• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
22. marts 2010 - Renault

Downsizer med større motor

Renault borer 2-liters motor op til 2,3 liter for at downsize 2,5-motor

Den kommende 2.3 dCi-motor fra Renault sparer 10-27 pct. i.f.t. 2,5'eren og 3,0'eren. Den kommende 2.3 dCi-motor fra Renault sparer 10-27 pct. i.f.t. 2,5'eren og 3,0'eren.

Renault / Bilpriser.dk
Ny 2.3 dCi-motor
Renault fortsætter med sin downsizing-strategi. Nu er det 2.5 dCi-motoren, der afløses af en ny 2.3 dCi-motor. Den er skabt ved at bore 2.0 dCi-motoren fra Laguna op!
Den ny 2.3 dCi-motor, der først sættes i varebilen Renault Master i stedet for 2.5 dCi-motoren, er meget mere økonomisk end 2.5 dCi-motoren og 3.0 dCi-motoren. Besparelsen ligger på 10-27 pct, alt efter om man måler på en forhjulstrukket 2,5'er eller en baghjulstrukket 3,0'er. Desuden er serviceintervallerne nu 40.000 km eller 2 år, alt efter, hvad der kommer først. Det skyldes blandt andet, at knastakslerne nu drives af en kæde. Det giver en samlet besparelse på cirka 275 kr. om måneden i forhold til 2.5 dCi-modellen, der skal til service efter 30.000 km. Det er ud fra en dieselpris på 6,47 kr. før afgift.

1.9 dCi erstattes af 1.6 dCi i 2011

Den ny 2.3 dCi-motor, der yder enten 100, 125 eller 150 hk, har et drejningsmoment, der er 30 Nm højere end den nuværende 2.5 dCi-motor. Den erstatter også den 4-cylindrede 3.0 dCi-motor, men ikke V6'eren på 3 liter. Den ny 4-cylindrede 2.3 dCi-motor skal senere bruges i personvogne også.
Renault vil i 2011 i øvrigt erstatte 1.9 dCi-motoren med en 1.6 dCi-motor, hvilket vil give en brændstofbesparelse på 20 pct.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.