• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
15. september 2008 - Volvo

Økonomiske Volvo'er

Volvo er med på superøkonomiske dieselmodeller

DRIVe-modellerne skal sælges over hele Europa DRIVe-modellerne skal sælges over hele Europa

Volvo
På biludstillingen i Paris i begyndelsen af oktober præsenterer Volvo Cars nye, økonomiske dieselvarianter af C30, S40 og V50.

Brændstofforbruget i de nye dieselvarianter til Volvo C30, S40 og V50 er reduceret, så C30 nu kører 22,7 km/l, mens S40 og V50 klarer 22,2 km på en liter diesel. De tilsvarende CO2-værdier er hhv. 115 og 118 g/km, hvilket er best-in-class i deres respektive segmenter.

Fælles for de tre modeller gælder, at de er udstyret med en række effektivitets-fremmende detaljer. Og at de markedsføres med et særligt DRIVe-emblem, der signalerer deres miljøvenlige kvaliteter.
DRIVe-modellerne tager udgangspunkt i den Volvo C30 Efficiency konceptbil, der blev vist på Frankfurt Motor Show i oktober 2007.
"Vi ønskede dengang at vise, at et lavt CO2-udslip ikke er forbeholdt små dieselbiler. Ved at
tilbyde Volvo V50 med emisionsværdier under 120 g/km giver vi også familier og andre kunder med pladsbehov muligheden for at foretage et mere miljøvenligt bilvalg," siger Volvo Cars' koncernchef Fredrik Arp.

Holistisk tilgang
Det lavere brændstofforbrug og det mindskede CO2-udslip er skabt med udgangspunkt i en grundig analyse af alle bilens detaljer, og alle store som små besparelser er taget med. Bilen er således forbedret inden for fire hovedområder:

Lavere luftmodstand
Undervognen er sænket med 10 mm, men med samme komfort som standardbilen.
På S40 bagspoiler som på T5-versionen
På C30 nyudviklet tagspoiler
'Lukket' kølergrill, idet man har placeret et vindbrydende panel bag grill'en.
Wind breaker foran forhjulene.
Særligt, aerodynamisk fælgdesign.
Undervogns-paneler, der giver bedre luftflow under bilen.
Ny bagkofanger (kun C30).
 

Lavere rullemodstand
Alle versioner er som standard udstyret med en ny generation Michelin dæk med lavere rullemodstand. Fås i 15 og 16 tommer.
 

Højere udveksling
Gearkassens udveksling er ændret i tredje, fjerde og femte gear.

Mere effektive motorer
Forbedringer, når det gælder køling af motoren, motorstyring og servostyring.
Gearkasseolie med lavere friktion.
Gearskifte-indikator i informations-display'et.

"Alene det at skifte gearkasseolien giver os et 0,75 procent lavere forbrug. Dækkene med lav rullemodstand giver yderligere en besparelse på to procent. Disse værdier kan naturligvis synes beskedne, og derfor er det vigtigt at se på det samlede billede. Tilsammen har alle disse små justeringer nemlig hjulpet os til at nå vores mål for de tre biler, nemlig et CO2-udslip under 120 g/km. Og det uden på nogen måde at gå på kompromis, når det gælder
køreegenskaber og komfort," siger Volvo's udviklingschef Magnus Jonsson.
Samtidig betyder disse bilers lave CO2-værdier en reduceret omkostning for køberne på de 13 europæiske markeder, der i dag har indført et CO2-baseret bilbeskatnings-system.

I hele Europa
"Vi har valgt at tilbyde de nye DRIVe-biler på alle de europæiske markeder - også i de lande, hvor der i dag ikke er nogen form for finansiel tilskyndelse. For vi ønsker, at alle skal have muligheden for at vælge et mere miljøvenligt alternativ fra Volvo," understreger Fredrik Arp. 

Volvo Cars forventer næste år at sælge mere end 20.000 1.6D DRIVe biler i Europa. De endelige priser er endnu ikke fastlagt. Men de er lidt dyrere end de almindelige modeller:
"Den lidt højere pris skal naturligvis ses i lyset af de miljømæssige tilskud og det reducerede brændstofforbrug – og set i det lys, finder jeg merprisen absolut beskeden," slutter Fredrik Arp, der i øvrigt snart overlader Volvo-hjørnekontoret til Stephen Odell.

 

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.