• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
21. november 2000 - Renault

Renault Master

Årets varebil i Danmark år 2001 blev en franskmand

Formanden for Motorjournalisternes Klub
Danmark, redaktør Finn Knudstrup, 
Berlingske Tidende, lykønsker Renault's 
informationschef Hanne Lindgaard med 
den fornemme titel. Formanden for Motorjournalisternes Klub Danmark, redaktør Finn Knudstrup, Berlingske Tidende, lykønsker Renault's informationschef Hanne Lindgaard med den fornemme titel.

Efter to dages test i det midtjyske kårede en jury bestående af danske motorjournalister Renault Master som 'Årets Varebil i Danmark 2001'. Baggrunden for den fornemme kåring var blandt andet Renault's nye common rail dieselmotor (2.2 dCi) og de forbedrede bremser med skiver på alle fire hjul.

'Årets Varebil i Danmark 2001', Renault Master 2.2 dCi, er fremme på det danske marked til februar. En af de markante nyskabelser i denne model er en ny common rail-motor, hvor common rail-motorteknikken er udnyttet til at give den store varevogn både højere drejningsmoment og lavere brændstofforbrug. Den Renault-udviklede motor erstatter Master-programmets hidtidige 2,5 ltr. dieselmotor på 80 hk.

Den nye 16 ventilede motor yder 90 hk, men langt mere interessant er det nok, at det maksimale drejningsmoment er øget til 260 Nm, som nås allerede ved 1.750 omdrejn./min. Det giver en imponerende trækkraft. Samtidig betyder den nye teknologi, at brændstofforbruget er reduceret med mere end 10 procent, således at Master nu kører 11,5 km på en liter diesel ved blandet kørsel.

Også bremserne er blevet væsentligt forbedrede, idet Master fremover leveres med skive-bremser på alle fire hjul, og det har givet langt bedre bremseegenskaber. Faktisk opnåede Master testens korteste bremselængde blandt de egentlige kassevogne, da juryen på Jyllands-Ringen testede kandidaternes bremseegenskaber - både med maksimal last og med tomt varerum.

Nyt er også, at Renault Master fra 2001 kan bestilles med luftaffjedring på den bageste aksel. Dermed bliver Master en af de få varebiler, der kan leveres med fabriksmonteret luftaffjedring. Systemet er selvregulerende under kørsel, men kan styres manuelt, når vognen holder stiller. Med håndbremsen trukket kan bilens bagende sænkes med op til 10 cm. Merprisen for denne luftaffjedring forventes at blive godt 15.000 kr. (ekskl. moms)

Priserne på de nye dCi-modeller er endnu ikke endeligt fastlagt, men billigste version forventes at starte omkring 150.000 kroner (ekskl. moms). Til gengæld bliver omkostningerne til drift og vedligehold en del lavere - dels på grund af det lavere brændstofforbrug, og dels fordi serviceintervallerne et øget fra 10.000 til 30.000 km.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.