• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
8. juli 2004 - Pressemeddelelse - Toyota

Miljø-sportsvogn

Toyota Prius GT kombinerer det sportslige med det miljørigtige

Når Toyota Prius GT kører ved normale hastigheder, er brændstoføkonomien og forureningen stort set uændret i forhold til standardversionen. Når Toyota Prius GT kører ved normale hastigheder, er brændstoføkonomien og forureningen stort set uændret i forhold til standardversionen.

Pressemeddelelse - Toyota
Toyota Prius GT er en version af den nye miljøvenlige Toyota Prius, som har til formål at vise den mere sportslige side af hybrid-teknologien. Bilen er en konceptbil, og der er ingen aktuelle planer om at sætte den i produktion eller at deltage i motorsports-aktiviteter med den.

Den er udviklet med det formål at vise den alsidighed, der er i hybridteknologien, og at hybrid ikke alene handler om lav forurening og miljømæssige fordele. En hybridbil kan også tunes til flotte præstationer og ekstrem køreglæde.

Fart-festival
Bilen kunne første gang ses live i forbindelse med det populære Goodwood Festival of Speed-arrangement i England, der hvert år samler tusinder af motorsport-fans fra hele verden. Toyota Prius GT fungerede som arrangørernes officielle bil.

Yderligere et eksemplar vil blive udstillet sammen med et eksemplar af Toyotas aktuelle F1-racer og andre af Toyotas historiske racerbiler.

Hybrid på racerbanen
Hybridmotoren i Toyota Prius GT er konstrueret til at levere sportsvognspræstationer og yder 145 hk, og accelererer fra 0 til 100 km/t på 8,7 sekunder.

Den 1.5-liters benzinmotor, der normalt findes i Toyota Prius, er i GT-udgaven erstattet af en 1.5-liters motor fra Toyota Yaris T-Sport, som i denne "konstellation" yder 99 hk svarende til en motor-effektforøgelse på 29% i forhold til den normale Toyota Prius.

Opgradering
Samtidigt er den elektriske del af hybridmotoren opgraderet. Bilens normale ydelse på 500 V er øget til 550 V, hvilket har gjort det muligt at installere en kraftigere el-motor, der yder 82 hk svarende til en normal 1.4-liters benzinmotor.

For at udnytte den ekstra kraft er bilens batterier opgraderet til at yde 34 kW eller 46 hk, og bilens generator-omdrejning er øget fra 10.000 omdr./min. til 12.000 omdr./min.

Optimal vægtbalance
For at kunne matche den øgede effekt er hele bilens affjedringssystem ændret, og bilens hybrid-batterier er placeret lige over bagakslen for at opnå en optimal vægtbalance og stabilitet også under høj fart og acceleration.

Til at understrege det sportslige er bilen forsynet med frontspoiler og sideskørter, og for at spare vægt er bilens normale interiør afmonteret og erstattet af bl.a. racersæder, sikkerhedsbur m.v.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.