• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
31. oktober 2000 - Renault

Sikker Clio

Tredie Renault i træk, der får fire stjerner

Renault Clio har opnået fremragende resultater i Euro NCAP-testen. Renault Clio har opnået fremragende resultater i Euro NCAP-testen.

For tredje år i træk er det lykkedes for en Renault bil at opnå topresultatet fire stjerner i den estimerede Euro NCAP crash test. Efter Mégane i 1998 og Espace i 1999 er det nu Clios tur til at markere sig sikkerhedsmæssigt.

Efter Renault Mégane i 1998 og Espace i 1999 har Clio nu også fået topkarakteren fire stjerner i Euro NCAP-testen, hvor den opnåede fremragende testresultater ved både frontal- og side-kollisionen. Instrumentpanelets evne til at forebygge knæskader viste sig at være et af bilens vigtigste aktiver, men også karrosseriets store fleksibilitet og deformationsevne var vigtige faktorer for det fornemme resultat.

Også sikkerheden for børnene på bagsædet var i top. I testbilernes to Easyfix barnestole var der fastspændt to testdukker, der svarer til børn på hhv. 18 måneder (fastspændt i bagud-vendt barnesæde) og tre år (fremadvendt). Og testen blev en klar demonstration af effektiviteten og værdien af Isofix-beslag. Medvirkende til at skabe den gode beskyttelse, som det fremadvendte Isofix-sæde ydede, var også de effektive selekraftbegrænsere, der er standard på de to yderste bagsædepladser.

Testrapporten fremhæver desuden Renaults omhu med at informere kunderne - for eksempel med tydelige mærkater på solskærmene, der advarer mod at placere barnestolen på det forreste passagersæde, hvis bilen har passagerairbag.

EuroNCAP er en uafhængig organisation, som blandt andet består af det engelske transportministerium og en række europæiske forbrugerorganisationer, heriblandt danske FDM. Organisation blev dannet med det formål at gennemføre crashtests, som kan vurdere sikkerheden i nye biler.

Ud fra de gennemførte crash tests rangeres bilerne klassevis. Testresultatet, der udtrykkes i stjerner - fra én til fire - fremkommer efter en vurdering af, hvor alvorlige kvæstelser de kørende får ved to kollisionstyper: Dels en frontalkollision, hvor bilen med en hastighed på 64 km/t kører imod en barriere og rammer den med 40 procent af fronten (førersiden). Dels en sidekollision, hvor en barriere rammer bilen i en vinkel på 90 grader og med en hastighed på 50 km/t.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.