Audi A6 mest fejlfri
Tyske biler - og Toyota - klarer sig godt i de danske synshaller.
Applus+ Bilsyn
Audi A6 mest fejlfri
Audi har for første gang nogensinde en model øverst på listen over biler med færrest fejl i Applus+ Bilsyns store synsstatistik, der er udarbejdet på baggrund af cirka 250.000 bilsyn foretaget i første halvår 2010. Toyota er stadig blandt de bedste brugtkøb.
Det er stadig de tyske biler, der sætter sig på topplaceringerne, når det kommer til bilmærker med færrest synsfejl. 7 ud af de 10 bedst placerede biler er tyske. Der er kun en enkelt Volvo, en enkelt Honda og en enkelt Fiat, der får lusket sig ind blandt tyskerne.
”Der er ikke mange overraskelser i vores statistik for første halvår 2010. Billedet ligner sig selv fra de senere år, hvor det er europæiske, og primært tyske, biler der dominerer med japanerne lige bagefter. Som sædvanlig finder vi også de franske og koreanske biler i den tungere ende af listen”, siger adm. direktør for Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.
Audi avancerer til topplacering
Audi A6 har taget et afgørende spring, og er for første gang øverst på listen over fire år gamle biler med færrest fejl. Det er dog ikke kun A6’eren der klarer sig flot også de mindre søstermodeller, A3 og A4, placerer sig i top5, for biler der er indregistreret for første gang i 2006. At Audi A6 virkelig viser muskler, kan ses når man kigger på listen over seks år gamle biler. Her indtager luksusbilen også førstepladsen over biler synet i første halvår 2010.
Små mellemklassebiler klarer sig også godt
Selvom den store Audi er helt i top, er der dog også flere af de såkaldte små mellemklasse-biler øverst på listen over biler med færrest fejl: Audi A3, Volkswagen Golf og Honda Civic ligesom der er to minibiler i skikkelse af Fiat Panda og Volkswagen Fox i top10. Dermed bør der også være noget for enhver smag og pengepung, for dem der ønsker at købe brugt kvalitet.
Toyota har mistet lidt af magien, men er stadig et fremragende brugtkøb
Uden én eneste bil i top15 må Toyota ganske overraskende se langt efter topplaceringerne blandt de 4 år gamle biler. Generelt er Toyota dog blandt de allerbedste brugtkøb., så man bør ikke fortvivle, hvis man er indehaver - eller planlægger at blive det - af en Toyota fra første halvdel af sidste årti. Eksempelvis sidder den driftsikre japaner på 4 ud af de 6 øverste pladser for køretøjer, der første gang er indregistreret i 2002.
Toyota Yaris og Toyota Corolla holder i længden
Et eksempel er Toyota Yaris, der bliver fremhævet i hver eneste synsstatistik. Og selvom den findes helt ned på 17. pladsen over de 4 år gamle biler - i et i øvrigt meget tæt topfelt - er den nummer 2 blandt både de 6 og 8 år gamle bilmodeller mens den placerer sig øverst for de 10-årige køretøjer. På samme måde er det tankevækkende at en Toyota Corolla årgang 1998 eksempelvis har færre fejl ved bilsyn end en blot 4 år gammel Peugeot Partner eller en Kia Picanto, ligeledes årgang 2006.
Et godkendt periodisk syn er ikke tilstrækkeligt ved brugtkøb
En af undersøgelsens hovedkonklusioner må være, at statistikken kun bør benyttes vejledende ved et brugtbilskøb. Tallene afslører nemlig, at der både er biler i den billige og dyre ende af skalaen, ligesom der også er både store og små biler blandt køretøjer med henholdsvis få og mange fejl. Det eneste klare billede er, at antallet af fejl stiger med alderen.
”Det er i dag vigtigere end nogensinde at få lavet et ordentligt brugtbilstjek før brugtkøb. Man kan ikke længere regne med, at nogle mærker er fejlfrie. Selv indenfor samme bilmodel kan der være stor forskel på bilens tilstand og værdi. Heldigvis kan bilejere få foretaget brugtbilstjek til en væsentlig lavere pris nu end før privatiseringen af bilsynsmarkedet”, slutter Arne Willerslev-Legrand, og tilføjer, at man hos Applus+ Bilsyn har set en stærkt stigende efterspørgsel på deres BrugtbilsAttester, og at den rette rådgivning er en forudsætning for en god brugtbilshandel.
