• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
10. februar 2011 - Peugeot

Ny Peugeot 908

Peugeot Sport - offensiv på alle fronter.

Team Peugeot Total er klar til at indtage Le Mans med den helt nye Peugeot 908. Team Peugeot Total er klar til at indtage Le Mans med den helt nye Peugeot 908.

Peugeot
Et travlt år i vente
Peugeot Sport er klar til at tage hul på et travlt motorsportsprogram, der omhandler både baneløb og rally i 2011. Det overordnede mål er at erobre flere titler og flere individuelle sejre. I spidsen for Team Peugeot Total står en helt ny racer, der er parat til at indtage Le Mans, for 24-timers løbet i Le Mans skiller sig endnu en gang ud som højdepunktet i teamets kalender.

Målsætninger for 2011
2011 startede på den bedst tænkelige måde for Peugeot Sport med en sejr i den 200. udgave af Monte-Carlo Rally. Bryan Bouffier og Xavier Panseri kørte først over målstregen i deres 207 Super 2000 og viste vejen for resten af året for Peugeot Sport. Peugeot vil både være til stede i nationale rallymesterskaber og i Intercontinental Rallye Challenge.

Peugeot Sports energi vil dog især være fokuseret på det officielle Endurance Racing program. Efter en stærk sæson i 2010, hvor Peugeot vandt ILMC titlen (Intercontinental Le Mans Cup), ser teamet frem til at forsvare førstepladsen. Kalenderen for dette års ILMC indbefatter 7 løb, heriblandt Le Mans den 11.-12. juni, som tæller dobbelt i den samlede pointstilling. Der hersker ingen tvivl om, at Le Mans igen vil være årets højdepunkt for Peugeot Sport.

Fra 90X til 908
908 HDi FAP har bidraget til Peugeot Sports succes og ført teamet til en titel i Le Mans series i 2007, første- og anden plads i Le Mans i 2009 og den første ILMC titel i 2010.

"Vi har valgt at videreføre navnet 908 til vores nye bil for at ride videre på den succes, som det navn associerer", fortæller Peugeots direktør for marketing og kommunikation, Xavier Peugeot. ”På samme tid afspejler navnet den modernitet, der er forbundet med 408, som vi snart lancerer i Latinamerika, men især også 508 og den nye 308. Navnet er også forbundet med den innovation, som 3008 HYbrid4, verdens første dieselhybrid, er eksponent for. Hos Peugeot har vi altid søgt at forbinde vores engagement i motorsport med den virkelige verden og med vores modelprogram - derfor skilte navnet 908 sig ud som det åbenlyse valg."

Efter 905 og 908 HDi FAP er 908 Peugeots tredje bil, som er udviklet til Endurance Racing. Ligesom forgængerne har 908 et klart mål: At udvide Peugeots sejrsrække på Le Mans, som allerede tæller en førsteplads i 1992, 1993 og 2009.

908 lever op til de nye regulativer i og er derfor udstyret med en windleader bagtil, som er et sikkerhedskrav i 2011.

Lukket cockpit
Peugeot har endnu en gang valgt en lukket racer. "Vores erfaringer viser, at der er en markant forskel på et åbent og lukket cockpit, når det kommer til aerodynamik. Samtidig giver det en større sikkerhed for kørerne, så derfor har vi igen valgt et lukket cockpit", fortæller Bruno Famin, teknisk direktør for Peugeot sport.

Motor
Bruno Famin fortæller om valget af motor: "Vi har draget stor nytte af vores erfaring med V12 motoren. Vi besluttede at vælge en V8 diesel med egenskaber meget lig V12´eren. Vinklen på V´et er 90 grader (sammenlignet med 100 grader på V12) for at opnå den mest optimale balance. Den har en volumen på 3,7 liter og yder 550 hk. Den blev afprøvet første gang den 25. januar 2010."

Fire identiske hjul
"LMP biler i dag har en udfordring, når det gælder vejgrebet fortil. Den logiske måde at løse dette på, er at øge kontaktfladen mellem dækkene og vejbanen, hvilket betyder større forhjul (inden for reglernes grænse). Dette aspekt af bilens udvikling har vi gennemført i tæt samarbejde med vores partner, Michelin," fortæller Bruno Famin.

Aerodynamik
"På grund af den store reduktion af hestekræfter, som følge af reglementet for 2011 (et fald på næsten 150 hk), har vi været nødt til at kigge med nye øjne på samspillet mellem aerodynamik, træk og downforce”, fortæller Bruno Famin og fortsætter: ”For at bevare en høj topfart, har vi reduceret bilens downforce."

908 kørte første gang den 27. juli 2010. "Når det gælder styrker og svagheder, må vi vente til det første løb for at sammenligne den med konkurrenterne”, fortæller Bruno Famin og understreger: ”Når det er sagt, vil vi fortsætte vores arbejde med 908 uden at bekymre os om, hvad vores modstandere gør – vi fokuserer simpelthen på vores egne mål."

De tre teams, der bag rattet af 908 skal gøre Peugeot Sports mål til virkelighed:

Team 1 i 908 no. 7
Alexander Würtz, Østrig
Marc Gene, Spanien
Anthony Davidson, Storbritannien

Team 2 i 908 no. 8
Stéphane Sarrazin, Frankrig
Franck Montagny, Frankrig/Schweiz
Nicolas Minassian, Frankrig/Storbritannien

Team 3 i 908 no. 9
Sébastian Bourdais, Frankrig
Simon Pagenaud, Frankrig/USA
Pedro Lamy, Portugal

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.