• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
15. maj 2009 - Semler Danmark

SEAT Ibiza 25 år

Ibiza har med årene ændret sig markant i design

Fjerde generation af SEAT Ibiza bliver stadig udviklet Fjerde generation af SEAT Ibiza bliver stadig udviklet

SEAT
SEAT Ibiza kan i disse dage fejre 25-års fødselsdag. Det er en 25-årig, der med årene har vokset sig kønnere og kønnere og samtidig er det fortællingen om den lille hidsige, der er blevet til en moden og ansvarsbevidst bil for voksne.
Det var på biludstillingen i Paris i 1984, at verden for første gang fik kendskab til Ibiza, siden da er SEAT Ibiza blevet den mest populære bil fra det spanske mærke. I efteråret kunne SEAT præsentere den fjerde generation af deres guldæg for den danske befolkning.

Årsagerne til, at der er blevet og til stadighed bliver, taget vel imod Ibiza er mange, men ikke mindst bilens sportslige attitude og den fine balance mellem pris og kvalitet, har gennem 25 år været drivkræfter for Ibizas popularitet.

Første generation:
Da første generation kom på gaden i 1984, fremviste Ibiza en interiørkvalitet og rummelighed, der på dette tidspunkt var kendetegnende for biler tilhørende højere segmenter. Ved udviklingen af den første Ibiza, havde SEAT samarbejdet med anerkendte firmaer som Italdesign, Karmann og Porche (hvorfor der på topstykket stod "System Porche").

Med introduktionen af Ibiza steg SEATs produktionstal til hele 1.281.388 producerede biler. Motorvarianterne ved den første generation gik da også fra beskedne 44 hk til brølende 100 hk v. benzinmotorerne, suppleret af en dieselvariant med 55 hk. Det var ikke kun på det hjemlige spanske marked, man hurtigt tog Ibiza til hjertet. I 1990 blev der eksporteret 119.000 SEAT Ibiza til udlandet.

Efter syv gode år lavede man i 1991 et større facelift på Ibiza: Under mottoet "New Style", lancerede SEAT Ibiza med nyt frontparti og højnet kvalitetsniveau i kabinen. Ved dette facelift indførte man også Sport-line-versionen af Ibiza, med den nyeste motor fra System Porche under hjelmen: 1.700 cm3 og 110 hk. Året efter optrådte SEAT Ibiza, som officiel bil ved De Olympiske Lege i Barcelona.

Af første generation blev der i årene 1984 -1993 i alt solgt 1.342.001 SEAT Ibiza.

Anden generation:
1993 var SEAT klar med næste generation af Ibiza. For SEAT har netop denne bil en særlig plads i historien: det er den første bil, der blev produceret på SEATs egen fabrik ved Barcelona.

Denne Ibiza blev tilbudt med hele seks motorvarianter (benzin, diesel, turbodiesel) og kunne fås både som 3-dørs og 5-dørs model. Udviklingen af anden generation fandt sted indenfor Volkswagen Gruppen. Som den første i sit segment, kunne SEAT Ibiza fås med en 90 hestes TDI-motor og allerede tre år senere kom den stærkeste dieselmotor i segmentet: 110 hk.

Samme år præsenterede SEAT den første Ibiza CUPRA, der var den sportsligste Ibiza til dato: 2,0 liters motor og imponerende 150 hk, gav Ibiza et helt nyt sportsligt image. Anden generation blev faceliftet i 1999 og her fik Ibiza den karakteristiske SEAT-kølergrill.  Allerede året efter lancerede SEAT, Ibiza CUPRA med 1,8 tubomotor og 156 hk, det var samtidig den første bil i segmentet der var udstyret med ESP. I 2000 viste SEAT verden deres Ibiza CUPRA R-model: den første serieproducerede bil, udviklet af SEATs motorsport-afdeling og udstyret med en 1,8 20V Tubo-motor med 180 hk.

SEAT Ibiza 2.0 slog salgstallene fra første generation: i alt blev der købt 1.522.607 Ibiza fra denne årgang.

Tredje generation:
Tredje generation af SEAT Ibiza havde verdenspremiere i 2001. Køredynamikken og ikke mindst designet var optimeret væsentligt: den førende pen var mesteren selv - Walter da Silva. Hermed blev Ibizas design skarpere og det æstetiske udtryk mere agilt. Tredje generation blev også tilføjet dieselmotoren med 130 hk.

I 2004 rundede Ibiza de 20 år og kunne notere sig et salgstal på 3,3 millioner. SEAT fejrede det runde tal med at indføre to nye sportesversioner, der hurtigt skulle blive til flagskibe for det spanske mærke: Ibiza FR med motorvarianterne 1,9 TDI  (130 hk) og 1,8 turbo (150 hk) og Ibiza CUPRA, der med sin 1,9 TDI (160 hk) var segmentets stærkeste diesel, benzin-versionen var en 1,8 20 V med 180 hk.

Af tredje generation, er der til dags dato solgt 1.084.989 Ibiza.

Fjerde generation: Skønhed, teknologi og ansvarlighed:
Siden premieren i 1984 er Ibiza blevet et ikon for SEAT, det er bilen, der har gjort mærket SEAT genkendeligt i hele verden. Da man sidste år introducerede den fjerde generation af Ibiza, var det en fin balance mellem selvsikkert design, teknologi på højeste niveau og ansvarlighed i kraft af miljøskånende motorer, der med den nye SEAT Ibiza gik op i en højere enhed.

SEAT Ibiza byder på høj kvalitet, nyt dynamisk design og sportslig udstråling og har naturligvis høstet 5 Euro NCAP stjerner.

Sportslighed og et nyt dynamisk design, det såkaldte "Arrow-design" samt SEATs vanlige præcision er de væsentligste karakteristika ved det nye medlem af SEAT familien. Den nydesignede front og de markante linjer understreger Ibizas dynamiske, moderne udtryk, mens SEATs chefdesigner Luc Donckerwolkes (tidligere Lamborghini) eminente blik for detaljen, har tilføjet den sportslige model et emotionelt niveau.

Den nye Ibiza er bygget på Volkswagen-koncernens helt nye platform, der giver forbedrede dynamiske kvaliteter.

Fjerde generation fås med fuldt motorprogram, hvilket omfatter tre diesel- og tre benzinmotorer. Benzinmotorerne er hhv. en 1,2   70 hk,  1,4  85 hk og 1,6 105 hk. Dieselmotorerne udgøres af en 1,4 80 hk og to 1,9 TDI m. hhv. 90 og 105 hk.

Hele motorprogrammet udmærker sig ved det lave CO2-udslip og særligt den helt nye Ibiza Ecomotive, spiller en central rolle, når talen falder på biler og miljø: Med et CO2-udslip på blot 98 g/km kombineret med, at Ibiza Ecomotive præsterer at køre gennemsnitligt 27 km. pr. liter brændstof, har SEAT skabt en bil, der ikke blot er velkørende og smuk men også ansvarsbevidst.

Lige nu bliver seneste Ibiza-model videreudviklet. Og snart vil vi få de nye Ibiza CUPRA og Ibiza FR-versioner at se.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.