• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. november 2004 - Pressemeddelelse - Semler Gruppen

Årets julegave

Femte generation Golf GTI kommer snart til Danmark

Den nye Golf GTI, femte GTI-generation, kommer til Danmark midt i december. Den nye Golf GTI, femte GTI-generation, kommer til Danmark midt i december.

Pressemeddelelse, Semler Gruppen
Med den nye Golf GTI har Volkswagen skabt en bil med samme sportslige egenskaber, som Golf GTI-mærkevaren og -myten opstod af, da den første GTI-model blev kom frem i 1976.

Motoren er forsat en indsprøjtningsmotor (deraf I'et), men det, der oprindeligt var et mekanisk indsprøjtningssystem, er i femte generation blevet til det effektive, elektroniske FSI-system, der i forening med turbo og intercooler giver den 2,0 liter store motor 200 hk og et drejningsmoment på 280 Nm allerede fra 1.800 omdrejninger pr. minut.

Tung, men ingen fedebasse
Selvom den nye Golf GTI har taget væsentlig på i vægt i forhold til den første model, giver denne motor bilen direkte sportslige egenskaber.

Med sekstrins manuel gearkasse er det muligt at accelerere fra 0-100 km/t på 7,2 sekunder, og tophastigheden nås først ved 235 km/t. Med den avancerede sekstrins dobbeltkobling-gearkasse, DSG, overstås 0-100 km/t-disciplinen på blot 6,9 sekunder.

Udstyret er komplet, både hvad angår sikkerhed og komfort samt det, der signalerer, at den nye Golf GTI fortsat er en Golf GTI.

Udvendige kendetegn
Allerede ved første blik på bilens front bemærkes den røde liste omkring kølergrillen. De små navnetræk, GTI-mærker foran og bagpå, er andre sikre kendetegn. Dem er der flere af, men der er også nye GTI-kendetegn, bl.a. hjulene. Her er der tale om sportslige 7½J x 17 letmetalfælge med 225/45 R 17 lavprofildæk.

Bag fælgene er de synlige bremsesadler lakeret røde. Det bemærkes også, at bilen står 15 mm lavere end normalt. Men at undervognen ikke kun er sænket, men specielt GTI-afstemt bemærkes først, når bilen kører.

Indvendige kendetegn
Indvendigt er det ægte GTI-indtræk "Interlagos" og den sorte loftsbeklædning sikre GTI-signaler. Det treegede, firevejs justerbare læderrat er i femte generation gjort fladt på undersiden og har fået perforeret læderbetræk på siderne, hvor det er naturlig at holde på det under kørslen.

Pedalernes trædeflader er af aluminium. Det giver sikkert fodfæste, og sammen med de nye multijusterbare topsport-forsæder er ergonomien optimal.

Sikkerhed og funktion
Nyeste generation Golf GTI har også seneste generation af aktivt sikkerhedsudstyr: ABS-bremser, ASR-antispinsystem, ESP-stabiliseringsprogram med bremseassistent, EDS-differentialespærring og dæktryksmåler. Men også det passive sikkerhedsudstyr er med airbags foran, i siderne og loftet komplet.

Det semiautomatiske klimaanlæg Climatic er standard. Det samme er fartpilot og kørecomputer, og med stereoanlæg RCD 300 Plus og ti indbyggede højttalere er også komforten i Golf GTI sikret - også over de lange, hurtige etaper, der er den ægte GTI's foretrukne univers.

Priser
Prisen for Golf GTI er for tredørs-versionen med sekstrins manuel gearkasse 411.000 kroner. Merpris for bagdøre er 10.000 kroner, og ønskes DSG-system er merprisen for denne avancerede gearkasse 25.300 kroner.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.