Handelsguide - Bilpriser.dk
Hvordan reparerer jeg en gennemtæring af bilens karosseri med svejsning?
Af ask-alex.dk
Den bedste metode til reparation af en gennemtæringsskade er svejsning. Små regulære svejseanlæg er efterhånden også blevet både så prisbillige og nemme at arbejde med, at du ikke behøver at vige tilbage for denne reparation.
Du skal bruge:
- Svejseanlæg, helst et CO2-anlæg
- Stålbørste
- Vinkelsliber
- Pladesaks
- Groft sandpapir
- Rustomdanner
- Silikonefjerner eller fortynder
- Pensel
- Fint og groft sandpapir eller smergellærred
- Evt. rystepudser
- Slibeklods
- Spartelmasse
- Spartel
- Rustbeskyttelse
- Pensel
- Grundfarve
- Originalfarve
- Et stykke pap
- Fortynder
Da rust har en ubehagelig tendens til at sprede sig, uden at man lige kan se det, bør du undersøge din bil meget nøje, inden du går i gang. Du kan godt komme i en situation, hvor en tilsyneladende mindre gennemtæring bliver til en omfattende renovering af en stor del af bilen. Dermed opstår den nødvendige overvejelse, om det nu er værd at redde bilen. Ved svejsning i bilens bærende dele skal du orientere dig om de nyeste regler vedrørende syn af biler, ellers risikerer du, at din bil bliver kasseret næste gang, den skal have et periodisk syn.
2. Det er ikke lige meget, hvilken svejsemetode du vælger, når det drejer sig om reparation af bilen. Autogensvejsning, hvor du smelter pladedelene sammen med en flamme af acetylen og ilt, må frarådes. Pladen vil næsten uundgåeligt slå sig, da varmetilførslen ikke er koncentreret. Desuden er brandfaren stor.
3. Elektrosvejsning, hvor der dannes en lysbue mellem en elektrode og pladen, er heller ikke den bedste for amatørmekanikere. De tynde autoplader kræver nemlig et særdeles godt håndelag for ikke at brænde huller i pladen.
4. Punktsvejsning kan anvendes. Her presses to stiftformede elektroder sammen fra hver sin side af to eller flere overlappende plader med en svejsetang. Dermed opstår en række punktformede svejsesteder, hvor pladerne bliver presset sammen mod hinanden.
5. CO2-svejsning er klart at foretrække til karosseriarbejde. En svejsetråd føres gennem en svejsepistol, og en lysbue sørger for, at svejsningen er nem at kontrollere. Svejsesømmen bliver helt tæt og er let at efterbehandle. Desuden er selve apparatet relativt let at betjene for den uøvede.
6. Til de hyppigst rustangrebne steder kan du som regel få præfabrikerede reservedele, de såkaldte skarringsdele, fx skærmkanter, panelstykker m.v. Kan du ikke få den skarringsdel, du skal bruge, kan du med lidt behændighed selv fremstille den.
![]() |
![]() |
![]() |
11. Svejsepunkter og -sømme slibes ned med en vinkelsliber, så de er parate til den efterfølgende spartling. Jo glattere du kan få slebet svejsningerne, jo nemmere vil spartlingen gå.
12. Bland spartelmassen efter anvisningen på emballagen. De fleste spartelmasser skal blandes af selve fyldmassen og en hærder. Vær opmærksom på, at massen hurtigt bliver hård efter blandingen. Halvt størknet masse kan ikke bruges.
![]() |
![]() |
![]() |
Hos ask-alex.dk kan du finde svar på spørgsmål om alt mellem himmel og jord: biler, både, stueplanter og meget andet. |
|
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.
