• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. november 2010 - Continental

Brems bedre med vinterdæk

Med vinterdæk mindskes bremselængden på en snedækket vej med 21 pct.

Vinteren nærmer sig. Med vinterdæk skæres bremselængden betydeligt ned. Vinteren nærmer sig. Med vinterdæk skæres bremselængden betydeligt ned.

Continental
Brems bedre med vinterdæk
Selvom dagstemperaturene stadig er i plus, ligger temperaturen om natten ved frysepunktet. Det betyder, at vinteren rykker nærmere, og at danske bilister skal holde øje med sne og is på vejene. Især , hvis de endnu ikke har fået skiftet til vinterdæk. Ca. 30 procent af de danske biler kører uden vinterdæk, viser tal fra Rådet for større Dæksikkerhed.
”Bremsetests dokumenterer, at biler med vinterdæk bremser klart bedre i vinterføre end biler med sommerdæk. Teknologien bag vinterdæk udvikles desuden hele tiden. Dækkene bliver bedre til at bremse på vådt og tørt underlag. Det betyder, at man er dækket ind, selvom der ikke falder sne foreløbig,” siger adm. dir. Georg Nielsen hos Continental Dæk Danmark A/S.

Falsk sikkerhedsfølelse ved at stole for meget på ABS og ESC

Han mener, at danskerne bør være ekstra forsigtige i denne tid. Selvom vinteren sidste år var hård, så undervurderer mange traditionelt risikoen for at skride ud. Samtidig stoler mange bilister på elektroniske bremse- og styresystemer som ABS og ESC.
”Mange bilister føler sig sikre om vinteren, blot fordi deres bil har disse systemer, som giver en mere sikker kørsel. Men de er i realiteten værdiløse uden vinterdæk, fordi bilen mangler et fast greb i vejen og ikke kan bremse hurtigt. Det kan betyde, at bilen skrider ud. Vores vinterdæk er som de eneste udviklet og designet, så bilisten kan udnytte ABS og ESC bedst muligt,” mener Georg Nielsen.

Dæk bremser forskelligt
Tests foretaget af dækfabrikanten viser, at der er markant forskel på, når en bil bremser med sommerdæk og vinterdæk.

Opbremsning med 50 km/t på sne:
•    Vinterdæk: 35 m.
•    Sommerdæk: 43 m.
Opbremsning med 30 km/t på is:
•    Vinterdæk: 57 m.
•    Sommerdæk: 68 m.

Gør bilen klar til vinter
•    Kontrollér dækmønstret
Loven kræver minimum 1,6 mm dækmønster, men bl.a. Rådet for Sikker Trafik og FDM anbefaler 3 mm til snekørsel.
•    Tjek dæktryk. Du bremser bedre og kører mere sikkert i kurver med det rigtige dæktryk. Samtidig slides dækket mindre, og rullemodstanden og dermed forbruget af brændstof og CO2 falder. Mål dæktryk hver 14. dag.
•    Tjek køler- og sprinklervæske. Undgå at bilen ikke kan starte og ruderne ikke kan vaskes ved at sikre, at begge er fyldt op. Uden kølervæske kan du risikere, at motoren sprænger.
•    Virker batteriet? Din bil starter ikke uden et velfungerende batteri. Undersøg om elektroderne er irret, og om batteriet lækker væske. Hvis ja, bør det udskiftes.
•    Olie på låse og lister. Vinteren kan gøre bilen knastør. Smør låse og dørlisterne af gummi med olie eller silikone, så de ikke fryser til.
•    Husk: Sneskraber til at rydde ruderne for is og sne, så du kan orientere dig i trafikken, samt skovl og slæbetov, hvis du skulle sidde fast.

Læs også artiklen om de bedste nye vinterdæk ifølge FDM/ADAC her

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.