• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
30. maj 2008 - JP

Donkervoort D8 GT er klar

Sondergard overhales af roadster i præcis samme stil

Donkervoort D8 GT er produktionsklar Donkervoort D8 GT er produktionsklar

JP/Bilpriser.dk
Den hollandske sportsvogns-producent Donkervoort er ved at være klar med de første gademodeller af D8 GT-modellen, der første gang blev vist på biludstillingen i Geneve i 2007, skriver Jyllands-Postens forbrugernetredaktion på www.fpn.dk . Dermed overhales danske Sondergard af en roadster, der er i præcis samme stil.

Fabrikken i Lelystad i Holland er i gang med klargøringen af de første tre modeller, der efter planen overdrages til de nye ejere i august. Firmaet sigter mod at kunne bygge 50 biler af D8 GT-modellen om året. De skal koste 90.000 Euro.

Donkervoort-mærket så dagens lys for næsten 30 år siden, da Joop Donkervoort besluttede sig for, at han ville bygge sin egen sportsvogn derhjemme. Efter nogle år hjemme i garagen blev produktionen flyttet til større lokaler, og i 2000 flyttede firmaet ind i nye lokaler i Lelystad. Siden begyndelsen er der produceret omkring 1.000 biler, hvor der er blevet skelet kraftigt til Lotus-filosofien om åbne og lave biler med lav vægt.

Motorer fra Audi

Det sidste gælder også for Donkervoort D8 GT, der i gadeversionen skulle veje 650 kilo, selv om modellen har fået tag. Motorerne leveres af Audi, som Donkervoort begyndte at samarbejde med i 1996. Til D8 GT-modellen kan kunderne vælge mellem tre 1,8 liter motorer med 180, 210 og 270 hk. Accellerationen fra 0 til 100 km/t skulle være overstået på fire sekunder med den kraftigste motor.

Den lave vægt er opnået bl.a. ved at benytte kulfiber i opbygningen af karosseriet. Vinduerne er fremstillet i plasticmateriale i stedet for glas. For at kunne udnytte fartressourcerne er den lette bil gjort mere vindglat, og for at kunne opnå højere svinghastighed er bilen gjort meget stiv. Men af hensyn til sikkerheden er der stødpudezoner både for og bag.

Donkervoorts filosofi er , at der skal være en mening med hver eneste detalje. Bilens bredere næse skjuler såleder ekstra olie og vandkøler. Xenon-lygterne er indbygget i fronten for at forbedre aerodynamikken, og bagvingen skal være med til at presse bilen ned mod vejen - den såkaldte down force.

Den flyvende hollænder kommer til at koste fra 90.000 euro - 671.000 kr. Skal den også på danske plader, skal du lige lægge en bagatel af en registreringsafgift oveni.

Donkervoort har også bygget en racerversion af D8 GT. Med den deltager firmaet i den euorpæiske GT4 Light løbsserie, skriver JP.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.