• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
13. december 2000 - Opel

En kvinde i centrum

Susanne skabte indretningen af den ny Opel Corsa

Susanne Köpper og Corsas chefingeniør Ulrich Schmalohr diskuterer den indre indretning af den ny Opel Corsa.
3 Susanne Köpper og Corsas chefingeniør Ulrich Schmalohr diskuterer den indre indretning af den ny Opel Corsa. 3

Hos Opel har en kvinde sørget for, at det indre i den nye Opel Corsa er blevet, som det skulle være.

Som tandhjulene i et stort urværk skal hundredvis af teknikere og ingeniører samarbejde, når en ny bilmodel udvikles. Hos Opel er det en "Integration Manager", som sørger for, at urværket altid går præcist.

Han kontrollerer, at de utallige udviklingsarbejder går op i en højere enhed, som stemmer med den oprindelige målsætning.

Men det er ikke altid en han, der har det sidste ord. Det er for eksempel den 32-årige Susanne Köpper, der samler trådene fra de forskellige udviklingshold, som har arbejdet med interiøret i den tredje generation af Opel Corsa.

Disse hold mødtes regelmæssigt på hendes kontor, ofte også med folk fra det tekniske udviklingscenter med ansvar for komponenter som sæder, kontakter, klimaanlæg, elektronik og brandsikre stoffer. Desuden var der mange møder med ledende folk fra andre vigtige afdelinger som produktionsplanlægning, kvalitetskontrol, marketing og design.

Susanne Köpper blander sig ikke i alle disse dele af processen, men sørger for det nødvendige samarbejde og kontrollerer anvendeligheden af de forskellige løsninger.

En af hendes vigtigste resultater er, at det oprindelige mål bliver opfyldt. Det er vigtigt ikke at afvige for meget fra det samlede projekt - ved for eksempel at "snige" forskellige smarte detaljer ind.

"Designere tænker først og fremmest på udseende og funktion, finansfolkene ser i første række på omkostningerne og produktionsplanlæggerne lægger mest vægt på en effektiv proces i produktionen", siger Susanne Köpper. Oven i alt det konsulterer hun i dagligdagen ofte de andre "Integration Managers" for transmission, chassis og design. "For det ene griber ind i det andet".

Hun er ikke bundet til kontorstolen, da hendes nærværelse er påkrævet både ved pålidelighedsprøver i det sydlige Spanien og på Opels prøvebaner ved Dudenhofen i Tyskland, hvor også Corsas konkurrenter analyseres.

Man kan også træffe hende ved pilot-samlebåndet, hvor produktionen af den nye model trænes. En anden af hendes pligter er koordinationen mellem den spanske fabrik I Zaragoza og den tyske i Eisenach.

Takt og vilje til samarbejde nødvendig
Der var også før hende en kvinde i samme stilling, en tidligere kollega fra indkøbsafdelingen - og hun formidlede kontakten. For Susanne Köpper er stillingen tæt ved at være et ønskejob. Ellers ville hun have studeret økonomi.

Har hun så haft fordel af fabrikkens regler for ligestilling? Det bliver afvist af hendes nærmeste overordnede, chefingeniør Ulrich Schmalohr: "Det er ikke regler for ligestilling, der tæller her, men kvalifikationer. Hendes job kræver eftertænksomhed præget af diplomati og evnen til at finde det rette ordvalg. Kvinder udmærker sig ofte på disse punkter, fordi de både er taktfulde og bedre i stand til at opnå en aftale på grund af enighed."

Susanne Köpper siger det mere kortfattet: "Diskussionerne og arbejdsklimaet bliver helt enkelt mere harmonisk".

Det var ikke så hårdt for hende at træde ind i det mandsdominerede tekniske center, skønt der i begyndelsen unægteligt var nogen reservation her og der, men det forsvandt hurtigt. "Man må indrømme sine svagheder. Jeg kender trods alt ikke hver eneste del i en bil på samme måde, som udviklingsingeniørerne gør, så jeg skammer mig ikke over at spørge til tekniske detaljer mere end én gang, hvis det er nødvendigt". På den anden side skal man ikke overse effekten af en overraskelse: "Somme tider kan jeg konfrontere mændene med en teknisk kreativ idé". Ikke desto mindre er der ofte brug for det mere traditionsbundne rollemønster. Foruden de utallige tekniske emner er der ofte brug for hendes kvindelige intuition og gode smag, når der skal vælges farver og materialer til vurdering af designforslag.

Der er trods alt rent traditionel flest kvindelige købere til Corsa. Derfor viger hun heller ikke tilbage for at gøre en afgørelse til en "kvindesag". Da der skulle vælges mellem forskellige prototyper af den nye Corsa, mobiliserede hun alle de kvindelige kolleger, hun kunne få fat i, for at vælge den rigtige.

Det er ikke forbi hun viger tilbage for en diskussion med mandlige kolleger. Tingene kan ikke altid glide stille overalt, og i hendes job er det nødvendigt at kunne skære igennem. Når alt kommer til alt er hun den, der om nødvendigt må stoppe det hele og sammen med specialisterne udarbejde en alternativ strategi.

Selv om produktionen af den nye Opel Corsa nu kører for fuld kraft, er hendes job absolut ikke overstået. Det varer fra "vugge til grav" - for hun er ansvarlig for alle ændringer og nyheder frem til endnu en ny model.

Hun kørte før Astra - men fik en af de første Corsa, der kom fra samlebåndet. "Næsten som at få et adoptivbarn", siger hun.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.