Handelsguide - Bilpriser.dk
Hvordan udskifter jeg støddæmpere?
Af ask-alex.dk
Bilens støddæmpere er en yderst vigtig del af bilens sikkerhedsudstyr, som ofte overses. Støddæmpernes opgave er ikke bare at reducere effekten af ujævnheder i vejen til passagerernes komfort, men også at holde bilens hjul i konstant berøring med vejen. Mindskes denne eneste kontakt, nedsættes sikkerheden dramatisk.
Du skal bruge:
- Donkraft
- Bukke
- Fjedertvinger. Helst tre, aldrig kun en.
- Fast- eller topnøgle
- Støddæmpere
![]() |
Løft bilen op på bukke. Det er vigtigt, at underlaget er plant og fast. En ujævn græsplæne eller en grusbelagt indkørsel er uegnede steder. Læg evt. nogle kraftige stykker træ, og placer donkraft og bukke på dem. Træk desuden altid håndbremsen, før du løfter bilen. Vær forberedt på, at der skal arbejdes en del, før støddæmperne er frie, samt at bilens fjedrer, som stort set altid skal afmonteres, besidder voldsomme kræfter.
2. Det kan være svært at se udefra, om dine støddæmpere trænger til udskiftning eller ej. En tommelfingerregel siger, at de gennemsnitligt holder 80.000 km, men det afhænger stærkt af køremåde, type og ikke mindst den vejtype, du hyppigst kører på. Ujævne veje slider langt hårdere end jævne ditto.
3. Følgende symptomer giver dig et fingerpeg. Udskiftning er absolut påkrævet, hvis støddæmperne lækker olie. Gør de det, reduceres dæmpningen væsentligt. Også hvis dine dæk slides unormalt, fx hvis de har pletvise kraftige nedslidninger, skal du være på vagt.
![]() |
![]() |
7. Der er forskellige måder støddæmperne kan sidde på, men udskiftning af støddæmperne starter næsten altid med hjulophænget, i hvert fald når vi taler om de forreste støddæmpere. På ældre bilmodeller kan du nogen gange klare dig med at løsne støddæmperen på den øverste og nederste triangel og derefter blot trække den ud.
8. Men på nyere biler starter du med at afmontere fjederbenets øverste del. Fjern først alle nødvendige bremsedele såsom bremseslanger og -rør samt disses beslag og låseclips. Muligvis skal hele bremseåget også af.
9. Det vidt udbredte MacPherson-fjederben er som regel skruet fast på bærearmen med bolt og møtrik. Løsn disse, og tag fjederbenet af. Løsn derefter møtrikken på beslaget i skærmen eller motorrummet, og træk hele fjederbenet fri.
10. Nu skal fjederen sikres med fjedertvingerne. Dette er meget vigtigt, så fjederen ikke udvider sig voldsomt, når du løsner selve støddæmperen. Én fjedertvinge er ikke nok, brug helst tre. Sæt tvingerne på den øverste og den nederste fjederring, og stram dem lidt til uden dog at spænde fjederen.
11. Først når alle tre tvinger sidder korrekt, strammer du dem med en fastnøgle. Spænd dem lidt efter lidt på skift ¿ du skal altså ikke spænde først den ene helt, derefter den næste helt osv. Når det kræver kræfter at spænde tvingen, er fjederen sikret.
12. Nu kan afmontere selve støddæmperen. Løsn fjederbenets øverste fæste, og fjern den øverste fjederskål. Fjern gummibeskyttelsesmanchetten. Den kan sidde godt fast, men undgå at beskadige den. Sker det, skal den udskiftes.
13. Så burde støddæmperen være afmonteret. På nogle bilmodeller skal du dog først også fjerne nogle skruer i den nederste ende af fjederbenet. Nu sætter du den nye støddæmper på i omvendt rækkefølge.
14. Vær forsigtig, når du sætter gummimanchetten på igen. Vær desuden opmærksom på, at fjederbenet kun passer i én position i den nederste fjederskål. Når du er klar til at skulle løsne fjedertvingerne igen, skal du løsne dem gradvist på skift, indtil de kan tages af. Tag aldrig fjedertvingerne af, før det øverste fæste er solidt monteret igen.
15. Har du også spiralfjedrer ved baghjulene, er proceduren, alt efter bilmodel, den samme som ved de forreste støddæmpere. Men ved systemer med langsgående bladfjedre er de bagerste støddæmpere som regel langt simplere at afmontere.
16. Du løfter bagenden af bilen op i karossen, ikke i bagakslen, indtil baghjulene netop slipper jorden. På den måde er bladfjedrene mindst belastede. Derefter løsner du støddæmpernes øverste befæstninger, der som regel sidder i bunden af bagagerummet.
17. Inde under bilen kan du nu trække støddæmperen fri foroven. Så løsner du skruerne ved den nederste befæstning, der som regel sidder ved bladfjedrenes midterbefæstning. Nu er hele støddæmperen fri og kan fjernes.
18. Start med at fastgøre den nye støddæmper nede ved bladfjederen, og træk den derefter ud til maksimal længde, idet du stikker den øverste del op gennem hullet i bagagerummet. Fastspænd den derefter, og sænk bilen igen.
Hos ask-alex.dk kan du finde svar på spørgsmål om alt mellem himmel og jord: biler, både, stueplanter og meget andet. |
|
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.
