• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. maj 2011 - Volvo

Volvo V60 Plug-in Hybrid testes

Første test af den unikke hybridbil.

Volvo V50 DRIVe har en udledning af CO2 på 99 g/km Volvo V50 DRIVe har en udledning af CO2 på 99 g/km

Volvo 


I dagene 18.-22. maj er Berlin centrum for den første test af den unikke Volvo V60 Plug-in Hybrid. Det sker ved det 11. Michelin Challenge Bibendum. 

Testes på acceleration, køreegenskaber og økonomi
Volvo V60 Plug-in Hybrid, C30 Electric og V50 DRIVe, som stiller op i Berlin, er tre eksempler på Volvo's kompromisløse syn på "grøn" bilisme.

"Hvis man skal have ægte bilelskere til at tænke "grønt", er man nødt til at give dem mulighed for at køre med lave CO2 udledninger uden at gå glip af det adrenalinkick, der er så vigtigt for entusiastens køreglæde," siger Peter Mertens, direktør i Volvo Car's afdeling for research og udvikling. 

 "Eftersom Michelin Challenge Bibendum både tester acceleration, køreegenskaber og økonomi, regner vi med, at vores biler klarer sig godt. De er alle tre lige så veludstyrede, komfortable, sportslige og sikre som enhver anden Volvo", siger Peter Mertens.

Søg brugt Volvo V60 i bilmarkedet på Bilpriser.dk

Volvo V60 Plug-in Hybrid - tre i én
I Volvo V60 Plug-in Hybrid, som får sin officielle debut på offentlig vej i Michelin Challenge Bibendum, finder man de allerbedste egenskaber fra tre forskellige biltyper i én sportswagon.

Ved hjælp af tre knapper på instrumentpanelet, Pure, Hybrid og Power, vælger føreren den køreindstilling, han eller hun foretrækker. I Pure kører bilen på elektricitet så langt som muligt. Rækkevidden er op til 50 km. I Hybrid, som er standardindstillingen, samarbejder diesel- og elmotorerne om optimal balance mellem køreglæde og lav miljømæssig indvirkning. CO2 udledningen (NEDC) er 49 g/km, svarende til et forbrug af diesel på 1,9 liter/100 kilometer (52,6 kilometer på literen). Rækkevidden er op til 1.200 kilometer. I Power er teknologien optimeret til at give bilen den bedst mulige ydelse.
 
Diesel- og el-motorerne har en samlet ydelse på 215 + 70 hk og et maksimalt drejningsmoment på 440 + 200 Nm. Bilens forhjul drives af en femcylindret 2,4 liter turbodiesel, der yder 215 hk/440 Nm. Bagakslen er forsynet med en 70 hk el-motor, som drives af en 12 kWh litium-ion batteripakke.

V60 Plug-in Hybrid, som kommer på markedet i 2012, er resultatet af et tæt samarbejde mellem Volvo og det svenske energiselskab Vattenfall.

1/2 Volvo C30 Electric - 150 km og stort ingen udledninger
Volvo C30 Electric er lige så veludstyret, komfortabel, sportslig og sikker som en almindelig C30 - samtidig med at den kan køre op til 150 kilometer på en opladning med næsten ingen CO2 udledninger. Bilen har en elektrisk motor på 111 hk med 220 Nm drejningsmoment.

Litium-ion batteripakken på 24 kWh oplades i en almindelig 230 volt kontakt. En fuld 10 ampere opladning tager omkring ti timer. Med 16 ampere klares det på under syv timer.

Ifølge NEDC (New European Driving Cycle) er rækkevidden 163 km, men Volvo opgiver bilens praktiske rækkevidde til 150 km. Den energi, der skabes under motorbremsning, anvendes af batteriet. C30 Electric accelererer fra 0 til 70 km/timen på blot 6,5 sekunder og har en tophastighed på 130 km i timen.

Volvo V50 DRIVe
Volvo V50 DRIVe er udstyret med en 1,6 liter common rail turbodieselmotor med start/stop og adskillige andre detaljer, der bringer udledningen af CO2 ned på 99 g/km. Motoren yder 115 hk/270 Nm, og brændstofforbruget (EU kombineret) er 3,8 liter/100 kilometer (26,3 km/literen). Volvo's DRIVe emblem sidder på de modeller, der fra et miljømæssigt synspunkt har den bedste ydelse i deres respektive klasser.

"Vi har flyttet os meget hurtigt, siden vi introducerede vores første tre 119 gram modeller i Paris i efteråret 2008. Med syv modeller under 120 g/km, heraf tre under 100 gram, som vi har nu, kan kun få af vores konkurrenter følge med os i jagten på mere og mere øko-effektive biler," fortsætter Peter Mertens. "V60 Plug-in Hybrid og C30 repræsenterer vores ambitioner om at sende el-drift ud i Volvo-forretningerne så hurtigt som muligt. De biler, der deltager i Michelin Challenge Bibendum indgår i testflåder, som er meget tæt på at være klar til produktion," slutter Mertens.

Michelin Challenge Bibendum
Michelin Challenge Bibendum er et internationalt arrangement, hvor man i forskellige rallies for hhv. Inter-City Passenger Cars, Ubran Vehicles og Batteri Electric Vehicles tester vurderer og demonstrerer, hvor langt man er nået i udviklingen af køretøjer, energi og teknologi.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.