• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. februar 2004 - Autocom.dk

Dansk succes i Tyskland

Autocom.dk populær syd for grænsen

Direktør Peter Grøftehauge fra Autocom.dk glæder sig over succesen blandt de tyske forbrugere. Direktør Peter Grøftehauge fra Autocom.dk glæder sig over succesen blandt de tyske forbrugere.

Af Jeppe Lykke Hansen
Hemmeligheden bag et godt bilsalg er at sætte den rigtige køber sammen med den rigtige sælger til gavn for begge parter. Det budskab har bilauktionen Autocom.dk med stor succes viderebragt til de danske forbrugere, men nu er det også lykkedes at få de tyske forbrugere med på auktionsbølgen. Autocom.dk's tyske søstersite Autorola.de startede året med en stor salgsrekord, og kurverne peger fortsat i opadgående retning.

"Nu har tyskerne også fået muligheden for at udbyde deres bil på auktion overfor alle landets forhandlere i stedet for selv at skulle køre rundt og falbyde bilen," fortæller direktør Peter Grøftehauge fra Autocom.dk.

Hollandsk auktion
Salget på den tyske auktion er endnu ikke nået op på det danske niveau, men inden for en overskuelig fremtid forventer direktøren, at den tyske auktion kan blive lokomotiv for firmaets videre ekspansion i Europa, hvor blandt andet en hollandsk udgave af systemet står foran en lancering.

"Vi er stadig i en opstartsfase i Tyskland, hvor vi i Danmark efterhånden må siges at være godt konsoliderede i markedet," siger Peter Grøftehauge.

Tyskland er hovedmarkedet for biler i Europa. Derfor, mener direktøren, at det er oplagt at opbygge et tysk fundament for den videre europæiske ekspansion.

"Tyskland er et drømmemarked. Der er 16 gange så mange forbrugere som i Danmark, og de har oven i købet endnu flere biler per indbygger," udtaler Peter Grøftehauge.

Unikt koncept
Ifølge Peter Grøftehauge kræver det et unikt koncept med en god indtjening, før man som dansk Internet-virksomhed skal forsøge sig på det internationale marked.

"Jeg hopper ikke med på det danske mindreværdskompleks. IT-mæssigt er vi på et meget højt niveau, og vi kan sagtens spille med i udlandet," siger han.

"Hvorfor nøjes med at afsætte til fem millioner mennesker, hvis du kan sælge til 20 gange så mange eller måske endnu flere endnu," spørger han retorisk.

Dansk system
Auktionssystemet i Tyskland er opbygget som i Danmark med enkelte nationale tilpasninger. Bilerne beskrives ved, at bilejeren klikker sig igennem en række sider, der udfyldes undervejs. Når siderne er udfyldt, får bilejeren en vurdering af den realistiske auktionspris. Herefter skal mindsteprisen sættes, og bilen tilmeldes. Hvis en bil ikke opnår sin mindstepris, har det ingenting kostet, og det står bilejeren frit for at gentilmelde bilen. Går sælgeren i stå undervejs, har Autorola.de et tysktalende kundecenter klar til at afhjælpe problemet; nøjagtigt som Autocom.dk har et dansk.

Det er købers ansvar at hente bilen for egen regning efter auktionen. Sælger har ingen garantiforpligtigelse, når køberen først har undersøgt og godkendt, at bilen lever op til beskrivelsen og har afleveret betalingen.

Der afholdes en dansk auktion alle ugens hverdage, hvilket betyder, at bilen kan sælges på under et døgn. I Tyskland afholdes der foreløbigt tre auktioner om ugen.

Se mere på:
Autocom.dk
Autorola.de



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.