• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
28. april 2016 - Toyota

Ny Toyota Proace

Den nye Toyota Proace opfylder alle behov.

Priser på den nye Proace både som varebil og personbil offentliggøres tættere på introduktionen. Priser på den nye Proace både som varebil og personbil offentliggøres tættere på introduktionen.

Toyota

Danske håndværkere og andre med ønske om en fleksibel, rummelig og pålidelig kassevogn kan godt begynde at glæde sig. Til sommer kommer den helt nye Toyota Proace nemlig til Danmark – klar til at opfylde alle behov.

Når den helt nye generation af kassevognen Toyota Proace indtager Danmark til sommer, sker det med hidtil uset fleksibilitet både i form af størrelse, funktionalitet og ikke mindst motorkraft.

Den nye Proace kommer nemlig i to forskellige udstyrsvarianter, tre forskellige karosserivarianter, to forskellige akselafstande og med fem forskellige motorvarianter. Dermed er den nye Proace klar til at opfylde alle fremtidige behov ved en kassevogn.

Som noget helt særligt kan Toyotas nye arvtager efter den nærmest uopslidelige Hiace fås i en kompakt 4,6 meter lang udgave med 2,9 meter i akselafstand. Det gør den til den korteste bil i den mellemstore varebilsklasse uden dog at give afkald på rummeligheden som følge af en smart opbygning af varerummet. Netop varerummet i den kompakte udgave måler 2,1 meter i længden og 1,6 meter i bredden og sluger hele 4,6 kubikmeter.

En nyt system kaldet Smart Cargo system – smart gods system – åbner i bogstaveligste forstand op for ekstra fleksibilitet, når det kommer til rummelighed. Systemet består af en luge i højre side af varerummet ind til kabinen. I kombination med muligheden for at løfte højre forsæde op er det med det nye system muligt at læsse gods og materialer på ekstra 116 cm i forhold til varerummets længde.

Det betyder, at man trods en meget kompakt kassevogn kan transportere effekter på helt op til 3,3 meter, og at det samlede varerum rummer op til 5,1 kubikmeter og dermed markerer sig som klassens absolut rummeligste.

En anden fiks feature ved det såkaldte Smart Cargo system finder man på alle varebilsudgaver af den nye Proace under det midterste passagersæde i form af et praktisk opbevaringsrum samt muligheden for at slå sæderyglænet ned, hvorved der dukker et indbygget bord frem med en drejebar hylde med en fleksibel bakke med skridsikkert underlag til at holde sikkert styr på papirer, tablet eller måske den bærbare computer.

Lille venderadius

Samtidig udmærker den kompakte udgave af Proace sig med en venderadius på kun 11,3 meter, hvilket gør den let at manøvrere og parkere i selv de mest trange områder på byggepladser eller andre svært fremkommelige steder i byen.

Den mellemlange udgave af den nye Toyota Proace måler over 4,9 meter i længden og 3,2 meter mellem akslerne. I kombination med det nye Smart Cargo system er det muligt at transportere varer med en længde på op til 3,7 meter, hvis man åbner lugen ind til kabinen, mens varerummet alene kan rumme varer med en længde på op til 2,5 meter.

Afstanden mellem akslerne er den samme i den længste udgave af den nye Proace som i den mellemlange udgave, men udhænget bagtil er forlænget, hvilket øger bilens længde til hele 5,3 meter. Selve varerummet måler 2,8 meter i længden, 1,6 meter i bredden og sluger op til hele 6,1 kubikmeter. Er det stadig ikke nok, kan man via Smart Cargo systemet alligevel transportere varer på op til 4 meter i længden og glæde sig over et samlet rumfang til gods på 6,6 kubikmeter.

Skydedøre med automatisk åbning
Fælles for alle tre karrosserivarianter er den udvendige højde på 1,9 meter og bredden på 2,2 meter. Adgangen til varerummet sker enten gennem de dobbelte bagdøre, der åbner helt op til 180 grader, eller via skydedøre i hver side, der både kan fås med manuel eller automatisk åbning. På den mellemlange og lange udgave af Proace er åbningen ved skydedørene i siden så stor, at man kan laste en europapalle.

Faktisk er der plads til tre europaller i varerummet i den mellemlange udgave af den nye Proace, der må laste op til 1.400 kg og trække helt op til 2.500 kg.

Bagdørene er som standard helt lukkede ind til varerummet, men det er muligt at tilvælge bagruder med varme og viskere, ligesom det også er muligt at tilvælge bagdøre, der kan åbne helt op til 250 grader op ad siden på bilen, så man har fri adgang til varerummet uden at genere trafikken med åbentstående døre. Endelig har man også mulighed for at vælge en tophængslet bagklap.

Kabinen i den nye Toyota Proace emmer af både robusthed, funktionalitet og rummelighed for at imødekomme både professionelles og privates behov til en kassevogn. Instrumentpanelet byder på klar instrumentering og en ergonomisk gearstang placeret tættest muligt på rattet for at maksimere den tid, føreren har begge hænder på rattet.