Sådan udarbejdes statistikken
For at indgå i statistikken skal en bilmodel i den pågældende årgang have været synet mindst 100 gange. Herefter udarbejdes en fejlstatistik på antal fejl pr. 100 syn. Undersøgelsen omfatter kun personbiler, og fejlstatistikken er udelukkende opgjort på baggrund af synsrelaterede fejl, som ofte kan have betydning for færdselssikkerheden.
Antallet af fejl pr. 100 synede biler har oplevet en lille stigning i forhold til statistikken for første halvår 2009. Det kan skyldes Trafikstyrelsens nye Esyn2 krav til indrapportering af fejl, der blev implementeret i slutningen af 2009. Eksempelvis skal en defekt lygteparabol og en fejl på nærlyset nu kategoriseres som to fejl, hvor det tidligere blot blev karakteriseret som en enkelt fejl.
Se samtlige statistikker på www.bilsyn.dk eller læs videre her:
Applus+ Bilsyn |
Årgang 2006 - synet 1. halvår 2010
Fabrikat |
Model |
Fejl pr. 100 |
Audi |
A 6 |
11,3 |
Audi |
A 3 |
11,8 |
Volvo |
V 50 |
13,5 |
Volkswagen |
Golf |
14,5 |
Audi |
A 4 |
15,7 |
Honda |
Civic |
16,3 |
Volkswagen |
Fox |
17,0 |
BMW |
3' er serie |
18,0 |
Fiat |
Panda |
19,1 |
Ford |
Fusion |
19,8 |
Suzuki |
Liana |
20,3 |
Mazda |
6 |
20,4 |
Volkswagen |
Passat |
20,6 |
Volkswagen |
Touran |
20,8 |
Ford |
Focus |
20,9 |
Nissan |
Primera |
21,1 |
Toyota |
Yaris |
22,0 |
Opel |
Astra |
22,0 |
Toyota |
Corolla |
22,7 |
Volvo |
V 70 |
23,8 |
Ford |
Fiesta |
24,3 |
Toyota |
Corolla Verso |
24,8 |
Suzuki |
Ignis |
24,9 |
Toyota |
Avensis |
25,2 |
Skoda |
Fabia |
25,7 |
Fiat |
Punto |
25,9 |
Opel |
Meriva |
26,5 |
Seat |
Leon |
27,9 |
Ford |
Mondeo |
28,2 |
Opel |
Vectra |
28,3 |
Skoda |
Octavia |
28,8 |
Opel |
Zafira |
29,1 |
Mazda |
3 |
29,1 |
Mazda |
5 |
29,8 |
Hyundai |
Getz |
30,9 |
Renault |
Clio |
31,2 |
Opel |
Corsa |
31,3 |
Kia |
Rio |
32,2 |
Renault |
Megane |
32,2 |
Volkswagen |
Polo |
32,5 |
Hyundai |
Matrix |
32,7 |
Peugeot |
107 |
32,8 |
Citroen |
C 1 |
33,6 |
Suzuki |
Grand Vitara |
33,7 |
Toyota |
Aygo |
34,0 |
Suzuki |
Swift |
35,7 |
Peugeot |
407 |
36,4 |
Renault |
Scenic |
37,1 |
Citroen |
Berlingo |
38,6 |
Hyundai |
Sonata |
39,3 |
Ford |
Ka |
39,9 |
Peugeot |
307 |
40,5 |
Mercedes-Benz |
E-klasse |
41,0 |
Peugeot |
206 |
41,1 |
Chevrolet |
Nubira |
41,4 |
Mitsubishi |
Lancer |
42,9 |
Citroen |
C 4 |
43,5 |
Mitsubishi |
Colt |
45,4 |
Citroen |
Xsara Picasso |
46,3 |
Citroen |
C 3 |
46,7 |
Citroen |
C 5 |
47,4 |
Suzuki |
Alto |
49,6 |
Peugeot |
Partner |
53,3 |
Kia |
