Hurtigst voksende mærke
Kia har taget et ægte asiatisk tigerspring
Kia
Siden årtusindeskiftet er det gået eksplosivt frem for KIA. På det europæiske marked har KIA i tre år i træk (2003 til 2005) været det hurtigst voksende bilmærke - og de samme tendenser har man kunnet spore i Danmark, hvor mærket er gået fra at sælge under 1000 biler i 2001 til et salg sidste år i underkanten af 8000 enheder.
Faktisk resulterede salgstallet i 2005 i, at KIA blev det 10. bedst sælgende bilmærke herhjemme, foran etablerede fabrikater som Fiat, Mitsubishi, Mazda og Renault.
Mere end hver tredje af disse solgte KIA-biler var Picanto, og der er ingen tvivl om, at den bilmodel - som også har oplevet stor ros hos både presse og publikum - har gjort KIA særdeles synlig på de danske landeveje.
En anden succes fra KIA er den store og rummelige Carnival, som er den mest solgte camper i Danmark nogensinde. Næsten halvdelen af de campere, som sidste år blev solgt herhjemme, havde et stort ovalt KIA-logo på kølergitteret.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.