Varebilsudgaven af Toyota Proace fås i to forskellige udstyrsvarianter. En basisudgave med bl.a. tre forsæder, armlæn til føreren, airbags til både fører og passagerer, fartpilot med fartbegrænser, 12 volts stik i instrumentpanelet og 16” stålfælge med hjulkapsler.

Sofistikeret kabine

I den højeste udstyrsvariant får man i tillæg en mere sofistikeret kabine med bedre lyddæmpning, højdejusterbart førersæde, radio med Bluetooth og usb-indgang, aircondition, lys og kølefunktion i handskerummet, fjernbetjent centrallås, ekstra 12 volts stik i både handskerum og varerummet samt det nye Smart Cargo system, der øger kassevognens fleksibilitet til et hidtil uset højt niveau.

Derudover er det muligt at tilvælge et væld af andet komfortudstyr som bl.a. nøglefri betjening, automatisk lys og viskere, parkeringssensorer for og bag, 7” touch skærm, bakkamera, øget lasteevne, øget frihøjde, offroad egenskaber, 17” alufælge, beskyttelseslister, sideairbags, xenonlys, tågeforlygter og meget andet.

Sikkerheden er som altid højeste prioritet hos Toyota, hvorfor det også er muligt at vælge mellem to forskellige varianter af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, der i forvejen er kendt fra de fleste af Toyotas personbiler.

Den ene sikkerhedspakke indeholder vejbaneassistent, vejskilteassistent, træthedsregistrering og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset, mens den anden pakke ydermere indeholder automatisk nedbremsning for biler og fodgængere ved risiko for kollision, adaptiv fartpilot samt lygter, der tilpasser lyskeglen ud fra rattets position.

Maksimale fem stjerner i sikkerhedstest
Den nye Toyota Proace er allerede blevet sikkerhedstestet af Euro NCAP og lever til fulde op til Toyotas høje krav om sikkerhed ved på opsigtsvækkende vis for klassen at score de maksimale fem stjerner – ikke mindst godt hjulpet på vej af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense.

Et stort udvalg af ekstra tilbehør gør det muligt for ejerne at skræddersy den nye Proace endnu mere til deres specifikke erhverv og formål. Det omfatter bl.a. bedre lyd- og varmeisolering, stige bagtil, faste eller flytbare trækkroge, tagbøjlesystemer og en perlerække af specialtilpassede løsninger fra Würth.

Motorprogrammet for den nye Toyota Proace består af en 1.6-liters dieselmotor enten med 95 hk eller 115 samt en 2.0-liters dieselmotor med 122 hk, 150 hk eller 180 hk. Den mindste motor med 95 hk kan fås med 5-trins manuelt gear eller en 6-trins robotgearkasse med et drejningsmoment på op til 240 Nm og mønstrer med Stop & Start teknologi en brændstofsøkonomi på i gennemsnit op til 19,2 km/l ved blandet kørsel og en CO2-udledning på 135 gram pr. km.

Kører op til 19,6 km/l
En mere kraftfuld udgave af 1.6-liters dieselmotoren – med Stop & Start teknologi som standard – yder 115 hk, har et drejningsmoment på 300 Nm, kommer med 6-trins manuelt gear og kører i gennemsnit op til 19,6 km/l ved blandet kørsel og udleder kun 133 gram CO2 pr. km.

Ønsker man ekstra høj lasteevne, frister den nye Proace med 2.0-liters dieselmotor. Udgaven med 120 hk byder på et kraftigt drejningsmoment på 340 Nm, mens den endnu mere kraftfulde udgave med 150 hk udmærker sig med et drejningsmoment på 370 Nm. Begge udgaver fås med 6-trins manuelt gear, Stop & Start teknologi som standard og kører op til 18,9 km/l.

Skal det gå endnu vildere for sig, og har man behov for ekstra meget power, vil 2.0-liters dieselmotoren med 180 hk være et oplagt valg. Det er den ubetinget mest kraftfulde udgave af den nye Toyota Proace med et drejningsmoment på hele 400 Nm samt 6-trins automatgear og Stop & Start teknologi, hvilket medfører en brændstoføkonomi på op til 17,5 km/l ved blandet kørsel. Den kraftigst motoriserede Proace må tillige trække helt op til 2.500 kg.

Længere serviceintervaller
Som noget nyt er serviceintervallet for den nye Toyota Proace nu øget til op til 40.000 km eller to år, alt efter hvad der kommer først. Det bidrager til at holde ejeromkostningerne på et lavere niveau end nogensinde før.

Den nye Toyota Proace fås også i en personbiludgave med navnet Proace Verso med plads til op til ni personer. Den havde verdenspremiere ved den internationale biludstilling Geneve Motor Show i Schweiz i marts. I slutningen af april får varebilsudgaven af den nye Toyota Proace verdenspremiere ved Birmingham Commercial Vehicle Show.

Priser på den nye Proace både som varebil og personbil offentliggøres tættere på introduktionen, der for varebilsudgaven i Danmark sker til sommer og for personbilsudgaven til efteråret.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.