• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. marts 2018 - FDM

Forskel på sommerdæks slidstyrke

Det er nemlig langtfra alle dæk, der er lige gode og sikre

Selvom det hedder sommerdæk, er et godt vejgreb i vådt føre helt afgørende. Selvom det hedder sommerdæk, er et godt vejgreb i vådt føre helt afgørende.

FDM

Stor forskel på sommerdæks slidstyrke

Der er næsten 20.000 km til forskel på de mest og mindst slidstærke sommerdæk, viser FDMs store sommerdæktest. Et godt og sikkert vejgreb er dog stadig den vigtigst egenskab.
Står der sommerdæk på indkøbssedlen, er der god grund til at se sig for. Det er nemlig langtfra alle dæk, der er lige gode og sikre. Det viser årets store sommerdæktest, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.
 
Testen afslører ikke bare, at det ikke er alle dæk, der står lige godt fast på vejen. Også når det kommer til slidstyrke og den såkaldte rullemodstand er der langt mellem top og bund.  
 
”Hvor testens mest slidstærke dæk kunne køre 46.000 km, før de var slidt ned til lovens mindstekrav om en mønsterdybde på 1,6 mm, kunne testens mindst slidstærke kun køre 27.000 km, før de var i bund. Det er en enorm forskel, der svarer til en halv gang rundt om Jorden og viser, at man skal se på mere end prisen, når man køber dæk,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
  
”Samme store forskel så vi i forhold til rullemodstanden, som har betydning for bilens brændstofforbrug. Blandt testens dæk var forskellen så stor, at det bedste dæk fik bilen til at køre en kilometer længere pr. liter end dækkene med den højeste rullemodstand.”
 
I alt 30 dæk i størrelserne 14- og 16-tommer er med i årets sommerdæktest. Det er dæk, der passer til populære biler som Peugeot 208, VW Up og VW Golf.  
 
Selvom både en lav rullemodstand og god slidstyrke er vigtige egenskaber, er det dog stadig hvordan dækkene klarer sig på våd og tør vej, der er mest afgørende. Som i tidligere test er det også her, de gode dæk skiller sig ud, mens andre falder igennem.
 
”Det giver god mening også at se på miljøegenskaber og levetid, når man køber dæk. Det vigtigste er dog, at man vælger ud fra dækkets sikkerhedsmæssige egenskaber, altså hvor godt det bremser og står fast på våd og tør vej. En god slidstyrke kan være ligegyldig, hvis ikke dækket har godt greb i vejen,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Det er for de fleste umuligt at se, om et dæk er godt eller dårligt. Samtidig kan dækmarkedet være en jungle, der er svær at finde rundt i. Derfor anbefaler FDM, at man dykker ned i FDMs dæktest, når man skal finde det dæk, der passer bedst til ens behov.
 
 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.