• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
4. juli 2007 - Peugeot

308 - et naturtalent

Peugeot først 8'er markerer et generationsskifte

Med et navn der slutter på otte, markerer Peugeot et generationsskifte. Med et navn der slutter på otte, markerer Peugeot et generationsskifte.

Peugeot
Når Peugeot 308 introduceres på det europæiske marked til september, vil den være Peugeots første model, der bærer 8-tallet og dermed signalerer en helt ny generation. Peugeot 308 har videreført det bedste fra sin populære forgænger og taget designet, rummeligheden og køreegenskaberne endnu et skridt videre, mens den samtidig viser nye stærke sider, hvad angår kvalitet og miljøvenlighed.

Peugeot har sat nedbringelsen af CO2-udslip på dagsordenen, og ligesom de seneste modeller har nøgleordet under udviklingen af Peugeot 308 været beskyttelse af miljøet. Vejen til dette har været brugen af en teknologi, der er 100 % udviklet til at forbedre miljøvenligheden.

Peugeot har i tråd med sin miljøstrategi bl.a. lagt mange kræfter i at gøre vindmodstanden så lav som muligt. Peugeot 308 har en modstandskoefficient på kun 0,67, hvilket giver et lavere brændstofforbrug og derfor en mindre CO2 – emission. Materialerne, der er brugt til 308, er valgt i henhold til Europa Kommissionens direktiv om bilers End-of-Life og det betyder, at 308 er 99 % genanvendelig.

Et bredt udvalg af miljøvenlige og effektive motorer
Peugeot 308 tilbyder et mangfoldigt motorprogram bestående af fire benzinmotorer, tre HDi dieselmotorer og fem forskellige gearkasser.

Hele motorprogrammet er udviklet til at tage mest muligt hensyn til miljøet. Benzinmotorerne er udviklet i samarbejde med BMW Gruppen og er optimerede både hvad angår brændstoføkonomi og ydelse. De effektive HDi dieselmotorer med 109 hk og derover er alle udstyret med Peugeots partikelfilter baseret på additiv-teknologien, og den mindste HDi dieselmotor med 90 hk har fået reduceret sit CO2 udslip til kun 120g/km ved blandet kørsel.

Peugeot 308 er udviklet side om side med konceptbilen 907 og det har haft en tydelig indflydelse på det udvendige design. Den ekspressive front med løven på den fremskudte næse er udformet i et "V", der er direkte inspireret af 907 og som giver indtryk af bevægelse, selvom bilen holder stille. Fronten fås, som på Peugeot 20, i to forskellige udgaver "Classic" og "Sporty" afhængigt af den valgte model.

Rovdyrøjne
308 er sin helt egen fortolkning af Peugeots særlige stilkode, men et kig på eksempelvis de skrå forlygter, der mest af alt leder tankerne hen på et par sammenknebne rovdyrøjne, afslører et tydeligt slægtskab med resten af modelprogrammet.

Rovdyrlooket bliver understreget af den markante kølergrill med dobbelt luftindtag, der afhængigt af udgaven fås med krom- eller aluminiumslister.

De aflange tågelygter ligner tågelygterne på 907. De er placeret yderst i den nedre kofanger og giver 308 indtryk af at være bredere og nærmest limet til vejen.

Rent bord
Nøgleordet for oplevelsen i kabinen er kvalitet. Instrumentbrættet er designet til at fremstå rent, elegant og dynamisk, og de valgte materialer er nøje udvalgt. Stilen bliver fremhævet af kromdetaljer på luftdysser, instrumentringene, dørhåndtag og diverse knapper, og "V"-temaet fra fronten går igen bl.a. i udformningen af de øverste sædehynder og på gearstangen.

Den er 4,276 m lang, hvilket er 74 mm længere end sin forgænger 307. Bredden på 1,815 m (85 mm mere end 307) sikrer en rummelig kabine, mens den 12 mm lavere højde på 1,498 m er resultatet af den optimerede aerodynamik. Den forreste sporvidde er på 1,536 m, hvilket er 30 mm bredere end 307, mens den bagerste sporvidde er 1,531 m, som er plus 16 mm i forhold til 307.

Bagagerummet er på 442 liter, men kan ved hjælp af bagsædernes fleksibilitet øges helt op til 1.398 liter.

Både den aktive og passive sikkerhed er en af de vigtigste faktorer for Peugeot i udviklingen af en ny model. Peugeot 308 drager fordel af mærkets lange erfaring på dette felt og er udstyret med den nyeste teknologi.

Karosseriet er designet til på én gang at være stift og samtidig kunne krølle sig sammen på en kontrolleret måde. Fronten er udstyret med ikke mindre end tre forskellige stødabsorberende zoner, mens siderne er ekstra forstærkede og således giver 308 optimal sikkerhed ved en eventuel kollision.

LDWS
308 kan udstyres med en række sikkerhedsforanstaltninger; Af nyeste teknologi kan nævnes Lane Departure Warning System (LDWS), som advarer mod pludselige uhensigtsmæssige vejbaneskift ved en fart på over 80 km/t. Det foregår ved, at seks sensorer på bagkofangeren opdager manøvren og sender besked til boardcomputeren, der advarer føreren.

Peugeot 308 har syv airbags som standard og mulighed for at få to ekstra gardinairbags som option. Den har fem tre-punktsseler med selealarm og selebegrænser, mens der er tre Isofixbeslag til barnestole

Peugeot 308 introduceres på det danske marked til oktober og derfor er det endelig udstyrsniveau og pris endnu ikke fastlagt.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.