• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. april 2000 - Renault

Renault Mégane Stationcar stiller op i Dansk Touringcar Challenge

Når Renault Danmark i år stiller op i DTC med to Mégane Stationcars, er det første gang, denne model stiller op i et rigtigt motorløb.

"Når vi har valgt at stille op i to flotte, gule Renault Mégane Stationcars i Dansk Touringcar Challenge (DTC) er det selvfølgelig, fordi det skaber opmærksomhed. Men det er i lige så høj grad, fordi vi ønsker at vise, at de sportslige køreegenskaber og det høje sikkerhedsniveau, der kræves for at køre motorløb, er indbygget i alle vores modeller," fortæller Renaults marketingchef, Thomas Thalbitzer.

Men det kræver selvsagt en lidt større indsats at være de første, der ombygger en familiebil, så den kan leve op til kravene i et professionelt racerløb. Her er der så at sige ingen færdige varer at hente på hylden.

Standardbil som udgangspunkt
At der er tale om en almindelig standardbil understreges af, at første trin i det omfattende arbejde med at opbygge de nye racerbiler bestod i, at to standardbiler blev hentet ind på værkstedet. Faktisk kunne de lige så godt være blevet leveret til en kunde i stedet. På værkstedet blev de to biler splittet ad til mindste skrue, så de efterfølgende kunne opbygges ud fra det reglement, der gælder i DTC.

Først og fremmest skal de sikkerhedsmæssige krav til banekørsel opfyldes. Det gælder for eksempel indbygning af sikkerhedsbur, montering af ildslukker og racerstole med særlige racersikkerhedsseler. Og da Mégane Stationcar i dag ikke leveres med den krævede 2,0 liters motor, var det nødvendigt at udskifte den oprindelige motor.

Sikkerhedsbur fra Frankrig
De helt nøgne karrosserier har herefter været en tur på en specialfabrik i Frankrig, der blandt andet er kendt for at have udviklet karrosseriet til den Laguna, der i midten af 90'erne dominerede BTCC i England. Her har karrosserierne fået monteret sikkerhedsbur og de nødvendige forstærkninger, så de kan tåle den ekstra belastning, som de mange hurtige accelerationer og kraftige nedbremsninger i et motorløb udsætter karrosseriet for. Det stiller nemlig særdeles store krav til karrosseriets evne til at optage energien.

Også affjedringen skulle tilpasses løbsreglementet, og her har Renault Sport udviklet retningslinier specielt til Gruppe N+ (standardvogne, hvor det dog er tilladt at ændre på affjedring og bremser), som er den gruppe, DTC hører under. Støddæmperne kommer fra svenske Öhlin, der af kendere betragtes som verdens bedste leverandør af støddæmpere til konkurrencebrug.

Bremser fra AP Brakes
Bremserne i DTC-klassen er frie, men reglementet kræver, at alle kører på 17 tommer hjul. De større hjul har gjort det muligt for High Class Racing og den engelske bremsespecialist AP Brakes at udvikle et bremsesystem, der langt overgår, hvad Renault oprindeligt havde tænkt sig til denne klasse, primært fordi man de fleste steder i udlandet er begrænset til 15 tommer hjul.

Renault Mégane Stationcar leveres som standard kun med 1.4 og 1.6 liters motorer. Men da man i DTC må køre med en 2.0 liters motor, valgte teamet den såkaldte F7R-710 motor, der kendes fra Coupé 2.0 Williams. Motoren er i tæt samarbejde med engelske Harlow Motor Sport videreudviklet, så den yder de tilladte 200 hk. Målet har især været at kombinere de mange hestekræfter med det størst mulige drejningsmoment.

Samtidig har teamet valgt en meget avanceret, elektronisk motorstyring, der giver de bedste muligheder for at tilpasse fortænding og benzintilførsel til vejrforholdene ved hvert enkelt løb. Dermed kan man mindske det effekttab, der uundgåeligt følger med lavtryk og varmt vejr.

Det hele samles i Brøndby
Det er en spændende, men ikke helt ukompliceret proces selv at udvikle og opbygge en DTC-racer fra bunden. Opgaven er løst af High Class Racing, der har valgt at lade teamets engelske racing engineer, Nigel Parker, og den danske chefmekaniker, Michael Mikkelsen udføre det komplicerede arbejde med at holde styr på de mange leverandører - og ikke mindst at samle de mange komponenter fra Frankrig, England og Sverige. Et arbejde, der er foregået på et midlertidigt racing værksted hos Renault-importøren i Brøndby.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.