• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. juni 2004 - Pressemeddelelse - Opel

Fem stjerner til Astra

Opel Astra tildelt fem stjerner i uafhængig crash test

En Saab 9-3 cabriolet lader livet i sikkerhedens tjeneste. En Saab 9-3 cabriolet lader livet i sikkerhedens tjeneste.

Pressemeddelelse - Opel
Sikkerhedskonceptet i den nye Opel Astra har opnået en uafhængig anerkendelse. På en pressekonference i Prag tildelte forbrugerorganisationen Euro NCAP Astra den højeste vurdering efter crashtest forfra og fra siden.

Euro NCAP klassificerede derved bestselleren fra Rüsselsheim som den sikreste sedan i den kompakte bilklasse "små familiebiler" med totalt 34 point.

Topløs sikkerhed
Saab 9-3 Cabriolet fra GM's datterselskab Saab fik også fem stjerner i denne runde af tests hos Euro NCAP. Den ny Opel Tigra Twin Top fik også en fremragende bedømmelse og fik tildelt fire stjerner.

Carl-Peter Forster, president for General Motors Europe: "Vi er meget glade over at modtage denne anerkendelse for GM's indsats på sikkerhedsområdet. Imidlertid er den fornemme vurdering i disse crash tests kun en del af vores intensive udviklingsarbejde indenfor bilsikkerhed. Det er lige så vigtigt for os at forebygge ulykker som ved lanceringen af det avancerede chassiskoncept IDSPlus og ny teknologi som Adaptive Forward Lighting (lygter med lys, der følger vejbanen). Vores forskning indenfor passiv sikkerhed er baseret på at opnå bedst mulig beskyttelse af passagerer i enhver tænkelig form for uheld."

Sikkerhedsudstyret
Den femdørs nye Opel Astra, som blev testet af Euro NCAP, er typisk for Opels sikkerhedsfilosofi. Dens omfattende sikkerhedsdetaljer findes også i den kommende Astra Wagon.

Sikkerhedsudstyret SATEFEC beskyttelsessystemet består af passive og aktive elementer som et stabilt karosseri med crash-zoner, IDS-chassis med ESPPlus elektronisk stabilitets program, traction control, CBC (Cornering Brake Control), samt ABS med bremseassistent og fire skivebremser.

Andre elementer i SAFETEC er to airbags foran, airbags i siderne, gardinairbags for/bag, aktive hovedstøtter ved forsæderne, trepunkts sikkerhedsseler ved alle pladser, to sæt ISOFIX beslag til montering af børnesæder i bagsædet, pedalsystem til beskyttelse mod fodskader og en ratstamme, der kan justeres i to retninger, op/ned og frem/tilbage. Et lyssignal og en biptone minder forsædepassagererne om at tage sikkerhedsselen på.

De tre crash tests
Euro NCAP udfører tre forskellige crash tests. En sker forfra med 64 kilometer i timen med 40 procents forskydning i forhold til en deformerbar barriere, som skal gøre det ud for et andet køretøj, en sidecrashtest sker med 50 km/t mod en deformerbar barriere og et sideværts sammenstød med 29 km/t mod en massiv pæl.

Ved at bruge særlige dukker måles og vurderes de kræfter, som føreren udsættes for og i den frontale test også forsædepassageren. EU Kommissionen og transportministerierne i Tyskland, Holland og Storbritannien er partnere i Euro NCAP sammen med den tyske bilklub ADAC.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.