• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
27. december 2009 - Toyota

Lexus på el i byen

Med en Lexus med 4x4 kan man skåne luften i byen ved at køre på el.

En Lexus GH450 har V6-motor med 249 hk, men klarer alligevel 15,9 km/l. En Lexus GH450 har V6-motor med 249 hk, men klarer alligevel 15,9 km/l.

Lexus
Grøn luksusbil
Nu er omsorg for miljøet ikke længer uforenelig med fordelene ved en firehjulstrukket bil. Lexus introducerer nu en ny model i RX-serien, som både tilbyder masser af motorkraft og evnen til at overføre den til vejen - helt uden de ulemper af miljømæssig karakter, som ofte følger med denne biltype.

Varme fra udstødningen bruges til opvarmning af kabinen
Den nye RX 450h er samtidig et lysende eksempel på Lexus´ utrættelige stræben efter perfektion og optimering af detaljer. Det overordentligt lave benzinforbrug skyldes for en stor del en lang række forbedringer og tilføjelser, som i flere tilfælde også forbedrer funktion og komfort.  F.eks. genbruges varmen fra udstødningen til hurtigere opvarmning af motoren. Det sparer optil 30 procent benzin i koldt vejr og bringer hurtigt varme i kabinen.

15,9 km/l - på niveau med en almindelig familiebil

Ligesom sin forgænger er RX 450h en hybrid, der har både benzin- og elmotor. Men hybridteknikken er udbygget med en ekstra elmotor ved baghjulene, som udelukkende drives med strøm fra batterierne. Baghjulstrækket er kun i funktion, når der er brug for det. I den mellemliggende tid bruger det ikke energi, og da der ikke er nogen mekanisk forbindelse til baghjulene, er lydniveauet under alle kørselsforhold exceptionelt lavt.

God økonomi trods V6-motor med 249 hk
Benzinmotoren er en V6´er på 3,5 liter med 249 hk. Elmotorerne bringer den samlede effekt for bilen op på 299 hk. På trods af de mange kræfter kører bilen 15,9 km/l ved gennemsnitlig kørsel, hvilket er imponerende for denne biltype. CO2-udledningen er så lav som 148 gram pr. kilometer svarende til udledningen fra en almindelig traditionel familiebil. Tophastigheden er 200 km/t, og accelerationen til 100 km/t klares på 7,8 sekunder.

I byen køres der på el ved lave hastigheder
Ved start og kørsel med lav hastighed anvendes alene bilens forureningsfrie elmotor. Når hastigheden passerer ca. 40 km/t starter benzinmotoren og overtager arbejdet asisteret af elmotoren. Når bilen motorbremser eller bremser opsamles overskyden energi i bilens batterier og motoren er slukket. Ved kraftig acceleration driver både benzinmotoren og elmotoren i fællesskab bilen. Når bilen holder stille ved lyskryds eller i kø slukker bilens motor automatisk og bilen udleder ingen skadelige stoffer. 

Markant forbedrede køreegenskaber
De dynamiske egenskaber er forfinet ved hjælp af bl.a. en nykonstrueret bagaksel med dobbelt wishbone-ophæng. Køreegenskaberne er også positivt påvirket af en øget sporvidde og akselafstand, som har givet en større trædeflade uden, at det i væsentlig grad har påvirket de kompakte ydre mål. Det elektriske firehjulstræk er integreret i Lexus´ unikke stabilitetskontrolsystem VDIM, så firehjulstrækket f.eks. kan kobles ind for at forbedre bilens stabilitet i kurver.
Føreren har mulighed for at vælge tre ekstra køreprogrammer: ECO, EV og SNOW. Det første sikrer særlig økonomisk kørsel ved f.eks. at afbøde virkningen af, at der trædes unødigt hårdt på speederen. EV låser systemet i ren eldrift indtil de ca. 40 km/t , og SNOW afpasser bl.a. motorkraften, så hjulene ikke mister vejgrebet.

Mus i midterkonsollen

Cockpittet i RX 450h har forbavsende få knapper og kontakter i betragtning af det avancerede udstyr og de mange muligheder for individuel tilpasning. Årsagen er et nyudviklet betjeningssystem kaldet Remote Touch. Klimaanlæg, navigationssystem og audioanlæg styres sammen med en række af bilens andre funktioner ved hjælp af en enhed indbygget i midterkonsollen. Den fungerer som en computer-mus ved at man peger og klikker på ikoner på bilens store 8-tommer informations-skærm.
Det er enkelt og intuitivt for enhver, der har siddet ved en computer. Musen kan også benyttes af forsædepassageren, mens føreren yderligere kan styre en række funktioner som f.eks. valg af køreprogram med en vippekontakt på rattet uden derved at tage hænderne fra rattet.

Kvalitet ned i mindste detalje

Lexus RX 450h er i mindste detalje præget af den høje standard, som har sikret mærkets legendariske topplaceringer i J.D. Powers anerkendte undersøgelser af såvel kvalitet som kundetilfredshed. På fabrikken i Japan er den mest avancerede produktionsteknologi kombineret med den højeste håndværksmæssige kunnen. Produktionen foregår under laboratorielignende forhold i lokaler med overtryk for at forhindre støv i at komme ind. Karosseripladerne presses endog bag et kunstigt vandfald eller vandtæppe, som fjerner 90 procent af alle luftbårne partikler. Selv støvkorn på størrelse med pollen fra et fyrretræ kan forårsage skade på en karrosseridel, så den ikke lever op til Lexus´ kvalitetskrav. Alt i produktionen foregår samtidig under størst muligt hensyn til miljøet.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.