VW opjusterer målet for elbiler
Volkswagen opjusterer markant målet for elbiler i 2025.
Volkswagen
Volkswagens offensiv indenfor e-mobilitet tager fart som planlagt. Med verdenspremieren på den nye ID.3 elbil i september og produktionsstart på Zwickau-fabrikken i november har Volkswagen allerede nået to vigtige milepæle. 2020 vil blive domineret af markedsintroduktionen af ID.-familien, hvor de første ID.3-biler ruller ud på de europæiske veje til sommer.
I løbet af de næste par år agter Volkswagen at blive verdensledende indenfor e-mobilitet, og Volkswagen Group investerer samlet 33 milliarder euro i disse bestræbelser inden 2024, inklusiv 11 milliarder euro alene i Volkswagen-mærket. I henhold til de seneste planer forventes det strategiske mål for 1 million producerede elbiler at være nået i 2023, 2 år tidligere end planlagt.
Volkswagen forventer at runde 1,5 millioner elbiler i 2025
”2020 vil blive et nøgleår for transformationen af Volkswagen. Med markedslanceringen af ID.3 og andre attraktive modeller i ID. familien, vil vores offensiv indenfor e-mobilitet også blive synlig ude på vejene, ”siger Thomas Ulbrich, bestyrelsesmedlem i Volkswagen-mærket med ansvar for e-mobilitet. ”Vores nye overordnede plan for 1,5 millioner elbiler i 2025 viser, at folk ønsker klimavenlig individuel mobilitet - og vi vil gøre den overkommelig for millioner af mennesker.”
Verdenspremiere og produktionsstart på ID.3
Med ID.3 verdenspremieren på IAA i Frankfurt, september 2019, præsenterede Volkswagen den første model i en helt ny generation af elbiler. ID.3 er baseret på Volkswagens Modular Electric Drive Toolkit (MEB) og leverer en rækkevidde på 330 til 550 kilometer (WLTP). Basismodellen koster fra 279.995 kr.*, og for første gang tilbød Volkswagen også forhåndsreservation af en ID.3 1ST. Indtil videre har over 37.000 kunder i Europa betalt depositum og reserveret en ID.3 1ST.
Produktionen af ID.3 startede i november på fabrikken i Zwickau, der er fuldt ud konverteret til produktionen af MEB-baserede elbiler. Fra 2021 vil op mod 330.000 elbiler rulle af samlebåndet hvert år, hvilket vil gøre Zwickau til den største og mest effektive elbils-fabrik i Europa. Internationalt er forberedelserne til produktionsstart af ID.-familien også godt i gang i Kina og USA. Pre-produktionen af ID.-modeller er allerede startet på Anting-anlægget i Kina.
Strategisk betydning for e-mobilitet
I forbindelse med den omfattende offensiv indenfor e-mobilitet er Volkswagen også rykket ind i en række strategiske nærbeslægtede forretningsområder. Med det nyetablerede datterselskab Elli er Volkswagen i gang med udviklingen af ladeinfrastruktur. Elli har allerede mere end 10.000 strømkunder. Sammen med forhandlerne installerer Volkswagen også sine egne ladestationer. I 2025 skal der i alt etableres 36.000 ladestationer i hele Europa hos forhandlere og ved produktionsfaciliteter. Volkswagen har også åbnet for, at eksterne partnere kan få adgang til MEB-platformen til elbiler. Ford vil være en af de første bilproducenter, der benytter MEB. I 2023 introducerer mærket en MEB-baseret elbil i Europa og forventer at sælge mere end 600.000 MEB-biler inden for seks år.
Volkswagen har også lagt fundamentet for udvikling, test og produktion af battericeller i Europa. En battericellefabrik med en kapacitet på 16 gigawatt-timer skal udvikles i Salzgitter fra 2020. Produktionsstart er planlagt til ultimo 2023 /primo 2024. Til dette formål har Volkswagen indgået et joint venture med den svenske batteriproducent Northvolt.
Udsigten for 2020: markedsintroduktion af ID.3
I løbet af det kommende år fortsætter og øger Volkswagen sin offensiv indenfor e-mobilitet. ID.3 introduceres på markedet fra sommeren 2020. ID.-familien udvides med flere modeller bl.a. en SUV baseret på ID. CROZZ konceptbilen, der får verdenspremiere i løbet af året og går i produktion på Zwickau-fabrikken i anden halvdel af 2020. I Anting, Kina, påbegynder Volkswagen også i 2020 produktionen af MEB-baserede elbiler.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.