• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. januar 2008 - DBI/Peugeot

Peugeot vandt for 8. gang

Peugeot er største nybilsmærke med markedsandel på 12,2 pct. Vi bringer Top 20

Peugeot er Danmarks største nybilsmærke, takket være biler som Peugeot 207. Peugeot er Danmarks største nybilsmærke, takket være biler som Peugeot 207.

DBI/Peugeot/Bilpriser.dk
2007 blev et sandt rekordår for Peugeot i Danmark, der manifesterede sin position som Danmarks mest solgte personbilsmærke med hele 19.498 solgte personbiler, hvilket giver et
forspring på knap 6000 biler ned til markedets nr. 2. Det er 8. år i træk, Peugeot vinder
titlen som Danmarks største nybilsmærke.

Peugeot har totalt set erobret en markedsandel på 12,2 pct. mod 11,7 pct. i 2006 og har markeret sig med en klar dominans i det efterspurgte B-segment, hvor mærket har en andel på 19 pct. En vigtig faktor har været Peugeots brede og miljøvenlige HDi diesel-motorprogram, der med sine effektive og brændstofbesparende motorer har appelleret til rigtig mange miljø- og pengebevidste kunder. Peugeots dieselsalg steg fra at udgøre 40 pct. i starten af året til at slutte på 68 pct. af mærkets samlede salg.

Det blev til 19.498 solgte personbiler plus 26 campere, hvilket placerer Peugeot øverst på skamlen.
”Vi er stolte og glade over det flotte resultat i 2007. At blive det bedst sælgende personbilsmærke for 8. gang er en ære og en blåstempling fra Peugeot-ejerne, som vi værdsætter utroligt højt”, udtaler PR- og informationschef Janne Bock.
”Men vi hviler ikke på laurbærrene – tværtimod vil vi arbejde hårdt for at leve op til vores
kunders tillid", tilføjer hun.
2007 har ikke kun budt på succes i Danmark. Peugeot har på verdensplan oplevet en stigning på 3,7 pct. i salget af personbiler og en stigning på hele 13,7 pct. i salget af varebiler, hvilket har resulteret i et samlet salg på 1.962.000 enheder. Peugeot 207 har markeret sig som mærkets absolut top-sællert på det danske marked, hvor den har holdt sig konstant i toppen som én af de mest solgte modeller. 5.070 solgte 207´ere taler for sig selv. 207 slutter som nr. 1 i sit segment, men slår man salgstallene for 207 og 206 sammen, skiller de sig ud fra alle konkurrenter som Danmarks mest solgte model på tværs af alle segmenter.

Mens Peugeot kan glæde sig over en salgsfremgang på otte pct. på personbilsmarkedet, er der andre, der haft endnu større fremgange. Kia er røget 39 pct. op, og er nu det 11. mest solgte mærke, Opel har - takket være den smarte Corsa - solgt 37 pct. flere biler, Mercedes-Benz er gået 34 pct. frem, efter alt at dømme på grund af øget privatleasing, mens Mitsubishi har øget salget med 34 pct. frem på grund af godt salg af Colt'en, der blev Årets Bil 2005.
Saab var også blandt de mærker, der gik kraftigt frem, nemlig med 28 pct. Her er det især 9.3'eren, der sælger godt. Volvo gik frem med 25 pct., nok uden tvivl på grund af den ny V70'er, Honda gik 23 pct. frem, Seat 19 pct., Citroën 18 og BMW 10 pct. Også her spiller øget privatleasing en rolle.

I den anden ende af skalaen har der været katastrofeår for Suzuki, hvis salg gik 30 pct. tilbage. Det skyldtes afgiftsomlægningerne, der fjernede tæppet under Grand Vitara. Renault sluttede med et minus i samme størrelse, mens Nissan heller ikke kan være glad for et minus på 21 pct. Hyundai lander på minus 14 pct. De øvrige mærker havde bevægelser på under plus-minus 10 pct. Mazda var tættest på status quo med 5.144 solgte biler, syv flere end i 2006.

Mærke Top 20 2007 (tallet i parantes er 2006-placeringen)

1. (1.) Peugeot, 12,23 pct.
2. (2.) VW, 8,56 pct.
3. (4.) Toyota, 8,41 pct.
4. (5.) Citroën, 8,29 pct
5. (6.) Ford, 7,41 pct.
6. (8.) Opel, 6,95 pct.
7. (3.) Suzuki, 6,27 pct.
8. (7.) Skoda, 5,84 pct.
9. (9.) Hyundai, 3,78 pct.
10. (10.) Fiat, 6,63 pct.
11. (14.) Kia, 3,39 pct
12. (11.) Mazda, 3,23 pct.
13. (13.) Audi, 3,04 pct.
14. (15.) Volvo, 2,97 pct.
15. (16.) BMW, 2,16 pct.
16. (12.) Renault, 2,13 pct.
17. (17.) Chevrolet 1,87 pct.
18. (19.) Mitsubishi 1,80 pct.
19. (21.) Mercedes-Benz, 1,66 pct.
20. (20.) Seat, 1,63 pct.

Nr. 18 i 2006, Nissan, er røget ud af listen, nr. 21 i 2006, Mercedes-Benz, er kommet ind på listen.

Tallene er uden campere.

Kilde: De Danske Bilimportører

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.