• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. september 2015 - Groupe Renault

Nyheder fra Renault

Vises på frankfurt motorshow

Groupe Renault

Renault stiller i stærkeste opstilling – også selv om det franske mærke er på udebane i Frankfurt.


Den gennemført sportslige Renault Mégane og den store luksuriøse Renault Talisman er stjernerne på Renaults store stand på udstillingen.

Frankfurt – det bliver nærmest ikke mere tysk. Det er her Tysklands største lufthavn ligger. Det er en af Europas vigtigste finansbyer og hjemsted for Deutsche Bank. Og i øvrigt hovedstad i delstaten Hessen.

Men Renault ryster ikke af bukserne af den grund, men træder ind på arenaen fyldt med selvtillid. Med på udstillingen har Renault nemlig taget den nye Renault Mégane, der får verdenspremiere på Frankfurt Motorshow, og så er der også premiere til stationcar versionen af den store Renault Talisman.

Fræk som bare Mégane
20 år og 6.5 millioner biler efter lanceringen af den første Renault Mégane, er det nu tid til at rive klædet af 4. generation. En bil, der får verdenspremiere på Frankfurt Motorshow, og som er en af de vigtigste i Renaults produktrange.

De kølige tal siger, at den nye Mégane er blevet 6,4 cm længere end forgængeren. Har fået 2,8 cm længere akselafstand, men er blevet sænket 2,5 cm og i øvrigt er blevet bredere. Det lyder på opskriften på en sportslig bil – og sportslig det er den i den grad.

Det sportslige design understreges af 18 tommer fælge, brede skuldre og en front, hvor det store Renault logo dominerer. Lygterne er LED og den C-formede lygtesignatur, der kendes fra Renault Espace understreger bilens eksklusivitet. Alt sammen noget, der vist bedst fortælles med billeder.
Men der er meget mere i denne bil end fedt design.

Bilen er spækket med teknologiske nyskabelser, der ellers har været forbeholdt dyrere biler. Det siger sig selv, at finish har fået et stort løft i forhold til den nuværende Mégane. Instrumenteringen inkluderer heads up display og  8,7 tommer R-Link 2 touch skærm. 

På landevejen og i fuld fart nyder man godt af adaptive cruise control, lane departure warning, traffic sign recognition, blind spot warning og easy park hands free assist. Desuden fås systemet med ambient lightning, hvor man kan bestemme lysets farve i kabinen efter temperament og kørestil. Lyder det bekendt? Det er også bekendt, for det er nemlig at finde i den nye Renault Espace.

Køber man GT versionen, der introduceres på samme tid som del almindelige Mégane får man desuden større fælge, mere sportslige sæder og ikke mindst større motorer og 4Control steering.

Et system, der også kendes fra Espace og som er med til at gøre køreoplevelsen endnu mere dynamisk og knivskarp.

På motorsiden er der masser af nyheder. Mindste motor i den nye Renault Mégane er en 90 hk diesel, men bestselleren forventes at blive den 110 hk diesel, der fås med både manuel og automatgear. Den er helt uhyrlig når det kommer til brændstofforbrug. Den kører hele 30,3 km/l ved blandet kørsel. Desuden kan man få den nye Mégane med 130 hk diesel.

På benzinsiden er der også et stort udvalg. Udgangspunktet er en 100 hk TCe motor og derefter kommer der en 130 hk Tce, der også fås med en 7- trins EDC gearkasse. Som noget nyt fås Renault Mégane med 3 års garanti.

I GT versionen, der ikke skal forveksles med den giftige RS version, er der to motorer at vælge imellem – begge hænger sammen med en EDC gearkasse. Ønsker man benzin kan man få den med 205 hk, og er det diesel er der 165 seje heste at trække på.

Stor, større Talisman

Hvert år sælges der i Europa omtrent en million biler i det såkaldte D segment, hvor den nye Renault Talisman befinder sig. 54 procent af alle bilerne i D segmentet er stationcars, og især i Danmark har vi en forkærlighed for stationcar. 

Netop også derfor er det ekstra interessant, at stationcar versionen nu bliver afsløret.
Den nye Talisman Sport Tourer har nøjagtig de samme mål som sedanversionen – hvilket vil sige, at den er 4,86 meter lang, 1,46 meter høj og har en akselafstand på 2,81 meter. 
Der er plads til 572 liter bagage, og lægger man bagsæderne ned, sluger bilen 1700 liter.

Men det er ikke kun bagage, der er god plads til. Afstanden mellem fører og sidemand den største i sin klasse, og bagved er der hele 262 mm plads mellem knæ og forstole.

Højteknologi og køredynamik
Luksus er der masser af i den nye Talisman Sport Tourer. Til højre for føreren finder man en stor 8.7 tommer skærm, der indeholder 2. generation af R-Link. Det er blandt via R- linksystemet, at man i visse versioner, kan kontrollere bilens elektroniske styrede støddæmpere, og fintune lyden fra det store Bose anlæg, samtidig med, at der naturligvis som basis er 3D navigation, multimedieadgang, og Bluetooth telefoni.

Renault Talisman Sport Tourer har også Renaults Multi-Sense® system, der styrer og koordinerer den mængde af ny teknologi, der findes i Talisman. Først og fremmest styrer den 4Control® chassiet – altså 4 hjulsstyringen som det blandt andet kendes fra Laguna Coupe GT og den nye Espace. Men Multi Sense styrer også de elektroniske støddæmpere, styringen, motorlyden og belysningen styres gennem Multi-Sense systemet.

Takket være Multi-Sense® systemet kan man vælge mellem fire for-programmede  køreprogrammer. ”Eco”, ”Komfort” ” Neutral” og ”Sport ”. Desuden findes der et program, som man selv kan vælge.  Hver indstilling bestemmer speederrespons, EDC gearkassens skiftemønster, fjedreindstillinger og udveksling på rattet.
 
Sikkerheden er naturligvis i højsædet med det avancerede ADAS system ( Advanced Driving Assistance System ). I dette finder man blandt andet adaptiv cruise control, active emergency braking, lane departure warning, automatisk parkering og meget andet.

Stort motorudvalg
Motorudvalget er tilsvarende som sedan-versionen, hvilket betyder fem forskellige motorer. På benzinsiden er der to at vælge imellem. En 150 hk version og en 200 hk version. Begge er 1.6 liters motorer, og fås med Renaults dobbeltkoblingsgearkasse kaldet EDC. (Efficient Dual Clutch)

Dieselmotorerne er velkendte fra både Renault Espace og Renault Kadjar. Mindste er den 110 hk 1.5 liters effektive dieselmotor, der fås både med og uden EDC gearkasse. Næste skridt er den 130 hk dieselmotor (1.6 liter), der også fås med både manuel og automatisk transmission. Og sidst, men ikke mindst, er der den 160 hk dieselmotor med EDC, der blandt andet genkendes fra den nye Renault Espace.

I Danmark lancerer vi både Renault Talisman i sedan versionen og Renault Talisman i stationcarversion i foråret 2016. Endnu er det for tidligt at sige noget om priser.
      
   

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.