• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
2. september 2011 - Ford

Ford Evos concept

Nyt designsprog og kundefokuserede og brugervenlige teknologier.

Ford Evos Concept er formet som det ultimative udtryk i Fords nye design-DNA og sender et klart signal om Fords nye, globale designsprog. Ford Evos Concept er formet som det ultimative udtryk i Fords nye design-DNA og sender et klart signal om Fords nye, globale designsprog.

Ford 
 
Morgendagens personbil
Ford Evos Concept, som afsløres på Frankfurt Motor Show den 13. september, markerer et paradigmeskifte for Ford.  Det markante 4-dørs, 4-sæders fastback-koncept med state-of-the-art lithium-ion plug-in hybrid-motor er simpelthen Fords bud på designsprog, motorer og køreteknologier i morgendagens personbiler.

Teknologisk vision for en forbedret køreoplevelse
Ford Evos Concept er ikke bare en designmæssig øvelse. Den er også et udtryk for Fords strategi om at udvikle biler, som er andet og mere end blot en pakke bestående af eksteriør og interiør, kombineret med en samling egenskaber.

Find brugt Ford her på bilpriser.dk!

Fords globale forsknings- og udviklingsteam, ledet af Paul Mascarenas, fik til opgave at udvikle den fuldendte teknologi-oplevelse til Evos Conceptet. Løsningen skulle være lige så visionær som designet. Resultatet er et klart signal om hvor Ford bevæger sig hen, for eksempel når det gælder SYNC kommunikations-systemer.

Bilen som et ’cloud’-medie
Mens dagens Ford-modeller allerede tilbyder mange personificerede bruger-features, så vil ’cloud-koblingen’ løfte oplevelsen til et helt nyt niveau. Med en detaljeret forståelse af førerens præferencer og vaner kombinerer Ford Evos Concept den personlige information med yderligere data som for eksempel førerens rejseplan og lokale trafik- og vejrforhold.

Bedre køreoplevelse
Ford Evos Concept udforsker adaptive teknologier for helt at omdefinere køreoplevelsen.Ved at lære førerens vaner og rutiner, kan teknologien bruge kort- og vejr-data hentet fra nettet for at justere motorydelse, styring, affjedring og bremser, så alt fungerer optimalt i forhold til den fysiske verden og den enkelte bilist. Den intelligente perception og situationsbestemte ydelse løfter køreglæden til et helt nyt niveau.

Bilistens velvære
Fords forskere har allerede udviklet teknologier, der fokuserer på bilistens velvære, som for eksempel et intelligent system, der overvåger førerens hjerterytme eller allergivenligt interiør. I krævende køresituationer kan bilen reducere informationer i instrumentpanelet til de absolut nødvendige og slå førerens smartphone på ’forstyr-ikke’, så føreren kan koncentrere sig om kørslen.

Optimeret hybrid-teknologi
Ford Evos Concept er drevet af et højteknologisk lithium-ion plug-in hybrid (PHEV) motor, som vil give samme ydelse og brændstoføkonomi som Ford C-MAX Energi, der bliver introduceret i Europa i 2013.

Ford ‘powersplit’ hybrid arkitektur gør, at den elektriske motor og benzinmotoren enten arbejder sammen eller hver for sig for at maksimere effektiviteten. Den avancerede motor kører som udgangspunkt i elektrisk tilstand før det skifter til hybrid for, at opretholde optimal ladning og brændstoføkonomi.

De forskellige tilkoblinger vil give yderligere muligheder for at forbedre ydelse og effektivitet ved, at vælge den optimale kombination til en given rejse.

Interesseret i privatleasing? Læs mere her!

Hybrid-motoren vil, helt automatisk, vide hvornår der skal skiftes tilstand, idet den bruger informationer om bilens forudsete rejserute, eventuelle zoner med restriktioner undervejs og gældende vej- og vejrforhold.

