Handelsguide - Bilpriser.dk

Hvordan får jeg den mekaniske dørlås til at virke?

Af ask-alex.dk
Dørlåsen er ikke just sart finmekanik, men den bruges til gengæld hyppigt og skal derfor holdes i god stand for at fungere uden besvær. Hvis du alligevel en dag står og ikke kan komme enten ind i eller ud af din bil, er der en række nemme justeringer, du selv kan foretage.

Du skal bruge:

  • Ståltråd
  • Kædefedt eller -olie på spray
  • Rustløser
  • Skruetrækker
  • Donkraft
1. Forberedelse:
Prøv at finde ud af, hvad problemet med låsen helt præcist er. Kan du ikke få nøglen ind? Er det hele døren, der binder/hænger, så låsen sidder fast i indgrebet på dørstolpen? Går døren ikke op, når du trykker, løfter eller klemmer på det udvendige håndtag? Går døren ikke op, når du betjener håndtaget på indersiden? Svaret på dit problem afhænger af, hvordan problemet viser sig. Giv desuden evt. fastrustede bolte en gang rustløser, før du går i gang.

2. Hvis du ikke kan få nøglen ind i nøglehullet, er der tre muligheder: Låsen er frosset, låsen er beskadiget fx ved indbrudsforsøg, eller der sidder noget inde i nøglehullet.

3. Er låsen frosset, kan du bruge frostopløsende midler, som kan købes på tankstationer. Er låsen beskadiget, er der sjældent anden udvej end at få et værksted til at udskifte låsen. Sidder der et fremmedlegeme inde i hullet, kan du forsøge at lirke det ud med fx et stykke ståltråd. Undgå selv at beskadige låsen.

4. Hvis døren hænger, passer låsen og indgrebet ikke sammen, og det kan sætte låsens udløsergreb ud af funktion, fordi døren binder for kraftigt. Undersøg først, om det er selve hængslerne der slidte, for så nytter justering ikke. Om dette er tilfældet, undersøger du ved at åbne døren halvt og tage fat i dør og dørhåndtag.

5. Løft op og ned i døren. Hvis du kan mærke eller se, at døren kan bevæges, uden at bilen følger med, er der slør i hængslerne, og så skal de udskiftes. Køb helt nye, hvis det er muligt, da brugte hængsler kan være nøjagtigt lige så slidte som dine egne. Er de ok, kan du justere på dem.

6. Undersøg, hvilken type værktøj du skal bruge til løsne at hængslerne med. Alt efter skævheden kan du vælge at løsne dem på selve døren eller dem på forstolpen. De sidste er oftest nemmest at komme til.

7. Løsn skruerne/boltene, så hængslerne lige akkurat kan bevæges. Hvis de stadig sidder fast, kan man som regel løsne dem ved at sætte skruetrækkeren i kærven og slå et par gange på toppen af skruetrækkeren med en hammer, mens man drejer. Er det bolte, kan et par slag på fastnøglen hjælpe.

8. Tag fat i døren, og løft den i den ønskede retning. Det er en god ide at benytte en donkraft til at holde døren i positionen med. Læg et stykke træ eller en klud mellem døren og donkraften for ikke at skramme dørens underside.

9. Når døren er løftet til den position, du mener er korrekt, strammer du skruerne/boltene på hængslet moderat til igen. Prøv døren. Er den justeret tilfredsstillende nu, åbner du den igen, og strammer skruerne/boltene helt til.

10. Hvis det udvendige håndtag ikke udløser låsen, så døren kan åbnes, tyder det på, at selve låsens mekanik er slidt op. Når du betjener håndtaget, påvirkes låsepalen til at slippe fordybningerne i indgrebet. Hvis palen ikke trækkes langt nok tilbage, kan døren ikke åbnes. Løsningen er udskiftning af hele dørlåsen.

11. Når det indvendige håndtag ikke udløser låsen, er trækmekanismen inde bag beklædningen sandsynligvis slidt eller beskadiget. Hvis håndtagets bevægelse transporteres til dørlåsen med en metaltråd, kan det hjælpe at bøje den en smule, så den bliver kortere. Derved trækkes låsepalen længere tilbage og slipper indgrebet. I så fald skal dørbeklædningen afmonteres.

12. Alt efter bilmærke kan beklædningen sidde på forskellige måder, men generelt sker afmonteringen som følger: Skru dørens indvendige armlæn af. Det sidder med skruer, som er forsænket ind i håndtagets sider. Du skal som regel til skruerne fra armlænets underside, og muligvis skal en lille dækplade fjernes først. Den kan vippes af med en lille skruetrækker.

13. Fjern dørlåsens låseknap. Derefter vipper du dækpladen i dørgrebet ud, og den skrue, der holder grebet fast i beklædningen, fjernes. Endnu en dækplade ved rudeoptrækket fjernes, og håndsvinget skrues af. Pas på låseringene - de har det med at springe langt væk, når man fjerner dem.

14. Nu er dørbeklædningen fri af håndtag m.m., men kan stadig sidde fast i døren med skruer eller clips. Fjern disse, og løft beklædningen opad og udad. Hvis den sidder fast nogle steder, skal du ikke rive i den, men i stedet finde ud af, hvad der mangler at blive løsnet.

15. Den plastikfolie, der sidder på indersiden af døren, skal du lade blive siddende eller i hvert fald huske at sætte på igen, da den beskytter døren mod rustangreb indefra. Bøj metaltråden en anelse, og se om palen bevæges korrekt, når du betjener håndtaget. Hold i øvrigt altid låsen smurt; det mindsker sliddet på de mekaniske dele.

Karosseriområdets forfatter
Hos ask-alex.dk kan du finde svar på spørgsmål om alt mellem himmel og jord: biler, både, stueplanter og meget andet.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.