca. 5 cm ud fra det område, der skal lakeres, og hold spraydåsen ca. 20 cm fra skabelonen. Spray behersket på ad flere omgange, indtil skaden ikke ses mere.





16. Begynder lakken at løbe, fjernes al lakken med fortynder, og påsprøjtningen gentages forfra. Lad den nye lak tørre helt igennem. Først derefter kan bilen vaskes og voksbehandles som sædvanligt.

Karosseriområdets forfatter
Hos ask-alex.dk kan du finde svar på spørgsmål om alt mellem himmel og jord: biler, både, stueplanter og meget andet.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.