• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. oktober 2013 - Toyota

Toyota tester selvkørende bil

Se video fra den første testkørsel på offentlig vej.

Toyotas selvkørende bil er udstyret med både GPS, kameraer, laser radar og andre sensorer til at fastlægge bilens position i forhold til omgivelserne. Toyotas selvkørende bil er udstyret med både GPS, kameraer, laser radar og andre sensorer til at fastlægge bilens position i forhold til omgivelserne.

Toyota
 
Toyota Motor Corporation gennemførte i sidste uge de første officielle testkørsler på offentlig vej i Japan med den næste generation af teknologi, der gør det muligt for en bil at køre stort set uden indblanding fra føreren.
 
Det er dog ikke Toyotas tanke, at bilen skal køre helt af sig selv. Der skal således altid sidde en person bag rattet. Den banebrydende selvkørende teknologi skal i stedet ses som et led i at forbedre sikkerheden under kørslen.
 
Hjælpesystemet, som Toyota kalder Automated Highway Driving Assist (AHDA), forener to nyudviklede teknologier i form af den såkaldte Cooperative-adaptive Cruise Control og Lane Trace Control.
 
Cooperative-adaptive Cruise Control er en videreudvikling af den adaptive fartpilot, som i dag kendes fra bl.a. Toyota Avensis, hybridbilen Toyota Prius og flere Lexus-modeller, og som hjælper med at holde en bestemt minimumsafstand til det forankørende køretøj.
 
Den videreudviklede teknologi, Cooperative-adaptive Cruise Control, sørger gennem trådløs kommunikation med forankørende biler for at opretholde en passende sikker afstand. Den trådløse kommunikation foregår via 700 MHz båndet og er både hurtigere og endnu mere præcis end Adaptive Cruise Control, der benytter radarbølger til at holde afstand fra den forankørende bil.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk
 
Mest optimale kørelinje
Den anden teknologi i AHDA-hjælpesystemet er Lane Traction Control, som hjælper med at holde bilen på den mest optimale kørelinje inden for den givne vognbane. Denne teknologi er en videreudvikling af systemet Lane Keeping Assist, der findes i flere Toyota- og Lexus-modeller i dag, og sørger altså ikke bare for, at bilen bliver i sin vognbane, men også at den hele tiden holder den mest optimale kørelinje - herunder også i sving.
 
Toyotas selvkørende testbil er udstyret med både GPS, kameraer, laser radar og andre sensorer, som alle er med til at fastlægge bilens position i forhold til omgivelserne (forhindringer, fodgængere osv.). På den måde kan kørslen tilrettelægges på sikrest mulig vis i forhold til både bilens placering i vognbanen og bilens hastighed.
 
Den nye teknologi er et vigtigt skridt i retning mod øget trafiksikkerhed og skal bidrage til at opnå det ultimative mål for alle - nemlig helt at undgå trafikdræbte og kvæstede.
 
Toyota forventer at introducere den banebrydende teknologi i de første biler på markedet inden for få år.
 
For yderligere information kontakt venligst pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S på tlf. 44 85 04 19 eller anders.tystrup@toyota.dk.
 
Video:
Se video af den selvkørende bil fra Toyota her! 
 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.