• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
16. juni 2010 - Renault

Ny cabriolet fra Renault

At køre åben bil hæves til nyt niveau med Renault Mégane Coupé Cabriolet.

Den nye Renault Mégane Coupe Cabriolet er blevet både længere og bredere. Den nye Renault Mégane Coupe Cabriolet er blevet både længere og bredere.

Renault
Kan bruges hele året
Da Renault Mégane Coupé Cabriolet så dagens lys tilbage i 2003 var det lidt af en nyskabelse. Med 2-delt glastag og plads til 4 personer ombord gjorde den det muligt at kombinere lysten til en cabriolet med ønsket om at få en bil, der kunne anvendes hele året.
Efter produktionen af knap 171.000 eksemplarer -herunder 459 styks solgte i Danmark -  har Renault nu sat produktionen af efterfølgeren i gang. Salget er så småt gået i gang, siden de første motorjournalister fik bilen præsenteret i Valenca i begyndelsen af maj, og i Danmark kan vi glæde os til sensommeren, hvor den kommer til salg hos de danske forhandlere, fortæller importøren.

Unikt glastag og hurtigere lukning
Ganske som tilfældet er med den almindelige Mégane, er der en række nyskabelser i forhold til forgængeren. Først og fremmest er bilens dynamiske evner blevet opgraderet betydeligt. Et 80 procent stivere karosseri, koblet med en strammere affjedring og en bedre afstemt servostyring sikrer, at den ny Mégane CC også er til dem, der ønsker en sportslig bil.
Det todelte glastag er bibeholdt, men er blevet 10 procent større ( 0.47 kvm), så det nu er det største glastag i segmentet. Sammen med bagrudens glasareal på 0.5 kvm betyder det, at der er lys fra næsten en kvadratmeter glas i kabinen fra oven og bagfra, så uanset om man kører åbent eller lukket, er kabinen badet i lys.

Det tager kun 21 sekunder at åbne taget
Taget er ikke alene blevet større, det er også blevet hurtigere at åbne og lukke. Tidligere tog det 25 sekunder at folde taget sammen. Nu går der kun 21 sekunder fra man har trykket på knappen, til taget ligger foldet sammen i bagagerummet, der i parantes bemærket rummer 417 liter bagage med taget oppe og 211 liter med taget nede.
Kører man med taget nede vil man bemærke, at der trods det, at forruden er rykket hele 6 centimeter længere frem, er mindre turbulens selv med 4 personer ombord. Dette skyldes den vind-deflektor, som er placeret mellem nakkestøtterne på bagerste sæde. Vind-deflektoren sikrer, at man op til 90 km/t ikke oplever  turbulens i kabinen. Og faktisk er det intet problem at føre en samtale ved motorvejshastighed med taget nede. At forruden er rykket 6 centimeter frem i forhold til forgængeren sikrer også lettere adgang til kabinen.
Det 2-delte glastag, der er produceret af tyske Karman, består af 2 glaspaneler, der foldes sammen som et V, når det skal ned i bagagerummet. Selve taget vejer 75 kilo.

Længere og mere dynamisk end forgængeren
I forhold til forgængeren er bilen også vokset. I alt er den nu 4.48 meter lang, hvilket er 13 centimeter længere end forgængeren. Den er også blevet 3,4 cm bredere, 3 centimeter højere, og akselafstanden på 2.61 meter er øget med 8,7 cm. Det betyder 1 ekstra centimeter knæplads til bagsædepassagerene i forhold til den tidligere Megane CC.
Interiørmæssigt er den ny Megane CC naturligvis væsentlig anderledes end forgængeren. Den har samme instrumentering som den ny Mégane. Det vil sige digitalt speedometer og analog omdrejningstæller. Som noget unikt for Mégane CC har sæderne fået bedre sidestøtte.

Mere sikkerhed og stivhed i karosseriet
Sikkerhed har altid været Renaults varemærke, og den ny Mégane CC er ingen undtagelse. Den er naturligvis bygget på den normale Renault Mégane hatchback. En bil, der da den blev kollisionstetet i EuroNCAP, fik den højeste score nogensinde i segmentet. Denne sikkerhed er naturligvis ført med over i Mégane CC.
Den ny Mégane CC vejer i alt 160 kg mere end den tlsvarende hatchback version, hvilket har medført nogle ændringer i opsætningen af undervognen for at sikre samme dynamiske køreoplevelse. Affjedringen er gjort 13 procent fastere foran og 17 procent fastere bagved, mens anti roll-barren er 50 procent stivere.

To varianter, begge med benzinmotorer

I Danmark bliver det muligt at vælge mellem 2 forskellige versioner -begge med benzinmotor.
Indgangsversionen er udstyret med den 1.6 liters motor der yder 110 hk og har en 6- trinsgearkasse. Denne fås i expression-version, hvilket betyder et væld af standardudstyr som aircondition, fartpilot, ratbetjent radio/cd og naturlivis 6 airbags og antiskridsystemet ESC.
For de med lyst til mere luksus og mere spark i motoren er valget lige for. Den ny 1.4 liters turbomotor, der yder 130 hk koblet med luksusudstyret i Privilege, sætter prikken over i'et i bilen. Privilege har som udgangspunkt næsten alt det hjertet begærer: Dobbeltzonet klima, 16 tommer alufælge, dellæder og meget meget mere.
Den ny Renault Mégane CC produceres som forgængeren på fabrikken i Douai, der siden 1969 har dannet rammen om produktionen af blandt andet Renault 5, Renault 14 og siden 1995 også Renault Mégane.

Indgangsprisen bliver omtrent 390.000 kr.

Det er endnu ikke offentliggjort priser på den ny Mégane CC, men en pris på under 390.000 kroner for indgangsversionen med 1.6 liters motor  og omkring 440.000 kr. for en Mégane CC med 130 hk 1.4 TCe-motor og højeste udstyrsniveau ligger fast. Hermed fortsætter Renault sin agressive prispolitik med priser under konkurrenternes.

Fakta om motorerne:
1.6 liters benzin: 110 hk v 6.000 omdr/min, moment 151 Nm v 4.250 omdr/min. Tophastighed 190 km/t, 0-100 km/t 12.2 sek. Brændstofforbrug 7.6 l/100 km (13,15 km/l). 6-trins gearkasse.

1.4 TCe benzin: 130 hk v 5.500 omdr/min, moment 190 Nm v 2.250 omdr/min, tophastighed 200 km/t, acceleration 0-100 km/t 10.7 sek. Brændstofforbrug 7.3 l/100 km (13,7 km/l). 6-trins gearkasse.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.