• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
9. november 2000 - Chevrolet

Ny luksus-off-roader

Chevrolet Tahoe er nu på det danske marked

Chevrolet Tahoe med tre sæderækker har plads til otte personer i personbiludgaven og op til tre som varevogn Chevrolet Tahoe med tre sæderækker har plads til otte personer i personbiludgaven og op til tre som varevogn

Den nye Tahoe repræsenterer en fortsættelse af Chevrolets traditionelle robuste off-roaders med rummeligt indre, luksusudstyr og enestående ydelse.

Foruden det nye design og det fleksible indvendige koncept med tre sæderækker, har den nye Tahoe også en nyudviklet 5,3 liter Vortec motor med 273 hk/201 kW, et forbedret chassis og en betydeligt stivere karosseristruktur. Bilen kører på benzin oktan 91.

Plads som i en stor varebil
Til Tahoe som varebil leveres som ekstraudstyr et specialbygget forsæde, så der er plads til tre personer. Det koster 12.000 kr. plus moms.

Den nye Tahoe har arvet forgængerens store indvendige dimensioner: Med en længde på 5052 mm og en hjulafstand på 2946 mm kan denne veludstyrede 4-dørs model rumme op til otte personer som personbil.

Med den tredje sæderækkes ryglæn i oprejst position er bagagerumskapaciteten 460 liter. Ved at fjerne den nedfældelige bageste sæderække øges kapaciteten til 1.894 liter.

Kapaciteten kan yderligere øges til 3.348 liter ved også at fjerne den anden sæderække - næsten lige så meget plads som en stor kassevogn. Og Tahoe vil nok først og fremmest blive solgt som varebil på det danske marked.

Indvendig har Tahoe ergonomisk korrekt placerede instrumenter og kontrolknapper samt et højt standardudstyrsniveau, inklusive eldrevne ruder, centrallås, fjernbetjente dørlåse og elektronisk startspærre - og et nyt elektrisk betjent glassoltag fås for godt 10.500 kr., Dette standard på den dyreste udgave.

Værd at fremhæve er også to separat kontrollerede varme- og aircondition systemer til både for- og bagsædepassagererne (i personbiludgaven), samt eljusterbare multiposition forsæder, der er blandt de mest komfortable i denne kategori af køretøjer. Som et led i sit udviklingsprogram brugte Chevrolet 7.000 timer på en meningsmåling om sædekomfort.

Mindre motorkapacitet, mere kraft

Tahoe drives af en ny 5.3 liter Vortec V8 motor. Hvad angår kapacitet, så er denne model mindre end sin forgænger, men den er både mere kraftfuld og mere økonomisk. Den 273 hk stærke motor - en videreudvikling af den klassiske 5.7 liters motor - yder sit maksimale drejningsmoment på 427 Nm ved præcis 4000 omdrejninger/min. Disse karakteristika kombineret med en 4-gears automatisk transmission sikrer fremragende køreegenskaber. Motorens råstyrke og den maksimale anhængervægt på 3.275 kilo gør Tahoe - der som standard er forberedt for anhængertræk - til det ideelle køretøj til at trække campingvogne, båd- og hestetrailere. Selve bilen må laste op til 625 kilo.

Det gennemsnitlige brændstofforbrug er 15,4 liter pr. 100 km. (6,5 km/l). Tophastigheden er 170 km/t - og bremserne lever op til både totalvægt og tophastighed.

Skift til firehjulstræk med et tryk
Hvor der er normalt godt vejgreb, trækker Tahoe på baghjulene. Når der kræves maksimalt vejgreb, kan det elektronisk kontrollerede "Autotrac" 4-hjulstræk aktiveres ved tryk på en knap, mens man kører - tilkoblingen kan også ske automatisk i det vanskelige terræn. Koblingen overfører så automatisk motorkraft fra bagakslen til forhjulene, afhængig af vejgrebets karakter mellem dæk og vej. Til specielt vanskelige strækninger - i terrænet eller i dyb sne - er der et særligt reduktionsgear. De automatiske friløbsnav på forhjulene sparer føreren for at stige ud før vanskelige passager og hjælper desuden til at reducere brændstofforbruget, når der køres med baghjulstræk.

Chassis med høj sikkerhedsfaktor
En anden ny udvikling er Tahoe's multilink bagaksel, affjedret med skruefjedre, der erstatter den gamle stive aksel med bladfjedre.

Resultatet er en endnu bedre kørekomfort og bedre reaktioner på både asfalt og i terrænet.

Det er indlysende, at bremserne på sådan et køretøj skal være specielt robuste: Tahoe har nu store, indvendigt kølede skivebremser på alle hjul og er udstyret med det sidste ny indenfor elektronisk blokeringsfri bremseteknologi for øget sikkerhed. For første gang er denne model også udstyret med traction control, der automatisk reducerer brændstoftilførslen og forsinker tændingen, så snart et af baghjulene begynder at miste vejgrebet.

"Autoride" systemet er også nyt. Det tilpasser automatisk støddæmperne til vejforholdene, hastighed og last. Det betyder, at selv med stort læs eller trækning af en tung trailer, påvirkes Tahoe's stabilitet og kørekomfort ikke.

Desuden øges sikkerhed og komfort under kørsel i terrænet ved hjælp af en forbedret, stivere struktur sammenlignet med tidligere modeller - begyndende med basis for enhver off-roader: det specielt udviklede chassis, som i den nye Tahoe består af 3 moduler. Ved at anvende større karosseridele og stærkere sammenføjninger er opnået en 400 procent forøgelse af vridningsstivheden - og derved var Chevrolets designere også i stand til væsentligt at forøge modellens stabilitet som helhed.

Tahoe er forsynet med et limp-home system, som gør det muligt med skift mellem to sæt fire cylindre at "humpe" til nærmeste værksted, hvis motorkølingen svigter. De to sæt cylindre luftkøles på skift. Ejeren advares om problemet på et display i instrumenteringen.

Udstyr
Tahoe er udstyret med airbags foran begge forsæder samt sideairbags monteret i forstolenes ryglæn. Der er desuden forstærkning i dørene til beskyttelse mod sideværts sammenstød. Reservehjulet i fuld størrelse er monteret under bilens bagende. Der er to strømudtag til f.eks. biltelefon eller computer.

Forsæderne er elektrisk justerbare med hukommelse og justerbar lændestøtte. Der er fartpilot, luftfilter og varme i sæderne.

Priser
På det danske marked koster de to versioner som varebil henholdsvis 375.000 incl moms (heraf moms: 64.560 kr.) 405.000 kr. incl. moms (heraf moms: 70.560)
Running boards koster 3.280 kr. plus moms - soltaget 8.080 kr. plus moms til versionen til 375.000 kr.

Varebil udgaven til 405.000 kr. har bl.a. lædersæder, elektrisk glassoltag, det avancerede affjedringssystem "Continuous Real Time Damping" og udvendige trinbrædder under dørene.

Som personbil findes tre udgaver, fra 791.189 kr. over 847.189 kr. til topmodellen til 931.189 kr.

Afgifter:
Som personbil : Benzinforbrug: 6,5 km/l = grøn ejerafgift på 5.260 kr. pr. halve år.
Som varebil: Totalvægt: 3.075 kg = vægtafgift på 3.440 kr. årligt, og evt. tillæg for privat anvendelse på 4.620 kr. årligt.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.