Picanto |
53,9 |
Kia |
Carnival |
76,9 |
Applus+ Bilsyn |
Årgang 2004 - synet 1. halvår 2010
Fabrikat |
Model |
Fejl pr. 100 |
Audi |
A 6 |
21,5 |
Toyota |
Yaris |
23,1 |
Ford |
Focus C-Max |
24,0 |
Volkswagen |
Golf |
24,4 |
Mitsubishi |
Space Star |
26,4 |
Toyota |
Avensis |
27,6 |
Suzuki |
Grand Vitara |
28,6 |
Ford |
Fiesta |
29,2 |
Volvo |
V 70 |
29,8 |
Hyundai |
Getz |
30,1 |
Volkswagen |
Touran |
31,8 |
Ford |
Focus |
32,1 |
Suzuki |
Ignis |
32,9 |
Audi |
A 4 |
33,3 |
Mazda |
3 |
33,5 |
Daewoo |
Kalos |
33,7 |
Suzuki |
Liana |
34,5 |
Peugeot |
407 |
36,9 |
Toyota |
Corolla |
38,3 |
Kia |
Picanto |
38,4 |
Suzuki |
Wagon R |
39,1 |
Mazda |
6 |
40,1 |
Ford |
Mondeo |
40,1 |
Volkswagen |
Passat |
40,2 |
Hyundai |
Accent |
40,3 |
Nissan |
Almera |
40,4 |
Mercedes-Benz |
E-klasse |
41,3 |
Nissan |
Primera |
42,2 |
Fiat |
Punto |
42,4 |
Fiat |
Panda |
43,7 |
Opel |
Astra |
44,4 |
Skoda |
Fabia |
44,6 |
Volkswagen |
Lupo |
44,7 |
Hyundai |
Matrix |
45,1 |
Opel |
Vectra |
46,4 |
Seat |
Toledo |
46,5 |
Peugeot |
406 |
47,1 |
Volvo |
V 40 |
47,6 |
Citroen |
C 5 |
48,6 |
Volkswagen |
Polo |
48,8 |
Peugeot |
206 |
50,3 |
Skoda |
Octavia |
52,7 |
Peugeot |
307 |
53,9 |
Renault |
Megane |
57,9 |
Citroen |
C 3 |
58,6 |
Citroen |
C 2 |
60,0 |
Citroen |
Xsara Picasso |
60,4 |
Citroen |
Berlingo |
60,5 |
Citroen |
Xsara |
64,0 |
Peugeot |
Partner |
67,0 |
Suzuki |
Alto |
70,5 |
Applus+ Bilsyn |
Årgang 2002 - synet 1. halvår 2010
Fabrikat |
Model |
Fejl pr. 100 |
Toyota |
Corolla |
31,5 |
Toyota |
Yaris |
32,9 |
Ford |
Fiesta |
34,3 |
Toyota |
Corolla Verso |
35,8 |
Volkswagen |
Golf |
43,6 |
Toyota |
Avensis |
43,7 |
Skoda |
Fabia |
45,5 |
Volvo |
V 70 |
46,7 |
Mazda |
323 |
47,4 |
Ford |
Focus |
49,2 |
Volkswagen |
Lupo |
50,0 |
Suzuki |
Liana |
50,0 |
Volkswagen |
Polo |
50,3 |
Audi |
A 4 |
50,7 |
Mercedes-Benz |
E-klasse |
51,2 |
Suzuki |
Ignis |
51,4 |
Volvo |
V 40 |
52,1 |
Ford |
Mondeo |
52,7 |
Opel |
Corsa |
53,9 |
Volkswagen |
Passat |
58,2 |
Fiat |
Punto |
58,7 |
Citroen |
C 5 |
59,1 |
Opel |
Astra |
59,4 |
Mitsubishi |
Space Star |
62,8 |
Skoda |
Octavia |
63,5 |
Peugeot |
406 |
64,0 |
Peugeot |
307 |
65,5 |
Suzuki |
Wagon R |
66,1 |
Citroen |
Berlingo |
66,6 |
Renault |
Clio |
66,7 |
Nissan |
Almera |
66,7 |
Nissan |
Primera |
67,7 |
Opel |
Zafira |
68,2 |
Citroen |
Xsara Picasso |
68,4 |
Citroen |
Xsara |
70,4 |
Peugeot |
206 |
73,8 |
Citroen |
C 3 |
78,8 |
Fiat |
Stilo |
79,1 |
Citroen |
Saxo |
81,3 |
Hyundai |
