• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. august 2010 - Bosch

ESP stormer frem

ESP er efterhånden standard i de fleste nye biler. Fra november 2011 er det pligt.

Chevrolet Spark, f.eks., har kunnet fås uden ESP, men i november 2011 har alle biler ESP. Chevrolet Spark, f.eks., har kunnet fås uden ESP, men i november 2011 har alle biler ESP.

Bosch
ESP stormer frem
Mange små biler er for det meste stadig ikke udstyret med antiudskridningssystem, men det ændrer sig hastigt. ESP (Elektronisk Stabiliserings Program) er efterhånden standard i de fleste nye biler.
• 60 procent af alle nyindregistrerede køretøjer i Europa havde i 2009 ESP
• Stadig flere små biler med det aktive sikkerhedssystem
• I Tyskland har 80 procent af alle nyindregistrerede biler ESP

Kraftig vækst i antallet af nye småbiler med ESP
Andelen af nyindregistrerede køretøjer med elektronisk stabiliserings-program (ESP) er i 2009 steget fra 55 til 60 procent. Som data fra en Bosch-undersøgelse viser, skyldes dette især den kraftige vækst ved små biler. I denne klasse steg antallet af køretøjer med ESP på de fem største markeder i Europa inden for et år fra 23 til 39 procent. Installationsraten er stadig betydeligt mindre ved de mindste køretøjer, A-segmentet. Her faldt den på grund af en usædvanlig stor efterspørgsel efter meget billige køretøjer fra 20 til 17 procent. I to lande faldt den totale procentdel med hver et procentpoint – i Tyskland til 80 og i Frankrig til 41. I alle andre lande steg andelen imidlertid yderligere, f.eks. i Spanien til nu 72 og i Italien til 56 procent.

Fra november 2011 skal alle nye biler have ESP

Bosch imødeser de kommende måneder med optimisme. Således har flere producenter også i 2009 gjort ESP til standardudstyr i nye modeller. I november 2011 træder et EU-direktiv fra 2009 i kraft, ifølge hvilket alle nye personbils- og erhvervskøretøjsmodeller skal være udstyret med det aktive sikkerhedssystem. Fra november 2014 gælder dette for alle erhvervskøretøjer. ESP stabiliserer køretøjet i kritiske situationer og kan ifølge neutrale undersøgelser forhindre næsten hver anden soloulykke, som er alvorlig eller har dødelig udgang. Dermed er ESP det vigtigste sikkerhedssystem i bilen efter sikkerhedsselen og før airbaggen.

Verdensomspændende aktiviteter for større trafiksikkerhed
I marts 2010 udnævnte de Forenede Nationers generalforsamling årene 2011 til 2020 til årtiet for trafiksikkerhed, for til trods for fremskridt i mange lande, er antallet af dræbte i trafikken steget yderligere i de senere år. Der dør hvert år ca. 1,3 millioner mennesker i trafikulykker, og ifølge FN bliver ca. 50 millioner kvæstet. Målet med initiativet er at halvere det antal trafikdræbte, der er forudsagt i år 2020. Foruden en forbedring af vejnettet vil der blive sat ind på udvikling og udbredelse af aktive sikkerhedssystemer.

EURO NCAP vil fremhæve ESP endnu kraftigere

Vurderingsprogrammet til nye biler NCAP (New Car Assessment Program) i Europa inkluderer nu ESP, som redder liv, i deres vurderingskriterier. Siden starten af 2010 kan køretøjsmodeller kun opnå den bedste vurdering på 5 stjerner, hvis ESP er standardudstyr. På den baggrund har EURO NCAP for nylig startet et nyt initiativ, som skal fremhæve vigtigheden af de sikkerhedssystemer, som bilproducenterne tilbyder, endnu kraftigere.

Mange års aktivitet for mere sikkerhed

Bosch startede allerede i 1978 produktionen af det første aktive sikkerhedssystem, antiblokeringssystemet ABS. I 1987 fulgte antispinreguleringen ASR og i 1995 ESP. I den nye A8 fra Audi gik det forudseende nødbremsesystem fra Bosch for nylig i serieproduktion som option. Hvis systemet registrerer fare for påkørsel, advarer det chaufføren og støtter ved nedbremsning. Hvis en ulykke er uundgåelig, udløser det kort før sammenstødet en fuldstændig opbremsning, hvilket reducerer ulykkens omfang betragteligt.


BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.