• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
15. april 2002 - Volkswagen

VW slog 100 km/l

Ny prototype fra VW kørte 230 kilometer på 2,1 liter diesel

Med en økonomi på 0,89 liter per 100 kilometer, bliver det spændende, hvad de danske myndigheder mener, at sådan en bør koste i grønne afgifter. Det bliver dog ikke relevant lige med det første. Med en økonomi på 0,89 liter per 100 kilometer, bliver det spændende, hvad de danske myndigheder mener, at sådan en bør koste i grønne afgifter. Det bliver dog ikke relevant lige med det første.

Af Jeppe Lykke Hansen
Verdens hidtil mest brændstoføkonomiske dieselbil blev præsenteret for presse og aktionærer ved Volkswagens 42. årsmøde i Hamburg.

Den ulakerede topersoners prototype havde da tilbagelagt afstanden på 230 kilometer fra Wolfsburg til Hamburg på bare 2,1 liter diesel.

Den første 1L
Prototypen blev dermed verdens første en-liters bil. Og det godt og vel endda. Gennemsnitsforbruget på turen lå på 112 kilometer literen, hvormed den lægger sig en del foran dens firepersoners storebror Lupo 3L's 33 kilometer literen.

Fælles for de to biler er dog, at der ikke er plads til meget mere bagage end en toilettaske. Bagagerummet, for sådan et er der dog blevet plads til, rummer 80 liter.

120 i timen
VW 1L'eren har en tophastighed på 120 kilometer i timen, hvilket for alvor distancerer den fra den ellert, som den ellers mest af alt minder om.

Under demonstrationsturen lå gennemsnitsfarten på 83 kilometer timen, og turen tog omkring tre timer.

0,3 liters 1L
Motoren er en 1-cylindret dieselmotor med en slagvolumen på kun 0,3 liter, der yder 8,5 hestekræfter.

Brændstoftanken rummer ikke mere end 6,5 liter dieselolie, men det giver alligevel bilen en rækkevidde på over 650 kilometer.

Sportslook
Den nye økonomibil ligner mest af alt en sportsvogn med en usædvanligt smal og meget lav karrosseriform, der skal sikre den lavest mulige vindmodstand. Kabinen er sportslig og meget kompakt og adgangen finder sted gennem taget, der er hængslet i højre side.

Bilen er 3,65 meter lang, 1,25 meter bred og lidt over en meter høj. For at holde bilens vægt nede på 290 kilo, har Volkswagens ingeniører valgt ikke at lakere den.

Sikker demo
VW har dog valgt ikke at skære i sikkerhedsudstyret for at opnå endnu mere ekstreme resultater, hvilket vil sige, at der er ABS-bremser, elektronisk stabilitetsprogram, ESP, deformationselementer og fører-airbag.

Men nu var det selvfølgeligt også Volkswagens afgående bestyrelsesformand, Dr. Ferdinand Piëch, selv, der demonstrerede vognen.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.