• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
18. juni 2020 - FDM

FDM AutoIndex 2020

BMW er igen bilmærket med de mest tilfredse ejere.

Tesla drøner direkte ind på en flot samlet 6. plads i FDMs store AutoIndex-undersøgelse. (Foto: FDM) Tesla drøner direkte ind på en flot samlet 6. plads i FDMs store AutoIndex-undersøgelse. (Foto: FDM)

FDM

Både Tesla og Dacia er nye i FDMs store AutoIndex-undersøgelse, der viser, at bilejernes samlede tilfredshed med deres biler er steget. BMW topper igen listen som bilmærket med de mest tilfredse ejere.

Det er på mange måde business as usual i FDMs store AutoIndex, der i år er foretaget blandt 23.000 danske bilejere. For 9. år i træk topper BMW listen som det mærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med efterfulgt af Mercedes-Benz og Volvo, mens Fiat igen-igen ligger i bunden.
 
Nyt er til gengæld, at Tesla og Dacia nu endelig har fundet vej til AutoIndex. Begge bilmærker har været på det danske marked i flere år, men det er først nu, at der er tilstrækkeligt mange svar fra bilejere med modeller fra flere årgange til, at de to mærker kan repræsenteres med statistisk sikkerhed.
 
Hvor Dacia debuterer som nummer 19 ud af de 23 bilmærker, drøner Tesla ind på en flot samlet 6.-plads. Placeringen dækker dog over store udsving i undersøgelsens delresultater. 
 
”Tesla laver nogle spændende og velkørende biler, som ejerne er begejstret for. Der er blandt Tesla-ejere også en stor loyalitet over for mærket. Derfor overrasker det ikke, at bilmærket ligger i top, når det gælder vurderingen af selve bilen,” siger chefredaktør på FDMs medlemsmagasin Motor, Bo Christian Koch.
 
Til gengæld halter det gevaldigt, når det gælder vurderingen af Teslas værksteder og forhandlere. Her ligger mærket enten helt i bund eller næstsidst blandt de 23 bilmærker.
 
”Modsat andre bilmærker har Tesla ikke et egentligt forhandlernet med den kundekontakt og service, det giver. Samtidig er man som Tesla-ejer reelt låst til mærkets værksteder, der har haft svært ved at følge med, og ventetiden på reparationer og udbedring af fejl har været lang. Det står ikke mål med prisen, og det skuffer bilejerne,” siger Bo Christian Koch og tilføjer: 
 
”Tesla er den mest solgte elbil herhjemme og kan forvente at få flere kritiske bilejere de kommende år. Derfor bør de også oppe sig, så det ikke kun er selve bilen og mærket, der begejstrer, men i lige så høj grad oplevelsen af alt det udenom.”
 
Modsat Tesla har Dacia markedsført sig som lavprisbil. Derfor er placeringen i den tunge ende heller ikke overraskende.
 
”Selvom Dacia henvender sig til en helt andet type kunder end Tesla, kan det stadig være svært at indfri forventningerne. For selvom man køber en relativ billig bil, skuffer kvaliteten alligevel mange. Til gengæld klarer Dacia sig næsten hæderligt, når det gælder ejernes oplevelse af mærkets forhandlere og værksteder. Her ligger de kun lige under gennemsnittet og langt over Tesla,” siger Bo Christian Koch.
 
AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 23.000 danske bilejere. Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2020. I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.