• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
18. juni 2014 - Michelin

Øget risiko for aquaplaning

Husk at skrifte vinterdækkene ud med sommerdæk.

Danskerne er gode til at skifte deres dæk, men 100.000 kører stadig med vinterdæk, hvilket øger risikoen for aquaplaning. Danskerne er gode til at skifte deres dæk, men 100.000 kører stadig med vinterdæk, hvilket øger risikoen for aquaplaning.

Michelin

Godt 100.000 danske bilister kører med vinterdæk denne sommer. Dermed har de forøget risiko for aquaplaning. Det viser en ny undersøgelse fra Michelin. Her fremgår det også, at mange ikke kender lovens krav til mønsterdybden, og så lever myten om, at vinterdæk er bedst i regnvejr fortsat blandt bilister.

Danskerne har taget budskabet om, at sommerdæk om sommeren er godt for trafiksikkerheden til sig. I en dugfrisk undersøgelse fra Michelin svarer 76 pct. af bilisterne, at de kører på sommerdæk – typisk, når temperaturen kommer over 5 grader. Omkring hver femte kører på all season-dæk og kun 3,7 pct. beholder vinterdækkene på i sommerhalvåret.

Trods de positive takter i Danmark er der ifølge Michelin grund til fortsat at fokusere på vigtigheden af at undgå vinterdæk i sommervarmen. For tallene i undersøgelsen svarer til, at ca. 100.000 biler på de danske veje kører på vinterdæk netop nu – og dermed med forøget risiko for aquaplaning.

- Umiddelbart er det selvfølgelig positivt, at så mange skifter mellem sommer- og vinterdæk, og at antallet af bilister, der kører på vinterdæk hele året er lavt. Men der er altså stadig ca. 100.000 biler på vejene, som af den ene eller anden grund kører rundt med vinterdæk i sommerhalvåret. Det er dårligt trafiksikkerheden, fordi de udsætter sig selv og deres medtrafikanter for en øget risiko for aquaplaning og tab af kontrol med deres bil, forklarer Peter Qvist, salgschef i Michelin Nordic.

Michelins undersøgelse dokumenterer samtidig en fortsat stigning i antallet af bilister, som henviser vinterdækkene til mørket i kælderen om sommeren. Sammenlignet med en tilsvarende undersøgelse fra 2013 er antallet af bilister, der vælger sommerdæk om sommeren steget syv pct. I samme periode er andelen, der kører på vinterdæk om sommeren faldet fra 4,5 pct. til 3,7 pct. i år.

Farlig myte om vinterdæk

Selv om det altså er relativt få bilister herhjemme, der kører på vinterdæk i sommerhalvåret, lever en gammel myte om vinterdækkenes egenskaber i bedste velgående. Hver femte i undersøgelsen svarer således, at de mener, at det er sikrere at køre med vinterdæk på våd vej – selv om det er sommer. Heraf godt 23,5 pct. af kvinderne og 18 pct. af mændene.

- Tests har gentagende gange påvist, at vinterdæk har betydeligt dårligere egenskaber om sommeren – både på tør og våd vej. Derfor er budskabet til bilisterne, at vinterdæk hører til i garagen eller på loftet om sommeren, forklarer Peter Qvist.
Michelin har også spurgt ind til bilisternes viden om mindste lovpligtige mønsterdybde, som dæk på personbiler skal have. Her ved kun lidt over halvdelen (55 pct.), at grænsen er 1,6 mm – heraf 63 pct. af de mandlige bilister og kun 46 pct. blandt kvinderne.
- Sæsonens dækskifte og sommerferiestart er gode anledninger til at tjekke dækkenes mønsterdybde. Nærmer mønsterdybden sig lovens mindstekrav om 1,6 mm, så bør du følge godt med og sørge for at få dem skiftet inden en eventuel bilferie, siger Peter Qvist, og tilføjer.

– I samme omgang er det naturligvis vigtigt at kontrollere dæktrykket – noget vi danskere desværre ikke er verdensmestre i. Faktisk anbefaler vi, at du tjekker dæktryk en gang om måneden. Korrekt dæktryk er nemlig godt for trafiksikkerheden, men også for pengepungen, da det sparer på brændstoffet.

Sender SMS bag rattet

I undersøgelsen har Michelin også spurgt ind til bilisternes mobilvaner. Her viser det sig, at danske bilister har klare holdninger til at benytte mobiltelefonen, mens de kører. Kun otte pct. svarer, at de sender sms’er under kørslen og hele 93 pct. mener, at håndholdt mobilsnak under kørslen er et ’no go’.

Undersøgelsen er udført af PFM Research på vegne af Michelin i april 2014. I alt deltager 1.000 danske bilister, mens samme undersøgelse er udført i hhv. Finland, Sverige og Norge. Ligeledes på 1.000 bilister.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.