Handelsguide - Bilpriser.dk

Hvordan reparerer jeg en rustskade?

Af ask-alex.dk
Små rustskader efter stenslag, ridser og lignende er ikke særligt svære at reparere. Selvom de ikke ser ud af noget særligt, kan det betale sig at udbedre dem hurtigt. Selv små rustangreb breder sig og kan medføre alvorlige gennemtæringer af metallet.

Du skal bruge:

  • En spids kniv
  • Fint og groft sandpapir eller smergellærred
  • En lille spids pensel
  • En lidt større pensel til påføring af grundmaling og lak
  • Rustbeskyttelse
  • Grundfarve
  • Originalfarve
  • Et stykke pap
  • Fortynder
  • Ren, blød klud
  • Vinkelsliber eller rystepudser
  • Voks til voksbehandling
1. Forberedelse:
Vask bilen, og lad den tørre fuldstændig. Gennemgå minutiøst bilens lakerede overflade. Marker evt. alle lak- og rustskader med et stykke malertape el.lign., så alle angrebne steder er lette at finde igen. Sørg for mulighed for udluftning, hvis du skal lakere.

2. Er der kun minimal skade på lakken og ingen rustskade endnu, børstes skaden forsigtigt helt ren, og ny lak påføres. Lak, der matcher bilens originallak, fås enten som en lille stift, i en lille dåse eller som spray.

3. Udfyld lakskaden med stiften, indtil den ikke ses mere. Er lakken på dåse, påføres den med en lille spids pensel eller en spidset tændstik. Er lakken på spray, kan man sprøjte lidt lak ud i en lille skål og derfra tage med penslen eller tændstikken.

4. Er der meget små rustangreb i skaden, skrabes rusten af med en spids kniv, indtil det blanke metal kan ses. Påfør rustbeskyttelse og grundmaling med en spids pensel. Lad begge dele tørre. Påfør derefter lak med en spids pensel.


5. Ved kraftigere rustangreb slibes skaden, enten i hånden, med en rystepudser eller en vinkelsliber. Først slibes med groft smergellærred eller sandpapir, indtil det blanke metal ses. Slib 0,5-1 cm uden om skaden, da metallet ofte er angrebet ud over det synlige område. Slib senere med finere kornstørrelser for at fjerne ridserne.


6. Børst området helt rent for støv. Påfør rustbeskyttelse, og lad det tørre. Slib evt. forsigtigt med fint sandpapir for at udjævne overgangen mellem skaden og den omgivende lak. Påfør derefter grundmaling, og lad det tørre. Slib igen, og fjern slibestøvet.


7. Ved små skader påføres lakken med en lille pensel ad et par omgange. Påfør hellere lakken i små portioner frem for at risikere, at den løber. Overskydende lak fjernes med en klud med fortynder. Hvis det skønnes nødvendigt, kan du slibe mellem hver påføring.


8. Ved lidt større skader sprayes lakken på. For at begrænse laktågen skæres en skabelon i pap eller avispapir. Skær skabelonen i samme form som det område, der skal lakeres, men lidt større.



9. Ryst spraydåsen grundigt i et minuts tid. Hold skabelonen ca. 5 cm ud fra det område, der skal lakeres, og hold spraydåsen ca. 20 cm fra skabelonen. Spray lakken på i flere tynde lag, indtil skaden ikke ses mere.


10. Begynder lakken at løbe, skal du fjerne al lakken med fortynder, og gentage sprøjteprocessen. Lad den nye lak tørre helt igennem. Først derefter kan bilen vaskes og voksbehandles som sædvanligt.

Karosseriområdets forfatter
Hos ask-alex.dk kan du finde svar på spørgsmål om alt mellem himmel og jord: biler, både, stueplanter og meget andet.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.