• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
11. november 2010 - Rådet for Større Dæksikkerhed

Vinterdæk i Europa

13 lande i Europa kræver vinterdæk på personbiler i vinterperioden.

Vinterdæk er påkrævet i 13 europæiske lande. Foto: Continental. Vinterdæk er påkrævet i 13 europæiske lande. Foto: Continental.

Rådet for Større Dæksikkerhed
Vinterdæk i Europa
På trods af mange fælles retningslinier indenfor det europæiske fællesskab findes der ingen ens regler for brug af vinterdæk i Europa. Det kan gøre det svært at vide, om det er lovpligtigt at køre med vinterdæk, og hvordan det lige er med reglerne omkring pigdæk og snekæder.
Rådet for Større Dæksikkerhed har udarbejdet en oversigt over reglerne i Europa, som vil gøre det lettere for bilisten, at finde ud af reglerne i netop det land som rejsen går til, og de lande turen går gennem.

13 lande kræver vinterdæk om vinteren
Bilpriser.dk har kikket på listen og kan konstatere, at vinterdæk er påkrævet i 13 lande: Tyskland, Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland, Litauen, Østrig, Slovenien, Kroatien, Slovakiet, Bosnien-Herzegovina og Serbien.
I følgende lande er vinterdæk påkrævet, hvis der skiltes med det: Frankrig, Schweiz, Italien og Tjekkiet.
Fra Rådet for Større Dæksikkerhed udtaler konsulent Arne Hansen: "Selvom der ikke i alle lande er lovkrav om brug af vinterdæk, er det vores anbefaling, at man altid anvender vinterdæk, når temperaturen er under 7 grader. Selvom der ikke er sne og is, vil vinterdæk under denne temperatur have et bedre vejgreb end sommerdæk pga. vinterdækkets særlige gummiblanding."

1,6 mm slidbane er ikke forsvarligt på våde veje
Dansk lovgivning foreskriver, at minimums mønsterdybden på dæk er 1,6 mm for person- og varebiler. Ifølge konsulent Arne Hansen er dette dog langt fra forsvarligt.
"Den danske vinter er normalt mere våd end den er sneklædt. Det betyder at dækkene skal være i stand til at aflede store vandmængder. Ved 3 mm vand på vejbanen og en hastighed på 75 km/t vil 1,6 mm mønster kun give 16 pct. vejkontakt, hvorimod et nyt dæk med 8 mm mønster giver hele 74 pct. vejkontakt. Det er derfor Rådet for Større Dæksikkerheds anbefaling, at man ikke kører med dæk med en mønsterdybde under 3-4 mm om vinteren", siger Arne Hansen.
Ved 125 kmt/ er den helt gal. Her er der kun 6 pct. vejkontakt, viser rådets tabel. Med et nyt dæk med 8 mm er tallet 47 pct.

Den meget udførlige liste med europæiske dækregler findes på www.daeksikkerhed.dk.
                 
Læs også Bilpriser.dk's artikel om vinterkørsel her

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.