• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
21. november 2000 - Renault

Ny Laguna

Renault med masser af nytænkning

Den nye Laguna leveres med et bredt motorprogram med fire benzinmotorer og tre common rail dieselmotorer. Den nye Laguna leveres med et bredt motorprogram med fire benzinmotorer og tre common rail dieselmotorer.

Renault's kommende Laguna II er ikke én bil i to versioner, men to biler (hatchback og stationcar), der er udviklet med hvert sit designudtryk.

"Vi valgte at give de nye Laguna'er en latinsk flavour, som vi kombinerede med en tyskinspireret stramhed i designet," siger Renault's designchef, Patrick Le Quement. Dette ekspressive, men strukturerede design ses tydeligt i den stramme form, de skarpe linier og det brede design af bilens øverste del. Det gælder i øvrigt også frontens design, som tydeligt understreger bilens bredde.

Begge versioner er vokset en smule i længden: hatchback'en er 4,58 m (+ 7 cm), mens stationcar'en måler 4,70 cm (+ 8 cm). Inde i kabinen findes mange praktiske opbevaringsrum: Under rattet, i de forreste og bageste armlæn etc. Bagagerummets volumen er større end gennemsnittet (430 liter i hatchback'en og 475-1.500 liter i stationcar'en). Fælles for de to nye Laguna'er er imidlertid en række teknologiske nyskabelser inden for sikkerhed, komfort, køreglæde og holdbarhed.

Nøglen er erstattet af et elektronisk kort
Renault har satset meget på ny elektronik i Laguna II. For eksempel er det efterhånden temmeligt omfattende ledningsnet erstattet af et multiplex-system, som forbinder bilens 14 computere i et netværk. Det har blandt andet betydet, at den sædvanlige nøgle her er erstattet af et elektronisk kort - SmartCard. Kortet, der har samme størrelse som et almindeligt kreditkort, placeres i en integreret kortlæser i instrumentpanelet. Når kortet er accepteret, startes (og standses) motoren ved et tryk på en knap over kortlæseren.

SmartCard'et, der indeholder mere end en milliard kodekombinationer, anvendes desuden til at åbne og låse bilen. Et enkelt tryk på kortet er alt, hvad der skal til. På de højeste udstyrstrin findes startkortet desuden i en hands-free version, hvor bilen automatisk låses op, når kortholderen nærmer sig. I kortet lagres automatisk data om bilen, hver gang den anvendes. Det gælder for eksempel brændstofforbrug, kilometerstand og dæktryk.

Nyt niveau for aktiv og passiv sikkerhed
"Sikrest i klassen" var Renault's målsætning ved udviklingen af den nye Laguna. En målsætning, der blandt andet betyder, at alle versioner har skivebremser på alle hjul. Ligeledes har alle versioner nu ABS-bremser (Teves MK60) med elektronisk bremsekraftsfordeling (EBV) og AFU-systemet, der er Renault's seneste innovation på bremseområdet. Sidstnævnte betyder, at elektronikken ved et hurtigt tryk på bremsepedalen træder til og sikrer maksimal udnyttelse af bremsekraften på alle fire hjul. Det er ikke kun pedaltrykket, der er afgørende, også den hastighed, hvormed bremsepedalen trædes ned, spiller en rolle. På den måde sikres det, at fordelene ved ABS-bremserne udnyttes fuldt ud.

Laguna II vil desuden kunne tilbydes med ESP (elektronisk stabiliseringssystem) og ASR (antispindsystem) til alle motorvarianter.

Automatisk måling af dæktryk
Dæktrykket har selvsagt stor betydning for den aktive sikkerhed, og derfor har Renault i samarbejde med Michelin udviklet et overvågningssystem, som kontinuerligt måler dæktrykket i hvert enkelt hjul. Sensorerne er placeret i dækventilerne, som sender målingerne til bilens centrale computer. Sensoren er udformet således, at den i beregningerne tager hensyn til dækkets temperatur.

