• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. marts 2011 - Bilpriser.dk

Få en Audi billigere end Mazda

Audi A3 er set over en 4-årig periode billigere end både Opel Astra og Fiat Bravo.

Denne Audi A3 er over en 4-årig periode et godt køb. Denne Audi A3 er over en 4-årig periode et godt køb.

Bilpriser.dk
For mange bilkøbere er nyprisen på en Audi nok til at det bliver ved drømmen, og at pengepungen i stedet vælger et billigere mærke. Men nyprisen bør ikke være den afgørende faktor. Ifølge ny analyse fra Bilpriser.dk, er der nemlig ingen grund til at gå uden om Audi A3, idet den set over en 4-årig periode kan være økonomisk konkurrencedygtig med både flere modeller af Opel Astra og Fiat Bravo.

Lad dig ikke skræmme af nyprisen
Ifølge Niels Grøftehauge, chefanalytiker hos Bilpriser.dk, skal man ikke lade sig skræmme af nypriser, når man kigger på bil. ”Har man ønsker om at købe sig en Audi, men er forbeholden på grund af nyprisen, så er Audi A3 Sportback 1.6 faktisk et rigtigt fornuftigt køb. Med en nypris på 309.285 kan den for mange virke for dyr, men ikke desto mindre viser vores seneste analyse, at den reelt ikke koster mere end en Mazda 3, når man ser på totaløkonomien”.

Mellemklasseanalysen 2011

Udregn totaløkonomien og hold overblikket

Bilpriser.dk’s seneste analyse viser totaløkonomien for de mest populære biler i mellemklassen. Konklusionen er, at nypriser og brændstoføkonomi ikke er de eneste faktorer, der skal kigges på, hvis man ønsker at sikre sig den bedste totaløkonomi set over en periode på 4 år og med 80.000 kørte km. I analysen fra Bilpriser.dk præsterer Audi A3 Sportback 1.6 en totaløkonomi på 2,79 kr./km. lige knap overhalet af Mazda 3.6 DE Advance med 2,78 kr./km. og efterfulgt af Mazda 3.6 Advance med 2,84 kr./km.

”Forklaringen på, at Audi ligger så tæt op ad de to Mazda’er, skyldes den lave afskrivning på Audi. Det er et mærke, der altid kan sælges til en god pris hos brugtvognsforhandleren, og dette påvirker naturligvis også totaløkonomien på bilen,” uddyber Niels Grøftehauge. Han opfordrer bilkøbere til at benytte sig af den seneste analyse fra Bilpriser.dk for bedre at kunne vurdere konsekvenserne af et bilkøb på længere sigt.

Analysen skal give gennemskuelighed
Niels Grøftehauge er godt klar over, at for almindelige forbrugere kan det være rigtig svært at vurdere hvad der er et godt bilkøb, og han håber derfor, at analysen kan bidrage til mere gennemskuelighed for forbrugerne. 

Som han forklarer: ”At Audi 3 er et godt køb inden for den mere eksklusive gruppe i mellemklassen betyder desværre ikke, at man som forbruger så kan konkludere, at et eksklusivt bilmærke betyder, at bilen så har en god totaløkonomi. Det er desværre mere kompliceret end som så. Eksempelvis finder vi helt nederst på listen BMW 116 1.6. Denne model er det dyreste valg, hvis vi udelukkende ser på totaløkonomien ved køb. Vi kan derfor kun opfordre forbrugerne til at benytte sig af vores analyse, når de skal ud og kigge på bil.”

Bilpriser.dk analyser findes her

Mellemklasseanalysen 2011

TCO = Total Cost of Ownership
Ved bilkøb er det ikke nok at se på, hvad man skal afdrage per måned. Det giver nemlig ikke et sandt overblik af totaløkonomien i ejerskabet af en bil, også kaldet Total Cost of Ownership eller TCO.

Ved beregning af TCO, skal man bl.a. inkludere låneomkostningerne, renteudgiften efter skat, afskrivningen, brændstofudgiften, serviceudgiften, ejerafgiften, forsikringsudgiften og andre driftsudgifter i den periode, man påtænker at eje bilen. Endelig kan man inkludere alternativomkostningen ved ikke at anvende pengene til forrentning. Kilde: Bilpriser.dk

Læs mere om TCO her

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.