• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
4. oktober 2012 - Motor-magasinet

437.500 biler på slidte dæk

Se rapporten over september måneds dækrazzia her.

Den komplette rapport kan downloades på www.daekrazzia.dk/result.html (Foto: Michael Eisenberg, Intercom) Den komplette rapport kan downloades på www.daekrazzia.dk/result.html (Foto: Michael Eisenberg, Intercom)

Motor-magasinet

Landsdækkende dækrazzia
Rådet for Større Dæksikkerhed afviklede i september måned dækrazzia i samarbejde med fem politikredse - nu er rapporten klar. Som afslutning på dækrazzia-aktionerne, udført i samarbejde med Fyns, Syd- og Sønderjyllands, Østjyllands, Nordsjællands og Københavns Vestegns Politi, er der nu udfærdiget en komplet rapport over iagttagelserne. I alt blev 1613 biler kontrolleret og bilisterne spurgt om deres eget kendskab til bilens dæk og lufttryk.

19 procent af de undersøgte biler havde mindst ét dæk med 3 mm eller mindre mønsterdybde, hvilket på denne tid af året med våde veje kan få yderst uheldige konsekvenser. Med 3 mm vand på kørebanen og med en hastighed på 75 km/t, vil vejkontakten være omkring 40 til 50 procent, hvilket mange ikke tager med i beregningen, når der skal manøvreres eller bremses, påpeger rådet.
Når rapporten samtidig afslører, at 86 procent af de adspurgte bilister ikke var klar over, at de kørte på slidte dæk, så er risikoen for uheld endnu større.

Farligt lavt dæktryk øger risiko
På hver syvende bil kunne der konstateres et dæktryk på 1,6 bar og derunder, hvilket kan sammenlignes med et dæk i punkteret tilstand. Det bevirker, at køretøjet vil være svært at håndtere i en kritisk situation, dækkene slides hurtigere og øget varmeudvikling kan medvirke til at et dæk sprænges. Udover de sikkerhedsmæssige risici forøges brændstofforbruget betragteligt, hvorimod der med konstant korrekt lufttryk i bilens dæk, kan spares op til 50 liter brændstof årligt.

Besøg forsikringsoversigten på Bilpriser.dk

Kvinder stoler fejlagtigt på mænd
76 procent af de adspurgte kvinder havde ikke kontrolleret lufttryk i dækkene inden for den seneste måned, eller vidste ikke hvornår det sidst var gjort og størsteparten svarede, at deres mand sørger for den slags. Kontrollerne af kvindernes biler viste dog i langt de fleste tilfælde, at mændene ikke sørger for det. 56 procent af mændene måtte da også tilslutte sig kvinderne i svaret på seneste dæktrykkontrol.
"Det er slut med aktioner for i år, men vi har planer om, at Dækrazzia bliver en årlig tilbagevendende indsats", siger direktør Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

Vicepolitiinspektør Erik Radmer Jensen, Københavns Vestegns Politi er enig:
"Branchen og Rådet for Større Dæksikkerhed udviser med deres initiativ et socialt ansvar, som vi finder fornuftigt at støtte. Hver ulykke er én for meget, og med forøgelse af kontrolniveauet, hvor vi også ønsker at påvirke bilisterne til adfærdsændringer i trafikken, er samarbejdet med Rådet for Større Dæksikkerhed en del af helhedsløsningen. Budskabet om betydningen af dæksikkerhed kan fint kombineres og formidles sammen med politiets vejkants- og politikontrol".

Vurdér gratis din bil på Bilpriser.dk

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.