• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
27. februar 2015 - FDM

FDM Pressemeddelelse

Ny Euro NCAP-test rammer nye biler hårdt

 Blandt andet en manglende automatisk nødbremse betyder, at Audi TT må 'nøjes' med fire stjerner i årets første Euro NCAP-test. (Foto: FDM/ Euro NCAP) Blandt andet en manglende automatisk nødbremse betyder, at Audi TT må 'nøjes' med fire stjerner i årets første Euro NCAP-test. (Foto: FDM/ Euro NCAP)

Årets første Euro NCAP-test giver en forsmag på, hvordan nye skrappere krav til bilers sikkerhedsudstyr vil ramme nye biler i 2015.

Bare tre biler – Audi TT og de identiske Renault Trafic og Opel Vivaro – er med i årets første pulje fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde.


Til gengæld er bilerne de første til at blive testet efter de nye skrappere krav.

Euro NCAP har nemlig fulgt linjen fra de foregående år og endnu en gang hævet barren, som i 2015 har fået et gevaldigt løft.

Blandt andet udvides testen med en helt ny crashtest, ligesom der nu også stilles krav om sikkerhedssystemerne automatisk nødbremse (AEB), vognbaneassistent og skiltegenkendelse, hvis de maksimale fem stjerner skal i hus.

At der er tale om en markant stramning, ses allerede i årets første test, hvor den helt nye Audi TT må ’nøjes’ med fire stjerner, mens Renault Trafic/Opel Vivaro kun får tre stjerner.

”Selv om Audi TT uden tvivl er en fornøjelse at køre, så er det problematisk, at Audi ikke udstyrer den med mere sikkerhedsudstyr, end tilfældet er. Det er ikke godt nok og en medvirkende årsag til, at den ikke får fem stjerner,”

siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
”Det samme gælder Renault Trafic og Opel Vivaro. De populære kassevogne byder på god indbygget sikkerhed i form af god plads i bilen, men ser man på mængden af sikkerhedsudstyr, er der langt op til niveauet for personbiler. Det er et problem, da der ofte er tale om biler, der fungerer som daglig arbejdsplads for medarbejdere, der ikke selv har haft indflydelse på valget af bilmodel og udstyr.”
 
For at bilerne kan få point for det nye sikkerhedsudstyr, er det et krav, at det forventes at være indbygget i flertallet af de solgte biler.

Det er dog ikke ualmindeligt, at udstyr som AEB og skiltegenkendelse skal tilkøbes i de større udstyrsvarianter, mens det slet ikke er tilgængeligt i de mindste udstyrsudgaver.
 
”Konkret vil det betyde, at vi fremover vil se den samme bilmodel få et forskelligt antal stjerner alt efter udstyrsvariant. Og da FDM fortsat kun anbefaler biler, der har fået fem eller fire stjerner, kan billedet nemt blive temmelig forvirrende, ligesom det sikkerhedsfradrag i registreringsafgiften, som fem Euro NCAP-stjerner udløser, kun vil gælde specifikke modeller,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Læs mere om og se alle resultaterne for de tre testede biler her

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.