• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
15. september 2009 - Citroën

Revolte fra Citroën

Citroëns hemmelige nyhed er luksus-bybilen Revolte.

Citroën Revolte koncept - bybil med luksus og kun tre sæder. Citroën Revolte koncept - bybil med luksus og kun tre sæder.

Citroën
Bybil og sportsbil
Med sin nye konceptbil Revolte, der vises på IAA i Frankfurt, demonstrerer Citroën endnu en gang sin evne til at gå nye veje.
Revolte er et bud på en luksuriøs bybil, der er både smart og miljøvenlig, og som giver  betegnelsen ”bybil” en ny dimension. Konform, kedelig og farveløs indgår ikke i Revoltes univers, mener Citroën. Og man kunne fristes til at give den franske bilfabrik ret.

Kompakt, smart og luksuriøs - og med tre sæder!
Den er kompakt (3,68 meter lang, 1,73 meter bred og 1,35 meter høj). Den er smart og luksuriøs på sin egen uforskammede og charmerende måde med den særlige blanke lakering, der changerer i et væld af farver og valget af raffinerede og eksklusive materialer.
Kabinen med plads til tre personer er indrettet som en lounge, der er inspireret af møbeldesign, og hvor det er muligt at montere en barnestol.

Kaleche med solceller til komforudstyret

Konceptbilen rummer flere bud på ny smart teknologi med touch-screen i instrumentbordet, en særlig udformning af bagsædet, som udover sit spændende design også rummer batterier til konceptbilen, kaleche med solceller, som leverer strøm til komfortfunktionerne i bilen, samt udformningen af fronten på bilen med en baggrundsbelyst kuppel med Citroën-logoet.

Kan køre udelukkende på strøm
Revolte er udstyret med plug-in hybridteknologi, hvor en lille konventionel motor arbejder sammen med en elmotor.
Systemet giver mulighed for kørsel i ZEV-mode (Zero Emission Vehicle), dvs. udelukkende på eldrift og dermed uden udledning af CO2, samt genopladning af batterierne til elmotoren.
Specielt i ZEV-mode har den en støjfri fremfærd, men med god acceleration, som gør bilen særdeles velegnet til kørsel i byområde.

Moderne udgave af 2CV?
Revolte lever således helt op til sit navn ved at gøre oprør mod mange fordomme om små biler.
Dens formgivning er på mange måder inspireret af en af dens berømt forfædre, nemlig 2CV, som for mange blev selve indbegrebet af en lille bil. Men hvor 2CV var meget basal, er Revolte luksuriøs. Hvor 2CV var enkel i sin tekniske opbygning, er Revolte højteknologisk Hvor 2CV var langsom, er Revolte hurtig og dynamisk.

90 års fødselsdag fejres med mange nyheder
I forbindelse med Frankfurt-messen kommer Citroën også med andre nyheder.
I år markerer Citroën sin 90 år som bilproducent. 90 år med innovative biler, der har bidraget til at bygge mærkets image op, som for eksempel Traction Avant, der blev præsenteret i 1934 og den revolutionerende DS i 1955.
I dag lever Citroën helt op til sit nye slogan Créative Technologie ved at præsentere det bredeste modelprogram i hele sin historie. Et modelprogram, der omhyggeligt er tilpasset kundernes behov, g som er i stadig udvikling. I Frankfurt har Citroën således verdenspremiere på den nye C3 og DS3, der den første model i DS-produktlinjen.

Elekstrisk Berlingo

Endvidere udstilles Berlingo First Electrique, som henvender sig specielt til virksomheder med en større flåde af biler. Bilen er en 100 % elbil og egner sig især til transport i byområde. Den forventes klar i begyndelsen af 2010 og indgår i et udbud fra det franske postvæsen om produktion af 500 eksemplarer.
Udvikling af biler med begrænset udledning af CO2 er en del af Citroëns strategi, som bl.a. udmønter sig i lanceringen af en ”Full Hybrid” bil med dieselteknologi i DS5 i 2011 og en stor udbredelse af anden generation af Stop & Start system, såvel i benzin- som i dieselbiler.
 
Bedre HDI-motorer
Desuden præsenteres en ny generation af de to HDi-motorer 2 liter og V6 3-liter. Det er højtydende, men økonomiske og miljøvenlige motorer med forbedring af præstationerne og samtidig med en reduktion af forbrug og dermed CO2 udledning i størrelsesordenen fra 4 til 15 % afhængig af model.

Citroën er blandt de førende med hensyn til salg af biler med lav CO2
udledning:

  * 25 % af de biler, der sælges i Europa og som udleder under 110 g CO2 pr.
      km, er Citroën biler

  * 30 % af de modeller, Citroën markedsfører, udleder under 120 g CO2 pr.
      km.


Citroën DS3 kommer til Danmark i december
DS3 er den første model i den nye DS-produktlinje, og for de store markeder vil de første kunder kunne bestille bilen samtidig med udstillingen. De danske kunder vil kunne bestille den i december.
DS-produktlinjen  skal være et supplement til det eksisterende modelprogram og  kommer  til  at  bestå af 3 nye meget distinkte modeller, som vil blive introduceret fra 2010 og frem i klassen for de kompakte biler, mellemklasse
1 og mellemklasse 2, under navnene DS3, DS4 og DS5.

