Bilpriser.dk

Firmabilsanalysen 2012

75 aktuelle firmabiler under lup.

Passat er et populært firmabilvalg. Men skal den vælges som firmabil eller bør man købe den selv? Passat er et populært firmabilvalg. Men skal den vælges som firmabil eller bør man købe den selv?


Når lønmodtagere står i dilemmaet mellem at vælge firmabil eller firmakørsel i egen bil, kræver det god indsigt og en del regnearbejde, før valget kan træffes på et nogenlunde objektivt grundlag.

75 aktuelle firmabilers totaløkonomi
Med udgangspunkt i 75 aktuelle biler fra mellemklassen og op har Bilpriser.dk sat lup på totaløkonomien i alle de aktuelle firmabiler, der i øjeblikket er i spil for mange, der står og skal vælge den næste firmabil. Analysen anvender 20.000 firmakilometer og 10.000 private kilometer i 3 år, i alt 90.000 kilometer.

Privatleasing? Find tilbud

Ejerskab er oftest at foretrække
Hovedkonklusionen er, at det oftest betaler sig for lønmodtageren selv at lægge bil til firmakørslen og modtage kilometergodtgørelse, frem for at lade arbejdsgiveren købe bilen og lade lønmodtageren beskatte af værdien. De første 20.000 firmakilometer godtgøres efter statens skattefri kilometergodtgørelse på 3,67 kr./km. Herefter falder taksten til 2,00 kr./km. Og netop det, at staten ikke skelner mellem en stor eller lille bil, gør at interessen hurtigt rettes mod kombinationen, lille bil og mange firmakilometer.

Besparelser der mærkes
Tager man eksemplet Hyundai i30 har bilen så god en totaløkonomi, at lønmodtagerens samlede nettoomkostning, efter kilometergodtgørelse i 3 år, holdes på 244 kr. pr. måned eller 2.928 kr. pr. år. Resten af omkostningerne dækkes ind af den skattefri kilometergodtgørelse. I den modsatte ende af skalaen findes BMW 520 2,0 Sedan, der selv efter kilometergodtgørelse letter tegnebogen for godt 11.000 kr. pr. måned. 

Bilforsikring? Find tilbud

Benzinmodel til firmabilen
"Ud fra lønmodtagerens perspektiv vil en beskattet firmabil normalt ende med at være en benzinmodel, da prisen og beskatningsgrundlaget er under niveauet på dieselmodellen. og fordi beskatningen ikke tager hensyn til de variable driftsudgifter, skubbes de udgifter over på arbejdsgiveren. Omvendt hælder beslutningen mod en dieselbil, hvis der skal køres mange firmakilometer og få private i lønmodtagerens egen bil", udtaler Chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Komplet analyse til download
Med Firmabilsanalysen 2012 kan læseren få det komplette overblik over økonomien for både firma og privatpersonen, og se hvor meget firmaet og medarbejderen hver især sparer eller sætter til ved den ene løsning frem for den anden.

Download Firmabilsanalysen 2012 
Download Konklusion Firmabilsanalysen 2012

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.