• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
9. november 2000 - Opel

Sløret løftes for et Opel Signum2

Nye ideer skaber en ny biltype

Opel Signum2's instrumentering omfatter skærme til passageren i forsædet og avanceret navigationsudstyr Opel Signum2's instrumentering omfatter skærme til passageren i forsædet og avanceret navigationsudstyr

Opel har løfter sløret for, hvad bilkoncernen vil vise på de kommende internationale biludstillinger i 2001. Opel viser Signum2, som er et indblik i, hvordan en ny biltype kan komme til at se ud.

Navnet refererer til den Signum prototype, som Opel viste på Frankfurt Motor Show i 1997 - et eksempel på en personbil i den luksusprægede mellemklasse.

Signum2 indeholder flere detaljer fra den kørbare 1997-forgænger - og karakteriseres deruden af dynamisk design og indretning, præget af nytænkning.

Familieskabet mellem de to prototyper er nemt at genkende - se blot på designet. Takket være den lange akselafstand på 2,830 meter og baghjulenes placering langt bagude ser Signum2 spændende ud, selv når den holder stille. Indtrykket understreges af de store 19 tommer hjul i de markerede hjulkasser - og de dominerende C-stolper.

En coupé fra siden
Designerne og ingeniørerne afviste en B-stolpe over hoftelinien. Hans Seer, Opels chefdesigner: " Fra siden får dette Signum2 til at ligne en coupé, specielt når de fire rammeløse sidevinduer er helt rullet ned." Et panorama soltag af glas, som rækker helt frem til forruden, giver en luftig fornemmelse i den rummelige og lyse kabine. Den rummer fire personer i "business class" komfort. Den store bagklap er også lavet af glas.

Fronten er domineret af den typiske trapezformede Opel grill og de lodrette gennemsigtige forlygter. Motorhjelmen har et design, som giver mindelser om den nye Corsa og Opel Speedster.

Et godt udseende, fleksibilitet og brugervenlighed går op i en højere enhed i Signum2. Helt nyt er ideen om at folde bagsædets ryg og sæde op i højde med hoftelinien - lige under vinduerne - blot ved tryk på en knap. Udefra ligner bilen derved en 2-sædet, mens man kan stuve sin bagage af vejen under sæderne - ude af syne. Bagagen kan fra sin plads ikke skade personerne i forsæderne - selv ved kraftig opbremsning.

Nem indstigning
Det er nemt at stige ind i den forhjulstrukne forsøgsbil Signum2. Særlig foran: træk i dørhåndtaget - og sæderne drejer mod døråbningen. Samtidig trækkes rattet fremad mod instrumentbordet - så indstigningen lettes for føreren. Når sæderne er drejet på plads, trykkes på en knap - og rattet er på rette plads igen.

Chaufføren kan derpå glæde sig over tydelige instrumenter med mange informationer om bilen - og fra bilens navigationssystem. Mere detaljerede vejkort ses på displayet midt i bilen. Forsædepassageren har sin egen skærm. Når den ikke bruges, foldes den sammen og forsvinder oven over handskerummet.

Fremtidens infotainment præsenteres ved bagsædet. Passagererne kan se film i biografkvalitet takket være særlige video briller og digitale DVD filmafspillere.

Som på den oprindelige Signum findes ikke et traditionelt gearskifte og håndbremse på midterkonsollen mellem forsæderne. Ingeniørerne hos Opels International Development Center i Rüsselsheim har valgt at bruge en drejekontakt. Det afgiver plads til forskellige småtingsbokse mellem sæderne. Små kasser kan placeres, hvor man ønsker det - fra foran forsæderne til foran bagsæderne. Der kan man så opbevare legetøj, en køleboks med kopholdere, elementer til ens mobile kontor - eller måske en espresso maskine. Tingene kan tages ud og bruges, hvis man f.eks. er på skovtur.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.