Føreren advares, hvis for eksempel dæktrykket er for lavt i forhold til hastigheden. Systemet findes i to versioner - i den enkle version gøres føreren blot opmærksom på, at dæktrykket er forkert, mens den mere avancerede version også oplyser det præcise tryk i hvert dæk.

To-trins airbags
Airbagsystemet arbejder i to trin. I de første 10 millisekunder efter et sammenstød sker der en vurdering af kollisionens kraft. Kun ved svære kollisioner aktiveres andet trin og strammer sikkerhedssselen, og så udløses også airbag'ens andet trin. Ved mindre alvorlige kollisioner kan første trin være tilstrækkeligt.

Alle tre bagsædepladser er udstyret med nakkestøtter og trepunktssikkerhedsseler. På de to yderpladser er sikkerhedselerne forsynet med både seleforstrammere og belastningsbegrænsere. Ved sidekollision beskyttes de kørende af sideairbags foran samt et airbaggardin, der beskytter både for- og bagsædepassagerer. Endelig kan man som ekstraudstyr bestille sideairbags til bagsædet, og dermed når Laguna II op på otte airbags.

Omfattende motorprogram
Den nye Laguna leveres med et bredt motorprogram med fire benzinmotorer og tre common rail dieselmotorer. På benzinsiden findes dels to kendte motorer, der videreføres fra den nuværende Laguna: 1.6 16V/110 hk og 1.8 16V/120 hk, og dels en ny version af 3.0 V6 motoren, der nu yder 210 hk. Senere kommer også Renault's 2.0 16V IDE motor, der med direkte indsprøjtning yder 140 hk og lever op til den skrappe Euro 4 emissionsnorm.

Når det gælder diesel vil Laguna II udelukkende blive udstyret med common rail motorer. I første omgang en 1.9 dCi på 120 hk, der senere i 2001 følges af en ligeledes 1.9 dCi på 105 hk og en større 2.2 dCi, der kommer til at yde 145 hk.

De firecylindrede benzinmotorer og 1.9 dCi 105 hk motoren udstyres som standard med en ny generation af de kendte femtrins manuelle gearkasser. En helt ny sekstrins manuel gearkasse introduceres til 1.9 dCi 120 hk og 2.2 dCi, mens de firecylindrede benzinmotorer og IDE-motoren også kan leveres med den firetrins Proactive automatgearkasse med ni køreprogrammer og såkaldt fuzzy logic, hvor køreprogrammet tilpasses førerens kørestil.

Samtidig giver automatgearkassen også føreren mulighed for at skifte gear manuelt ved at skubbe gearvælgeren til venstre i Drive-position. Samme skiftemulighed findes i den helt nye automatgearkasse til versionerne med hhv. V6 og 2.2 dCi-motorerne. Denne nye, adaptive gearkasse har fem trin, hvilket er ganske sjældent i denne klasse.

Udviklet på Technocentre
Laguna II er den første bil, der er 100% udviklet på Renault's nye udviklingscenter, Technocentre, uden for Paris. Det har betydet en kortere udviklingstid og lavere omkostninger. Ved at samle udviklingsarbejdet på Technocentre har Renault været i stand til at levere et topkvalitets-produkt til Sandouville-fabrikken i Normandiet på kun 41 måneder (sammenlignet med 58 måneder for Laguna I). Renault har brugt over fem millioner arbejdstimer på at udvikle de to selvstændige versioner (hatchback og stationcar) af Laguna, hvor de totale omkostninger ligger på knap syv milliarder kroner, svarende til en besparelse på over 30 procent i forhold til den tidligere generation af modellen.

Fremme i Danmark til april 2001
Den nye Laguna vil være fremme på det danske marked i løbet af april 2001, og selv om prisforhandlingerne endnu er ikke afsluttet, ligger det fast, at en prisforhøjelse næppe kan undgås, blandt andet fordi der er tale om en større bil.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.