Populære kompaktbiler
Suzukis kompaktbiler er de mest populære på verdensplan
Suzuki
Det internationale konsulenthus IHS Automotive har ranglistet ti af verdens største bilproducenter efter deres salg af biler i kompaktklassen i 2016.
Disse biler hører til i den mindste og næstmindste klasse, der efter den fælleseuropæiske klassificering hedder A- og B-segmentet. Analysen viser, at Suzuki er det mærke, som de fleste foretrækker, når de skal vælge bil her.
Med en markedsandel på 10,4 procent er cirka hver tiende solgte mikro- og minibil på verdensplan fra Suzuki. I alt solgte Suzuki godt 2,6 millioner af disse biler i 2016, hvilket næsten er en halv million mere end nr. 2 og 3 på listen. IHS Automotive lavede en tilsvarende analyse for salget i 2015, hvor Suzuki også var øverst på listen.
Fornyet modelprogram i Danmark
Også i Danmark har Suzuki vind i sejlene. Modelprogrammet er inden for de sidste par år blevet totalt fornyet, og 2017 har budt på premieren for markedets første mini-SUV, Suzuki Ignis, og en helt ny generation af den køreglade Swift-model.
Med et totalsalg på 9.660 eksemplarer i perioden fra januar til og med oktober har Suzuki øget salget med mere end 25 procent i forhold til samme periode sidste år. Dermed er Suzuki et af de bilmærker, der har den største salgsfremgang i 2017.
Det globale salg af kompaktbiler i 2016
Salg (enheder) | Markedsandel | |
Suzuki | 2.613.958 | 10,4% |
Honda | 2.151.843 | 8,5% |
Hyundai | 2.115.425 | 8,4% |
Renault | 1.961.226 | 7,8% |
Toyota | 1.858.059 | 7,4% |
PSA | 1.816.982 | 7,2% |
Volkswagen | 1.390.558 | 5,5% |
General Motors | 1.390.360 | 5,5% |
SAIC-General Motors-Wuling | 1.337.336 | 5,3% |
Fiat | 1.188.199 | 4,7% |
Øvrige | 7.408.976 | 29,4% |
I alt | 25.232.922 | 100% |
Tallene er baseret på salg af biler i A- og B-segmentet (defineret og offentliggjort af IHS Automotive i oktober 2017).
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.