Accent |
81,5 |
Renault |
Laguna |
89,7 |
Renault |
Megane |
91,6 |
Hyundai |
Matrix |
104,6 |
Applus+ Bilsyn |
Årgang 2000 - synet 1. halvår 2010
Fabrikat |
Model |
Fejl pr. 100 |
Toyota |
Yaris |
35,4 |
Volkswagen |
Bora |
52,8 |
Toyota |
Corolla |
53,7 |
Volkswagen |
Lupo |
57,3 |
Opel |
Corsa |
58,2 |
Toyota |
Avensis |
58,5 |
Skoda |
Fabia |
61,0 |
Skoda |
Octavia |
61,6 |
Volvo |
V 70 |
62,2 |
Volkswagen |
Golf |
64,4 |
Citroen |
Xantia |
65,7 |
Ford |
Fiesta |
66,4 |
Peugeot |
206 |
69,6 |
Volkswagen |
Polo |
70,4 |
Opel |
Astra |
70,7 |
Ford |
Focus |
71,1 |
Nissan |
Almera |
76,0 |
Mazda |
323 |
77,4 |
Mazda |
626 |
81,9 |
Nissan |
Primera |
83,1 |
Citroen |
Xsara |
85,3 |
Renault |
Clio |
86,8 |
Peugeot |
406 |
87,4 |
Fiat |
Punto |
87,8 |
Hyundai |
Accent |
88,3 |
Peugeot |
306 |
88,3 |
Skoda |
Felicia |
90,6 |
Peugeot |
Partner |
91,7 |
Citroen |
Berlingo |
92,0 |
Citroen |
Xsara Picasso |
94,1 |
Renault |
Megane |
95,1 |
BMW |
3' er serie |
96,7 |
Opel |
Vectra |
96,8 |
Seat |
Cordoba |
97,7 |
Suzuki |
Wagon R |
104,5 |
Citroen |
Saxo |
106,7 |
Suzuki |
Swift |
107,8 |
Mercedes-Benz |
E-klasse |
109,0 |
Volkswagen |
Passat |
111,5 |
Ford |
Mondeo |
113,6 |
Opel |
Zafira |
124,4 |
Seat |
Ibiza |
126,2 |
Alfa Romeo |
156 |
152,3 |
Applus+ Bilsyn |
Årgang 1998 - synet 1. halvår 2010
Fabrikat |
Model |
Fejl pr. 100 |
Toyota |
Corolla |
50,7 |
Saab |
9-3 |
61,1 |
Volvo |
940 |
63,7 |
Skoda |
Octavia |
65,1 |
Nissan |
Micra |
77,9 |
Toyota |
Avensis |
79,6 |
Honda |
Civic |
79,6 |
Seat |
Ibiza |
80,3 |
Volkswagen |
Golf |
81,4 |
Volkswagen |
Polo |
84,4 |
Opel |
Corsa |
85,5 |
Audi |
A 6 |
88,3 |
Peugeot |
106 |
96,6 |
Audi |
A 3 |
96,8 |
Ford |
Fiesta |
98,4 |
Nissan |
Primera |
98,6 |
Opel |
Astra |
100,6 |
Peugeot |
406 |
100,6 |
Seat |
Cordoba |
101,3 |
Citroen |
Xantia |
103,8 |
Mazda |
626 |
104,2 |
Mazda |
323 |
104,3 |
Volkswagen |
Passat |
107,9 |
Audi |
A 4 |
111,6 |
Skoda |
Felicia |
113,0 |
Renault |
Megane |
113,2 |
Citroen |
Saxo |
113,3 |
Ford |
Ka |
113,8 |
Citroen |
Xsara |
114,2 |
Mitsubishi |
Carisma |
116,7 |
Citroen |
Berlingo |
118,1 |
Peugeot |
306 |
121,3 |
Nissan |
Almera |
125,6 |
Suzuki |
Baleno |
131,4 |
Opel |
Vectra |
132,8 |
Ford |
Mondeo |
151,5 |
Suzuki |
Swift |
152,4 |
Fiat |
Punto |
156,0 |
Hyundai |
Accent |
161,2 |
Fiat |
Brava |
172,3 |
Suzuki |
Alto |
172,6 |
Alfa Romeo |
156 |
214,1 |
Ford |
Escort |
223,9 |
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.