• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
8. januar 2001 - Opel

4L-bil i mellemklassen

Opel præsenterer stor "fætter" til VW Lupo 3L

Opel Astra Eco4 kørte over 51 kilometer literen i rekordforsøg med amatører bag rattet. Opel Astra Eco4 kørte over 51 kilometer literen i rekordforsøg med amatører bag rattet.

Opel begynder rækken af biludstillinger i 2001 med at præsentere tre opsigtvækkende biler Opel Astra Eco, Speedster og HydroGen 1 til det amerikanske publikum i Detroit. De tre biler byder alle på avanceret vægtbesparende og forureningsfri teknologi.

Detroit International Motor Show åbner for publikum lørdag 13. januar.

På General Motors stand viser Opel den overordentlig økonomiske Astra Eco 4 - den første fire-liters bil i den efterspurgte mellemklasse. "Fire-liter" i denne forbindelse betyder et forbrug på fire liter benzin pr. 100 km. Derudover vises HydroGen1, der er en køreklar konceptbil drevet af brændstofceller tilført flydende brint, samt den uforlignelige VX 220, der kendes i det kontinentale Europa som Opel Speedster. (VX 220 er Vauxhalls betegnelse).

Med et forbrug på kun 4,4 liter dieselolie viser Opel Astra Eco 4, hvad avanceret teknologi kan gøre for at spare på vore begrænsede naturlige ressourcer. Eco 4 er baseret på Astra 1,7 DTI 16V og har en motoreffekt på 55 kW/75 hk. Det rekordagtigt lave forbrug skyldes den økonomiske dieselmotor med direkte indsprøjtning i forbindelse med en høj totalgearing, der holder motorens omdrejningstal nede. Og så er der lavet forskellige aerodynamiske forbedringer. Astra Eco 4 er monteret med 175/80 dæk med lav rullemodstand. Med den gode plads, den store sikkerhed og det omfattende udstyr er Eco 4 en fuldstændig køreklar familiebil.

51,2 kilometer literen
Hvor lavt Opel Astra Eco 4's forbrug kan blive, blev demonstreret af 100 amatører ved afslutningen på et specielt arrangement afholdt af den tyske automobilklub sidste efterår.

I gennemsnit brugte deltagerne 3,9 liter dieselolie pr. 100 km. Vinderen gennemførte med et bemærkelsesværdigt lavt forbrug på 1,953 liter pr. 100 km svarende til 51,2 km pr. liter.

HydroGen 1, der også vises i Detroit, er en eksperimentalbil med brændstofceller. Den er Opel absolut bedst bud på et skridt mod en mere miljøvenlig fremtid. Dette ingeniørmæssige studie drives af en 55 kW/75 hk trefase el-motor, der giver en tophastighed på 140 km i timen. Den nødvendige elektricitet fremstilles af en samling brændstofceller, der tilføres brint. Aktionsradius for denne fuldt funktionsdygtige fem-personers er ca. 400 km.

Hydrogen 1 - en Olympisk stjerne
I de forløbne måneder har HydroGen 1 tiltrukket sig stor opmærksomhed først som "pace car" for maratonløbene ved de Olympiske Lege i Sydney 2000 og kort efter som stjernen i et fire dages symposium om brændstofcelle-teknologi i Beijing. Mødet tiltrak ca. 300 deltagere inklusiv regeringsembedsmænd, journalister og videnskabsfolk - mange fra Kina, men også fra Japan, Korea, Singapore og Indien.

Den forureningsfrie teknologi med brændstofceller blev udviklet af 300 specialister i GAPC (Global Alternative Propulsion Center), der blev oprettet af Opel og GM i 1998 med hjemsted i både Tyskland og USA. Med denne prototype understreger verdens største bilproducent sin førende rolle i udviklingen af biler med brændstofceller og desuden sin hensigt at præsentere biler med denne miljøvenlige og ressourcebevarende teknologi til en overkommelig pris.

Ifølge lederen af Opels internationale tekniske udviklingscenter, Hans H. Demant, er brint uden tvivl fremtidens drivmiddel.

Den to-personers letvægter Speedster er Opels første sportsvogn med centermotor, aluminium og sammensatte materialer i chassis og karosseri. Speedster er fremstillet til mennesker, der ønsker oplevelsen af en kompromisløs sportsvogn. Den bruger kun 5,9 sekunder til at nå de 100 km/t, og tophastigheden er 217 km/t. En meget livlig bil med eksemplariske køreegenskaber. En gennemført letvægtskonstruktion lever op til en yderst effektiv ny motor, hvilket i forening giver Speedster dens imponerende præstationer.

Den fire-cylindrede 2,2-liters ECOTEC aluminiumsmotor udvikler 108 kW/147 hk, forbruget svarer til 12,2 km pr. liter, og motoren opfylder allerede Euro 4-standarden for udstødningens renhed (Træder i kraft 2006). Filosofien bag Speedster kan bedst beskrives med "minimal vægt, fine præstationer, maksimal køreglæde".

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.