Bil med personligt udseende

DS3 markerer sig med et raffineret design og byder på en lang række muligheder for at personliggøre bilens udseende, både ude og inde. Hertil kommer dynamiske køreegenskaber, som giver nye køreoplevelser og kombinerer køreglæde, effektiv kørsel og formgivning på en ny måde, der gør bilen anvendelig og komfortabel i mange situationer.
Bilens design tiltrækker opmærksomheden fra første blik. Taget ser ud som om det svæver, midterstolpen er udformet som en hajfinne, og i forkofangeren er der placeret lysdioder i to lodrette rækker, som gør bilen genkendelig også om natten.
Formgivningen og materialevalget gør kabinen raffineret, og instrumenteringen leder tankerne hen på cockpittet i et fly. Kørestillingen er lav, og sæderne slutter tæt om kroppen.
Hertil kommer, at kunden kan gøre sin DS3 personlig takket være en lang række valgmuligheder angående farve på tag, karrosseri, spejlhuse og fælge.

Kvik, energisk og svingglad
Under kørslen udmærker DS3 sig ved at kombinere køreglæde med komfort på en ny måde. Den er kvik, energisk og svingglad. Den aktive sikkerhed er høj og komforten ligeså, ja faktisk usædvanlig høj for denne type bil.

DS3 vil blive markedsført med et program af både effektive og økonomiske motorer, der alle lever op til Euro V normen. Udledningen af CO2 starter ved 99 g/km.

For at udnytte bilens mål optimalt (3,95 meter lang, 1,71 bred og 1,46 meter høj) er den opbygget på en meget gennemtænkt måde: for at give maksimal plads til benene er instrumentbordet hævet, og sæderne er slanke.
Bagenden er næsten formet som en stationcar til gavn for pladsen bag.
Løsninger som er valgt for at give god plads til 5 personer. Hertil kommer et bagagerum med et volumen på 285 liter VDA, som kan udvides i kraft af splitbagsædet 2/3-1/3.

Konceptbilen GTbyCITROËN
GTbyCITROËN er en fuldskala model af en virtuel bil, som oprindelig blev udviklet til Playstation i et tæt samarbejde mellem firmaet Polyphony, der står bag spillet, og Citroëns designafdeling. Den overskrider hermed grænsen mellem den virtuelle og den virkelige verden.
Interessen for konceptbilen har været så stor, at Citroën overvejer, om man skal fremstille et par enkelte eksemplarer til særligt interesserede kunder. Mulighederne for at producere og sælge de ganske få styk, der kan blive tale om, er ved at blive analyseret, og Citroën forventer at tage den endelige beslutning om nogle måneder.

Konceptbilen C4 WRC HYbrid4
På standen i Frankfurt viser Citroën også den særlige konceptbil C4 WRC HYbrid4, hvor hybrid-teknologi gør det muligt at genindvinde energi og dermed øge præstationerne og reducere brændstofforbruget.
HYbrid4 systemet gør det muligt at genindvinde og lagre energien fra nedbremsning af bilen, og energien lagres i de batterier, som er placeret på bagakslen. Energien kan derefter anvendes til at forbedre bilens acceleration eller til ren eldrift uden motorstøj og uden udledning af CO2.
I hybrid-mode er rækkevidden øget med 40 km og brændstofforbruget reduceret med 30 %.
Optimeret styring af bilens energiforbrug bliver hermed en ny dimension i at være rallykører.

Nye 2-liters HDI-motorer med op til 163 hk
På standen præsenteres en ny generation af 2-liter HDi motoren til C5, C4 Picasso og Grand C4 Picasso. Præstationer, komfort og støjdæmpning er forbedret, samtidig med at brændstofforbruget er forbedret.
I C5 har den nye generation en effekt på 120 kW (163 hk CEE), hvilket svarer til en forbedring på 16 %. EU-mix er 5,6 liter pr. 100 km og udledningen af CO2 er 147 g pr. km, hvilket er en forbedring på 4 %.
I C4 Picasso og Grand C4 Picasso har den nye generation 2-liter motor en effekt på 110 kW (eller 150 hk CEE), det vil sige en forbedring på 10 %.  EU-mix er 5,8 liter pr. 100 km og udledningen af  CO2 er 152 g pr. km, hvilket er en forbedring på 5 %.

Elbil til det franske postvæsen
Berlingo First Electrique er en 100 % elbil, der indgår i et udbud fra det franske postvæsen. Udbudet vedrører produktion af 500 styk af modellen, og resultatet af udbudet kendes først sidst på året.
Elmotoren er placeret i motorrummet på samme sted som den sædvanlige motor, så varerummet forbliver uændret.
Berlingo First Electrique er udstyret med en trefaset asynkron motor med en max. effekt på 53 kW og max. moment på 180 Nm. Rækkevidden på en opladning er 100 km og topfarten 100 km/t. En fuld genopladning tager 8 timer, og en opladning til 80 % 5 timer. Bilen henvender sig til kunder med en stor flåde af biler.

Intelligent Traction Control
Intelligent Traction Control er en videreudvikling af antispinsystemet og blev i første omgang præsenteret på C5, men leveres nu også til C4 Picasso og Grand C4 Picasso med manuel og E6G gearkasse.

Grip control

Til Berlingo kan nu leveres en anden form for videreudvikling af antispinsystemet under navnet Grip Control, som forbedrer bilens vejgreb og kraftoverførsel på dårlig vej. Via en drejekontakt kan føreren vælge mellem fem indstillinger: Standard, ESP, Sne, Off-road, Sand samt ESP off.


BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.