I fremtiden vil der formentlig opstå restriktioner på brug af veje og på hvilke køretøjer, der må køre hvor. Nogle bycentre vil måske kun være åbne for fuldt elektriske biler. For eksempel overvejer den franske regering at indføre zoner med restriktion på emission i de større franske byer, mens det allerede er en realitet i byer som London, Berlin og Stockholm. Fords hybrid-teknologi kan hjælpe bilister til at efterleve restriktionerne.

Med dette fremtids-scenarie, er Fords avancerede PHEV-teknologi et oplagt svar. Teknologien giver mulighed for køredistancer på op til 800 km ved hjælp af en batteri- og benzin-dreven motor - mere end nogen anden plug-in eller fuldt elektrisk bil.

Fords nye formsprog
Ford Evos Concept er ikke blot en teknologisk fremtidsvision, men i høj grad også et udtryk for Fords nye designretning. Formsprog og designelementer vil blive brugt i kommende Ford-modeller.

Designsproget i Evos Concept er præget af en række centrale elementer, som vil blive en integreret del af design-tilpasningen i næste generationer af Ford-modeller. Ifølge designchef J Mays kommer de til at repræsentere en dristig udvikling af kinetic-design, som præger den nuværende Ford-portefølje.

Dramatisk fastback-design med unikke proportioner
Ford Evos Concept er formgivet som et dramatisk fastback-koncept, der kombinerer en speciel ny profil med innovative proportioner. De opsigtsvækkende linjer skjuler et unikt, nyt format med et 4-dørs, 4-sæders layout, som kombinerer et dynamisk udseende med overraskende praktiske egenskaber.

Med længde som en C-bil, men bredde som en CD-bil, giver Ford Evos Concept et kraftfuldt, sportsligt indtryk. Den fremskudte motorhjelm, den stærkt afrundede frontrude og de tilbagetrukne A-stolper giver indtryk af en klassisk GT-bil i moderne indpakning.

Konceptbilens døre i måge-stil, både for- og bag, giver fremragende adgangsforhold til den rummelige 4-sæders kabine.

Konceptbilen er 4,50 m lang, 1,97 m bred og 1,36 m høj med en akselafstand på 2,74 m.

Klar evolution
Set forfra signalerer Ford Evos Concept ankomsten af noget helt nyt - et nyt ansigt for Ford, med den højt monterede trapezformede grill som et signaturelement.

Dristige tekniske former, som de ekstremt slanke, ‘laserskårne’ frontlygter eller den dramatiske grafiske udformning af front- og bagrude samt glastaget skaber et helt særligt udtryk. De næsten skulpturelle sider skaber en strammere, mere muskuløs karakter.

Bilen har samme renhed og samme fokus på detaljer som karakteriserer luksusbiler. Forklaringen er enkel: Den nye generation af globale kunder forventer førsteklasses design, uanset hvad bilen koster.

Bygget rundt om føreren
Interiøret i Ford Evos Concept er bygget rundt om føreren. En elegant og innovativ kabine løfter niveauet for såvel køreglæde som interaktion.

Interiørdesignet byder på rene og enkle flader med en muskuløs, atletisk karakter og et slankt instrumentpanel, som får karakter af dristige, trapezformede udskæringer. Som kontrast til det muskuløse, svinger display-overfladerne deres bløde kurver ned på begge sider af føreren, hvor de giver sekundære informationer om bilen og infotainmentsystemet.

Koncept-bilen har et markant rødt førersæde ligesom bagsædepassagererne får en tilsvarende speciel oplevelse med individuelt justerbare sportssæder.

Snart synlig i gadebilledet 
"Med Ford Evos Concept ønsker vi at sende et klart signal om retningen for vores design - at skabe biler, som er sjove at køre i, som har kvalitets-appeal og som, frem for alt, er flotte at se på", siger J Mays. "Og resultaterne vil være synlige hurtigere end mange måske tror. Vi taler snarere om fire måneder end fire år. Vi er ivrige efter, at introducere de første serieproducerede modeller med vores nye markante design til kunder i hele verden", siger J Mays.

 

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.